
Britt Blok: Van dansvloer naar winkelvloer
[Column] Business Director PINK over kansen in social commerce
TikTok. Ooit begon het met dansende pubers in hun slaapkamer. Inmiddels is het meer dan dat. Een platform dat wordt gebruikt als zoekmachine. Een platform vol trends, inspiratie én vanaf 2025: een digitale winkelstraat. Ook in Nederland. En nee, dat is geen bedreiging voor e-commerce zoals we die kennen. Het is een kans. Voor merken, makers én hun publiek.
TikTok is geen advertentieplatform. Het is een verhalenplatform. Je koopt er niet alleen een serum of zonnebril, je loopt mee in iemands ochtendroutine. Een levensstijl. Een gevoel. Omdat iemand dat met oprechte energie laat zien. Daar zit de kracht. Geen schreeuwerige slogans. Wel echte ervaringen, gedeeld door echte mensen.
En nu koop je hier je producten direct in de app. Zonder omwegen of een externe webshop. Van het kijken van een video naar je winkelmandje in één swipe. Voor de consument: gemak. Voor ondernemers: kansen!
TikTok Shop biedt een frisse benadering. Een rake video, een eerlijke review of een authentieke creator. Dat kan genoeg zijn om een merk groot te maken. Het verlaagt de drempel en het is een kans om te groeien, ook voor kleine merken zonder groot budget of een eigen webshop.
Natuurlijk zullen er groeipijntjes zijn. En er zullen ook producten opduiken die misschien niet van de hoogste kwaliteit zijn. Maar met de juiste aanpak, transparant, waardevol, creatief, bouw je als merk iets op. Een oprechte band met je doelgroep.
TikTok Shop is niet het einde van de traditionele e-commerce, maar een evolutie. Social commerce op z’n best: creatief, menselijk, conversiegericht. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Roosmarijn van Tuuren, Social Advertising Consultant: "Daar zal ik binnenkort meer over vertellen."
--
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Humanistisch Verbond kiest PINK als mediapartner
PINK start hybride hub voor media, creatie en data
Elsbeth Wesselink: Wat ik leerde van het Songfestival
Ongezout'n: Creativiteit op standje Ctrl+C, Ctrl+V
Britt Blok: Let op details, zelfs bij nagelriemen
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen