Cannes Lions bekroont Sonita Alizadeh met LionHeart Award 2025

De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity reikt dit jaar de prestigieuze LionHeart Award uit aan mensenrechtenactivist en rapper Sonita Alizadeh. De prijs is bedoeld voor personen die hun positie inzetten om een positieve impact te maken op de wereld.

Alizadeh is de eerste professionele rapper uit Afghanistan en gebruikt haar platform om wereldwijd aandacht te vragen voor vrouwenrechten. Ze is medeoprichter van Arezo en The Dreams Book, een geheime school voor meisjes in Afghanistan die door het Talibanregime geen onderwijs mogen volgen.

Van kindhuwelijk naar wereldpodium

Alizadeh groeide op onder het bewind van de Taliban en werd op jonge leeftijd geconfronteerd met kindhuwelijken. Haar doorbraak kwam met de rapvideo Daughters for Sale, waarin ze haar strijd tegen kindhuwelijken verwoordt. Haar verhaal werd internationaal bekend door de documentaire Sonita, bekroond op Sundance.

Van stilte naar stem

Alizadeh spreekt wereldwijd op podia en werkt samen met organisaties als de VN, Amnesty International en Human Rights Watch. Ze studeerde Human Rights en Music aan Bard College en is benoemd tot Global Rhodes Scholar. Daarnaast ontving ze onder meer de MTV Europe Generation Change Award, de Freedom Prize en een plek op de Forbes 30 Under 30-lijst.

Uitreiking op 20 juni in Cannes

Op vrijdag 20 juni spreekt Alizadeh in het Debussy Theatre tijdens het festival over haar verhaal en haar geloof in de kracht van creativiteit. Diezelfde avond ontvangt ze de LionHeart Award tijdens de officiële slotceremonie van Cannes Lions.

www.canneslions.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden

Strenger beoordelingskader voor Cannes Lions Awards

11-07-2025 | 09:53:00
Cannes Lions introduceert vanaf 2026 een integriteitskader voor inzendingen op het festival.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.