Big Tech versus de Vrije Pers: Een strijd om de democratie

The Committed Agency organiseerde op 20 januari 2025 het symposium Big Tech & The Future of Media

The Committed Agency organiseerde op 20 januari 2025 het symposium Big Tech & The Future of Media, waar Christian van Thillo (DPG Media), Henriette van Swinderen (bvA), Martijn Bertisen (Google Benelux) en Martin Andree (Big Tech muss weg) aanwezig waren. Ironisch genoeg vond het symposium plaats op exact hetzelfde moment dat Donald J. Trump als president in de Verenigde Staten werd beëdigd, met Elon Musk als speciaal adviseur. Deze week vond ook een debat over de naleving van de Digital Service Act plaats in het Europees Parlement  met Europees Commissaris Henna Virrkunen.

Martin Andree's Big Tech muss weg

Martin Andree is bekend vanwege zijn boek Big Tech muss weg en debatten over de rol en ondermijning van de Big  Tech op democratie en het gebrek aan een gelijk speelveld van partijen als Alphabet (Google), Microsoft, Amazon, Meta, Apple en X.  

In een keynote had Martin Andree scherpe kritiek op de mechanismen waarmee Big Tech zijn macht verstevigt—netwerkeffecten, gesloten standaarden en hiaten in regelgeving—en waarschuwde voor een digitale machtsovername. Hij stelde dat het vrije internet verleden tijd is, omdat platforms de toegang tot informatie domineren. Dit ondermijnt innovatie, waarheid en het algemeen belang ten gunste van winst.

Eerlijker medialandschap

Hij schetste gedurfde oplossingen om deze bedreigingen tegen te gaan, zoals het afdwingen van open standaarden, het scheiden van platform en content, en het opleggen van plafonds voor marktaandelen. Deze maatregelen zijn volgens Martin Andree niet alleen haalbaar, maar essentieel om vrije markten te waarborgen en democratische waarden te beschermen.

Na de keynote volgde een paneldiscussie met Martin Andree, Christian van Thillo (DPG Media), Martijn Bertisen (Google Benelux) en Henriette van Swinderen (Bond van Adverteerders). Ze bespraken de rol van mediabedrijven, adverteerders en techplatforms in het behouden van een divers en gebalanceerd medialandschap.

Christian van Thillo

Christian van Thillo benadrukte als eigenaar en Executive Chairman van DPG Media dat Big Tech beschouwt zou moeten worden als een uitgever en verantwoordelijk gehouden moet worden voor wat ze publiceren.

Christian van Thillo: “Onafhankelijke journalistiek staat onder druk, en we moeten nu handelen om deze te behouden. Een vrije pers is de hoeksteen van de democratie, en het voortbestaan ervan hangt af van onze gezamenlijke inspanning."

Henriette van Swinderen (bvA)

Henriette van Swinderen onderstreepte namens de adverteerders het belang van een pluralistisch medialandschap, waarin wordt geïnvesteerd in hoogwaardige en kwalitatieve inhoud.

Henriette van Swinderen: “Adverteerders spelen een cruciale rol in de ondersteuning van lokale en onafhankelijke media. Hun keuzes hebben een directe impact op de duurzaamheid van ons informatie-ecosysteem.”

Google Benelux

Martijn Bertisen legde uit hoe Google het belang ziet van regelgeving en hoe ze gezaghebbende content prioriteit geven, onder andere via YouTube, waar factchecking een fundamentele rol speelt.

Radicale oplossing

Martin Andree pleitte tot slot voor een radicale oplossing: het scheiden van inhoud en platform, zodat platforms geen geld verdienen aan de content die erop wordt gedeeld.

Martin Andree: “Een divers medialandschap is essentieel om de macht in balans te houden. Zonder een divers medialandschap lopen we het risico de onafhankelijke journalistiek te verliezen die ten grondslag ligt aan de democratie.”

Oproep tot actie

De oproep op het eind luidde: adverteerders, lokale media en techgiganten moeten samenwerken om een media-ecosysteem te creëren waarin macht gedeeld wordt en vertrouwen wordt hersteld. De discussies benadrukten dat een pluriform medialandschap essentieel is, niet alleen voor het behoud van journalistiek, maar ook ter bescherming van samenlevingen tegen ongecontroleerde macht.

De organisatie benadrukt hoe urgent de situatie is en dat adverteerders mogelijk hun merkveiligheidsstrategieën zullen herzien, omdat de digitalisering en de invloed van Big Tech hen blootstelt aan meer controversiële of niet-geverifieerde inhoud.

Leon Bultman, Partner bij The Committed Agency: "Adverteerders moeten zich bewust zijn van de risico's die gepaard gaan met de invloed van Big Tech op het medialandschap. Denk hierbij aan het moeten herzien van hun merkveiligheidsstrategieën."  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

Eppo Bruins komt met lauwe reactie op WRR-rapport

07-07-2025 | 20:10:00
Eppo Bruins (NSC) heeft lauw gereageerd op het rapport Aandacht voor media. Naar nieuwe waarborgen voor hun democratische functie van de WRR

ACM: DSA-samenwerkingsprotocol met elf toezichthouders

23-04-2025 | 17:33:00
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een samenwerkingsprotocol getekend over de Digital Services Act (DSA) met elf andere toezichthouders

ACM: voortaan onderzoek naleving Digital Markets Act

13-03-2025 | 21:11:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan voortaan onderzoek doen naar de naleving van de Digital Market Act. Dit is een gevolg van de publicatie van de inwerkingtreding van de zogeheten uitvoeringswet digitalemarktenverordening.

Wat betekent verwijderen externe factcheckers voor merken?

23-01-2025 | 14:59:00
Temidden van een voorlopig uitgesteld verbod op TikTok in de Verenigde Staten kondigde Meta afgelopen week aan externe factcheckers in de VS te vervangen door community notes. Deze ingrijpende verandering roept in de VS nieuwe zorgen op over merkveiligheid en de rol die grote sociale mediaplatforms spelen bij het verspreiden van informatie.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.