Cannes Lions bekroont Sonita Alizadeh met LionHeart Award 2025

De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity reikt dit jaar de prestigieuze LionHeart Award uit aan mensenrechtenactivist en rapper Sonita Alizadeh. De prijs is bedoeld voor personen die hun positie inzetten om een positieve impact te maken op de wereld.

Alizadeh is de eerste professionele rapper uit Afghanistan en gebruikt haar platform om wereldwijd aandacht te vragen voor vrouwenrechten. Ze is medeoprichter van Arezo en The Dreams Book, een geheime school voor meisjes in Afghanistan die door het Talibanregime geen onderwijs mogen volgen.

Van kindhuwelijk naar wereldpodium

Alizadeh groeide op onder het bewind van de Taliban en werd op jonge leeftijd geconfronteerd met kindhuwelijken. Haar doorbraak kwam met de rapvideo Daughters for Sale, waarin ze haar strijd tegen kindhuwelijken verwoordt. Haar verhaal werd internationaal bekend door de documentaire Sonita, bekroond op Sundance.

Van stilte naar stem

Alizadeh spreekt wereldwijd op podia en werkt samen met organisaties als de VN, Amnesty International en Human Rights Watch. Ze studeerde Human Rights en Music aan Bard College en is benoemd tot Global Rhodes Scholar. Daarnaast ontving ze onder meer de MTV Europe Generation Change Award, de Freedom Prize en een plek op de Forbes 30 Under 30-lijst.

Uitreiking op 20 juni in Cannes

Op vrijdag 20 juni spreekt Alizadeh in het Debussy Theatre tijdens het festival over haar verhaal en haar geloof in de kracht van creativiteit. Diezelfde avond ontvangt ze de LionHeart Award tijdens de officiële slotceremonie van Cannes Lions.

www.canneslions.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cannes Lions presenteert jury voor LIONS Scholarship 2026

26-11-2025 | 11:00:34
Vanuit Nederland is alleen Sadira E. Furlow, Global Chief Brand and Comms Officer bij Tony’s Chocolonely, onderdeel van het panel.

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.