bvA en VIA lanceren stappenplan Samenwerken voor duurzame impact

In de samenwerking tussen adverteerders en bureaus staat het realiseren van duurzame impact van merken steeds vaker op de agenda. Dat kan voortkomen uit de eigen ambitie om het beter te willen doen, het streven om meer bewuste consumenten te bereiken of simpelweg door toenemende druk vanuit wet- en regelgeving (CSRD, ACM). Om bedrijven hierbij te helpen, hebben bvA en VIA samen met een groep koplopers de gids Samenwerken voor duurzame impact en een bijbehorend stappenplan ontwikkeld. De gids beschrijft alle facetten van de samenwerking, van partnerselectie tot aan evaluatie. 

Integraal onderdeel van de samenwerking

De belangrijkste stap die bureaus en adverteerders kunnen zetten, is om duurzaam handelen integraal onderdeel te maken van de samenwerking. Als je dat doet, volgen de duurzame keuzes vaak vanzelf. Er is in de markt echter behoefte aan praktische tips, initiatieven en voorbeelden om dit vorm te geven. Daarom zijn in de gids vijf belangrijke onderdelen in de samenwerking uitgelicht: bureauselectie, contracten, onboarding, briefings en evaluatie. Per onderdeel worden concrete tips gegeven, gebaseerd op de ervaring van enkele koplopers op dit vlak, zoals Eneco, ASN Bank, IKEA en de Vriendenloterij.  

Jasper Bronner, Manager Duurzaamheid & Effectiviteit bij bvA: “Ons stappenplan raakt het gehele proces, van partnerselectie tot aan evaluatie. Dit is nog niet eerder op die manier in kaart gebracht. Het biedt concrete aanknopingspunten, waarmee direct gestart kan worden. Wij gaan de komende tijd bedrijven ook actief helpen de adviezen uit deze gids op te volgen en te implementeren.” 

Multidisciplinaire aanpak is essentieel

Een belangrijke stap voor het succesvol toepassen van de adviezen is het betrekken van diverse disciplines binnen de organisatie. Om duurzaam handelen écht te verankeren, is samenwerking vereist van marketing-, inkoop-, legal- en sustainabilty-specialisten. Daarom zijn voor de totstandkoming van deze gids diverse specialismes samengebracht. Daarnaast is het essentieel dat bureaus en adverteerders actief het gesprek met elkaar aangaan. Samen zijn partijen in staat om de juiste stappen te bepalen en een gezamenlijke roadmap op te stellen. 

Saskia Baneke, Directeur VIA: “Met deze gids bieden we een vertrekpunt voor bureaus en adverteerders om de dialoog te starten en concrete acties te benoemen. Er is nog zoveel laaghangend fruit waarmee we onze impact in de sector kunnen verminderen, maar we moeten wel actief aan de slag met het verzamelen van die inzichten en toepassen van de adviezen uit deze gids.”

De gids en het stappenplan zijn te vinden op de websites van bvA en VIA. 

www.bva.nl
www.vianederland.nl

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

Ana Henriques (TUI) voorgedragen als bvA-bestuurslid

20-03-2025 | 13:00:00
Ana Henriques, Head of Marketing Communications Belgium & Netherlands bij TUI, is voorgedragen als bestuurslid van bvA, het netwerk van merkleiders

Big Tech versus de Vrije Pers: Een strijd om de democratie

24-01-2025 | 09:06:00
The Committed Agency organiseerde op 20 januari 2025 het symposium Big Tech & The Future of Media, waar Christian van Thillo (DPG Media), Henriette van Swinderen (bvA), Martijn Bertisen (Google Benelux) en Martin Andree (Big Tech muss weg) aanwezig waren

Certificering influencers sluit jaar af met 2000 influencers en Bol als partner 

18-12-2024 | 12:51:00
Het sector-initiatief Certified by influencerregels.com sluit het jaar af met diverse mijlpalen

VIA Nederland, DDMA en bvA presenteren de Marketinggids Responsible AI

12-12-2024 | 11:11:00
Deze gids, ontwikkeld als een levende leidraad, biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in marketingactiviteiten


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.