Bioscoopmonitor 2023: meer en vaker naar de film

De Nederlander gaat vaker naar de film: 63 procent van de Nederlanders ging in 2023 naar de bioscoop of filmtheater. Dat was een jaar eerder nog 58 procent Er werden 32 miljoen filmkaartjes verkocht; 27 procent meer dan 2022. Gemiddeld ging de Nederlander 3,6 keer naar de bioscoop in 2023. In 2022 was dat nog 2,9 keer.

De grootste stijging is te zien onder 40-plussers en bij filmtheaters. Deze zagen verkoop met 50 procent stijgen met 3,3 miljoen bezoeken. Toch is de jongere groep bezoekers de meest frequente bezoeker van de bioscoop. En voor de Nederlandse films geldt dat vooral kinderen die vaak bezoeken. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is 34 jaar.

Dit blijkt uit de Bioscoopmonitor die de NVPI jaarlijks publiceert mede in opdracht van het Nederlands Filmfonds op basis van kwartaalmetingen van onderzoeksbureau GfK bij gemiddeld 2000 respondenten van 6 jaar en ouder. De Nederlandse film was goed voor 4,3 miljoen kaartjes.

Andere vrijetijdsbesteding en thuis films kijken is een reden om niet naar de bioscoop te gaan. Met name het fenomeen streamingsplatforms daar een belangrijke reden voor. Het fenomeen bioscoop is wel meer top of mind geworden.

Meer resultaten van de bioscoopmonitor zijn hier te vinden

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.

Joe Public ontwikkelt ALDI-commercial met teaser Andy van der Meijde

01-12-2025 | 13:19:00
Joe Public die de ALDI-kerstcommercial heeft ontwikkeld, kondigt een teaser aan met voetballer Andy van der Meijde en zijn vrouw Melisa Schaufeli

GH+O ontwikkelt campagne voor 113 over suïcidepreventie

01-12-2025 | 12:04:00
De campagne de vraag stellen kan een leven redden is de eerste die wordt gelanceerd onder de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie

INDIE Amsterdam maakt kerstcommercial voor Schoonenberg

01-12-2025 | 10:26:00
Waar veel merken groots uitpakken, legt het hoorzorgmerk de nadruk op iets dat volgens hen urgenter is dan ooit: luisteren.

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Designer

01-12-2025 | 08:51:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Designer - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.