
Cannes Lions: Voortaan strengere regels na manipulatie
Cannes Lions-organisatie ontneemt Braziliaanse DM9 Grand Prix
De Cannes Lions-organisatie gaat vanaf de editie van 2026 strengere regels invoeren naar aanleiding van ingetrokken Grand Prix voor Braziliaanse inzendingen, waarbij misleiding en manipulatie is vastgesteld.
Intrekken Grand Prix
De Cannes Lions-organisatie heeft de uitgereikte Grand Prix ingetrokken voor de campagne Efficient Way to Pave voor Consul (van Whirlpool), ingezonden door het Braziliaanse DM9 (onderdeel van DDB/Omnicom). Bij de casefilm is manipulatie en AI-gegenereerde content ingezet. Er komen er strengere regels voor inzendingen.
De organisatie stelt er zeker van te willen zijn dat de awards betekenisvol blijven in een wereld van synthetische content, media en generatieve AI. Zo komt er een aangepaste code of conduct die alle deelnemende partijen moeten ondertekenen, zullen contentdetectie tools worden ingezet, komt er een comité met AI-, ethische en content integriteitsexperts die inzendingen kunnen reviewen en komt er een AI Disclosure als onderdeel van het inzendingsproces.
Manipulatie
De aanleiding was de ondekking van gemanipuleerde en AI-gegenereerde content bij de case-film, bedoeld om de werkelijkheid en de uitkomsten van de campagne te simuleren. Volgens organisatie kreeg de jury hierover niet-accurate informatie tijdens hun beraadslagingen.
Cannes Lions stelt dat dit de regels van het festival over feitelijke vertegenwoordiging overtreedt en ondermijnt dit incident het het vertrouwen dat jury’s en de brede creatieve gemeenschap hebben in creatieve werken. Cannes Lions bestaat volgens de organisatie om creativiteit te vieren die echt is, vertegenwoordigend en verantwoordelijk.
Onderzoek
Er is onderzoek gedaan naar deze case met de relevante partijen en onafhankelijke auditors hebben ook naar deze zaak gekeken. De enige juiste conclusie was het intrekken van de Grand Prix Award.
CNN Brasil (een joint venture van Warner Bros. Discovery en het Braziliaanse Novus Media) had ten aanzien van de case een klacht ingediend bij de Cannes Lions-organisatie.
DM9 erkent fouten
DM9 heeft in een publiek statement op LinkedIn erkend fouten te hebben gemaakt bij rie inzendingen, waarbij er serieuze inconsistenties bestaan over de waarheidsgetrouwheid of legitimiteit van de ingezonden werken. Awards zijn aldus ook ingetrokken voor de DM9-campagnes Plastic Blood voor OKA Buitech en Gold=Death voor Urihi Yanomami. Icaro Doria, co-president en CCO van DM9 heeft zijn taken bij DM9 neergelegd na de affaire
GUT Amsterdam
GUT Amsterdam is onlangs beschuldigd van het middels misleiding en het doen van valse claims winnen van een Gouden Lion in de categorie Creative Effectiveness met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev).
Hieronder de ingetrokken Braziliaanse Grand Prix-inzending.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Marketingwereld in rep en roer door Lions-kwestie rond GUT
Daan Dekkers: Zon, zee en zweet
Interviews Cannes Lions op Marketing Report en Springcast
Serviceplan wint 19 Lions en twee titels in Cannes
Bob Koigi: Dit deed ertoe in Cannes
Gepubliceerd door: David de Jong