Cannes Lions: Voortaan strengere regels na manipulatie

Cannes Lions-organisatie ontneemt Braziliaanse DM9 Grand Prix

De Cannes Lions-organisatie gaat vanaf de 2026-editie strengere regels invoeren naar aanleiding van de ingetrokken Grand Prix voor een Braziliaanse inzending, waarbij misleiding en manipulatie is vastgesteld.

Intrekken Grand Prix

De Cannes Lions-organisatie heeft de uitgereikte Grand Prix ingetrokken voor de campagne: Efficient Way to Pave voor Consul (van Whirlpool), ingezonden door het Braziliaanse DM9 (onderdeel van DDB/Omnicom). Bij de casefilm is manipulatie en AI-gegenereerde content ingezet. Hierdoor komen er strengere regels voor inzendingen.

De organisatie stelt er zeker van te willen zijn; dat de awards betekenisvol blijven in een wereld van synthetische content, media en generatieve AI. Zo komt er een aangepaste code-of-conduct die alle deelnemende partijen moeten ondertekenen, er zullen content-detectietools worden ingezet, er komt een comité met AI-, ethische- en content-integriteitsexperts die inzendingen kunnen reviewen en er komt een AI-Disclosure als onderdeel van het inzendingsproces.

Manipulatie

De aanleiding was de ondekking van gemanipuleerde en AI-gegenereerde content bij de case-film, bedoeld om de werkelijkheid en de uitkomsten van de campagne te simuleren. Volgens de organisatie kreeg de jury hierover inaccurate informatie tijdens hun beraadslagingen.

Cannes Lions stelt dat dit de regels van het festival over feitelijke vertegenwoordiging overtreedt en ondermijnt. Cannes Lions bestaat volgens de organisatie om creativiteit te vieren die echt is, vertegenwoordigend en verantwoordelijk.

Onderzoek

Er is onderzoek gedaan naar deze case met de relevante partijen en onafhankelijke auditors. De enige juiste conclusie was het intrekken van de Grand Prix Award.

CNN Brasil (een joint venture van Warner Bros. Discovery en het Braziliaanse Novus Media) had ten aanzien van de case een klacht ingediend bij de Cannes Lions-organisatie.

DM9 erkent fouten

DM9 heeft in een publiek statement op LinkedIn erkend fouten te hebben gemaakt bij drie inzendingen, waarbij er serieuze inconsistenties bestaan over de waarheidsgetrouwheid of legitimiteit van de ingezonden werken. Awards zijn aldus ingetrokken voor de DM9-campagnes Plastic Blood voor OKA Buitech en Gold=Death voor Urihi Yanomami. Icaro Doria, co-president en CCO van DM9 heeft zijn taken bij DM9 neergelegd na de affaire.

GUT Amsterdam

GUT Amsterdam is onlangs beschuldigd van misleiding en het doen van valse claims over het winnen van een Gouden Lion in de categorie Creative Effectiveness, met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev).  

Hieronder de ingetrokken Braziliaanse Grand Prix-inzending:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cannes Lions presenteert jury voor LIONS Scholarship 2026

26-11-2025 | 11:00:34
Vanuit Nederland is alleen Sadira E. Furlow, Global Chief Brand and Comms Officer bij Tony’s Chocolonely, onderdeel van het panel.

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.