Branded content scoort hoger dan tv- en radioreclame

Onderzoek WPP Media toont belang van fit tussen merk, content en mediapartners

WPP Media presenteerde tijdens een event in Amsterdam de resultaten van een benchmarkonderzoek naar branded content en influencer marketing. Daaruit blijkt dat duidelijke branding campagnes effectiever maakt, zonder dat dit leidt tot meer irritatie bij consumenten.

De analyse is gebaseerd op gestandaardiseerde dataverzameling sinds 2022 en vergelijkt branded content met traditionele mediacampagnes. Een sterke aansluiting tussen merk, content en mediapartner blijkt essentieel voor succes.

Branded content scoort positiever

Uit de resultaten blijkt dat branded content significant positiever wordt beoordeeld dan reguliere audio- en videocampagnes. Campagnes met een duidelijke merkkoppeling worden zelfs beter gewaardeerd.

Esra Harms, managing director van StudioM: "De resultaten bevestigen wat we in de praktijk al zagen: branded content is een krachtig middel om op een relevante manier met doelgroepen te verbinden. Het is significant dat branded content niet alleen beter wordt gewaardeerd dan traditionele tv- en radioreclame, maar ook dat consumenten duidelijke branding niet als storend ervaren. Sterker nog, een duidelijke merkkoppeling hangt sterk samen met een positieve waardering van de content."

Belang van fit

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een sterke fit tussen merk en campagneconcept cruciaal is voor succes. Die fit vergroot de boodschapoverdracht en merkkoppeling. Daarnaast versterkt een goede match tussen merk en mediapartner de helderheid van de creatie, wat het begrip bij de doelgroep vergroot.

In vergelijking met reguliere campagnes scoren branded content-uitingen op tv en audio significant hoger op vrijwel alle waarderingsaspecten. Voor social media en out-of-home zijn de prestaties vergelijkbaar, al scoort branded content ook daar beter op geloofwaardigheid en opvallendheid.

Handvatten voor adverteerders

Esra Harms: "Dit onderzoek geeft adverteerders concrete handvatten om hun contentstrategie te optimaliseren. We zien al jaren een groei in branded content, en dit onderzoek onderbouwt de effectiviteit van deze vorm van communicatie. De mythe dat branding in content ten koste gaat van de waardering is ontkracht. Consumenten verwachten juist een duidelijke afzender. Durf je merk te laten zien, zolang de fit met de mediapartner en het platform klopt en de content relevant is voor de doelgroep."


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

Fightclub start Growth & AI Survey voor 2026

12-12-2025 | 08:43:43
De benchmark geeft inzicht in verschillen tussen koplopers en achterblijvers en laat zien waar kansen en knelpunten liggen.

Patricia Sonius wordt algemeen directeur NMO

11-12-2025 | 14:11:00
Naast haar verantwoordelijkheid voor het mediabereiksonderzoek gaat zij de dagelijkse leiding van de organisatie op zich nemen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Researcher / Producer Audience Insights

08-12-2025 | 08:23:00
DPG Media is per direct op zoek naar Researcher / Producer Audience Insights - Amsterdam

Meerderheid Nederlanders herkent AI-beelden niet

18-11-2025 | 08:42:46
AI biedt creatieve kansen, maar kan ook verwarring veroorzaken. Wees daarom als merk transparant over AI-gebruik in advertenties of campagnes
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.