Boj Nefkens: Onze kracht ligt in mens én machine

[Interview] Markteffect zet vol in op relevantie, relaties en resultaten

In juni 2025 werd Markteffect door het Data & Insights Network uitgeroepen tot Data & Insights Bureau van het Jaar 2025. Het bedrijf werd recent onderdeel van het internationale The Relevance Group. We spreken Boj Nefkens, CEO van Markteffect, over de ontwikkelingen binnen het bureau, de gewonnen award en meer.

Sinds januari 2024 maken jullie deel uit van The Relevance Group, een internationale samenwerking van data- en insightbedrijven uit onder andere Duitsland, Zwitserland en Nederland. Wat betekent deze stap voor het bedrijf?

In 2020 werden wij ook uitgeroepen tot Onderzoeksbureau van het Jaar. Een geweldige eer, maar we zagen toen al dat de wereld aan het veranderen was. We zijn datzelfde jaar direct aan de slag gegaan om een bureau te bouwen dat toekomstbestendig en relevant is en blijft. We zagen onder andere dat marketing technology, data science en AI langzaam maar onmiskenbaar aan het blenden waren met het traditionele marktonderzoek.

Onze toekomstvisie bestond uit het bouwen van een bureaugroep waarin deze disciplines samenkomen. Uiteindelijk hebben we gemerkt dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Door aansluiting bij The Relevance Group konden we in korte tijd het bureau worden dat we voor ogen hadden.

Voor onze klanten betekent dit vooral extra toegevoegde waarde. Zo werken we met boutique agency Beautiful Lives veel samen bij projecten rondom innovatievraagstukken. Met Techonomy hebben we een partner waarmee we opdrachtgevers helpen hun digital performance te verbeteren. En met TDA Group zijn we in staat om vanuit een technisch en analytisch perspectief het optimale te halen uit bestaande klantdata.

Er is nog nooit zoveel data beschikbaar geweest. Dankzij onze partners binnen The Relevance Group kunnen we deze data optimaal inzetten voor waardevolle inzichten en verdere optimalisatie.

Hoe gaan jullie als onderzoeksbureau om met AI?

De technologische ontwikkelingen helpen niet alleen onze opdrachtgevers, maar ook onszelf. De echte waarde van marktonderzoek ligt in de resultaten en het daarop gebaseerde advies, precies daar waar de passie van onze medewerkers ligt.

Met de inzet van AI kunnen we data razendsnel analyseren en nieuwe inzichten ontdekken. Daardoor verschuift het vakgebied steeds meer van puur analytisch werk naar sterk projectmanagement, scherpe conclusies en diepgaand, praktisch advies, bij voorkeur aangevuld met concrete vervolgstappen.

Je zou kunnen zeggen dat dit een samenwerking is tussen mens en machine. Wij zijn er echter van overtuigd dat het uiteindelijk altijd de mens is die het verschil maakt. Daarom zien wij AI niet als een bedreiging, maar juist als een kans om mensen in hun kracht te zetten en zo nog meer waarde te creëren voor onze opdrachtgevers.

Ook toen Markteffect zelfstandig en kleinschaliger was, stonden jullie bekend om de omgang met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Hoe is dat nu?

Markteffect is ontstaan vanuit de schoolbanken. Ons bestaan danken we aan de mensen die ons achttien jaar geleden hun vertrouwen schonken en ons misschien zelfs een handje hebben geholpen. We vinden het belangrijk om nooit te vergeten waar we vandaan komen. Daarom investeren we bewust tijd en energie in het leveren van een educatieve bijdrage. Zo werken we samen met mbo-, hbo- en wo-instellingen, verzorgen we workshops, nodigen we studentengroepen uit en enthousiasmeren we jongeren voor ondernemerschap en marktonderzoek.

Daarnaast vinden we dat ieder bedrijf, groot of klein, moet doen wat realistisch is om iets terug te geven aan de maatschappij. Dat hoeft niet groots te zijn, maar wél betekenisvol. Binnen Markteffect hebben we een MVO-team dat ieder jaar bijzondere doelen selecteert waar we aan kunnen bijdragen. Dat varieert van het inzamelen van jassen voor dak- en thuislozen tot het ondersteunen van voedselbanken of het organiseren van activiteiten met jongeren met een beperking en ouderen.

Onze medewerkers krijgen de ruimte en tijd om hier actief aan deel te nemen. Omdat we dit écht belangrijk vinden, verwachten we dat iedereen aan minstens één activiteit per jaar meedoet. Een mooie bijkomstigheid is dat dit niet alleen iets goeds doet voor anderen, maar ook het geluksgevoel binnen ons team versterkt.

Jullie hebben als kernwaarden resultaat, relatie en relevantie. Hoe komt dit tot uitdrukking voor jullie opdrachtgevers?

Onze kernwaarden vormen de basis van alles wat we doen. Resultaat zie je terug in onze concrete adviezen die direct toepasbaar zijn. Want een goed rapport met de juiste inzichten is bruikbaar, maar het wordt pas echt nuttig als je weet hoe je het in de praktijk moet brengen.

Relatie betekent dat we investeren in een sterke samenwerking en vertrouwen. Ons doel is langetermijnsamenwerkingen die verder gaan dan één enkel project. Een goede wisselwerking is daarom essentieel, want samenwerken betekent echt samen werken. Dit is iets waar de menselijke factor, naar onze mening, nooit vervangen kan worden.

Tot slot creëren we relevantie door goed naar onze opdrachtgevers te luisteren. Wij doen niet aan ‘u vraagt, wij draaien’. Antwoord krijgen op vragen waarvan je wellicht niet wist dat je ze had, dát is werken met Markteffect.

In het juryrapport staat dat jullie toonaangevend zijn, een sterke relatie hebben met opdrachtgevers en toewijding aan klanttevredenheid hebben. Hoe werkt die omgang met opdrachtgevers en hoe zorgen jullie voor een hoge klanttevredenheid?

Mensen doen zaken met mensen. Daarom behandelen wij al sinds het begin in 2007 onze opdrachtgevers zoals wij zelf ook behandeld willen worden. En juist door de toename van AI is dit iets waarmee je nog meer het verschil kunt maken.

Wij willen niet alleen een goed product leveren, maar ook dat de samenwerking prettig en leuk is. Dat gaat over hele simpele dingen als afspraken nakomen, proactief zijn, flexibel zijn en oprecht enthousiasme tonen. Maar het gaat ook over leuke dingen doen met collega’s en met opdrachtgevers. Zo ontvangen we onze relaties graag in onze Captains Lounge in het PSV-stadion, organiseren we inhoudelijke events en sportevenementen zoals een wielerevent en een padeltoernooi.

Dit alles zorgt voor een hoge klanttevredenheid en terugkerende projecten. Hoe wij het doen is geen strategie, maar onze cultuur. Blije medewerkers en opdrachtgevers, wat wil je nog meer?

www.therelevance.group


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.