Cannes Lions: Voortaan strengere regels na manipulatie

Cannes Lions-organisatie ontneemt Braziliaanse DM9 Grand Prix

De Cannes Lions-organisatie gaat vanaf de 2026-editie strengere regels invoeren naar aanleiding van de ingetrokken Grand Prix voor een Braziliaanse inzending, waarbij misleiding en manipulatie is vastgesteld.

Intrekken Grand Prix

De Cannes Lions-organisatie heeft de uitgereikte Grand Prix ingetrokken voor de campagne: Efficient Way to Pave voor Consul (van Whirlpool), ingezonden door het Braziliaanse DM9 (onderdeel van DDB/Omnicom). Bij de casefilm is manipulatie en AI-gegenereerde content ingezet. Hierdoor komen er strengere regels voor inzendingen.

De organisatie stelt er zeker van te willen zijn; dat de awards betekenisvol blijven in een wereld van synthetische content, media en generatieve AI. Zo komt er een aangepaste code-of-conduct die alle deelnemende partijen moeten ondertekenen, er zullen content-detectietools worden ingezet, er komt een comité met AI-, ethische- en content-integriteitsexperts die inzendingen kunnen reviewen en er komt een AI-Disclosure als onderdeel van het inzendingsproces.

Manipulatie

De aanleiding was de ondekking van gemanipuleerde en AI-gegenereerde content bij de case-film, bedoeld om de werkelijkheid en de uitkomsten van de campagne te simuleren. Volgens de organisatie kreeg de jury hierover inaccurate informatie tijdens hun beraadslagingen.

Cannes Lions stelt dat dit de regels van het festival over feitelijke vertegenwoordiging overtreedt en ondermijnt. Cannes Lions bestaat volgens de organisatie om creativiteit te vieren die echt is, vertegenwoordigend en verantwoordelijk.

Onderzoek

Er is onderzoek gedaan naar deze case met de relevante partijen en onafhankelijke auditors. De enige juiste conclusie was het intrekken van de Grand Prix Award.

CNN Brasil (een joint venture van Warner Bros. Discovery en het Braziliaanse Novus Media) had ten aanzien van de case een klacht ingediend bij de Cannes Lions-organisatie.

DM9 erkent fouten

DM9 heeft in een publiek statement op LinkedIn erkend fouten te hebben gemaakt bij drie inzendingen, waarbij er serieuze inconsistenties bestaan over de waarheidsgetrouwheid of legitimiteit van de ingezonden werken. Awards zijn aldus ingetrokken voor de DM9-campagnes Plastic Blood voor OKA Buitech en Gold=Death voor Urihi Yanomami. Icaro Doria, co-president en CCO van DM9 heeft zijn taken bij DM9 neergelegd na de affaire.

GUT Amsterdam

GUT Amsterdam is onlangs beschuldigd van misleiding en het doen van valse claims over het winnen van een Gouden Lion in de categorie Creative Effectiveness, met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev).  

Hieronder de ingetrokken Braziliaanse Grand Prix-inzending:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden

Strenger beoordelingskader voor Cannes Lions Awards

11-07-2025 | 09:53:00
Cannes Lions introduceert vanaf 2026 een integriteitskader voor inzendingen op het festival.

RA*W en Matt Sleeps blikken terug op de RA*W Vlieg Pitch

11-07-2025 | 08:47:00
Creatief duo Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative heeft de RA*W Vlieg Pitch gewonnen met een campagne-idee voor Matt Sleeps.

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.