
[Be More Challenger] Mieke Verduijn over Peakz Padel
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama, creatieve directie van Cheil Benelux, op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland en België. Waarom zijn marktleiders bang voor ze en hoe komen ze aan die challenger mindset? Tim & Daan spreken bij merken en mensen die anders goed en goed anders zijn.
Voor deze zevende aflevering gingen ze de Padelbaan op. Niet de zoveelste padelbaan. Maar juist de eerste. Als ware padelpionier was Peakz Padel namelijk de eerste om de sport in Nederland te introduceren. Tijd voor een gesprek met CEO Mieke Verduijn.
Ha die Mieke, dus jullie waren écht de eerste in Nederland, hoe ging dat dan?
Wij waren inderdaad écht de eerste. Onze originele oprichter zag de sport in Spanje en was helemaal verkocht. In 2015 begonnen we naast het OIympisch stadion. Het kwam erop neer dat we daar de hele dag aanwezig waren en mensen aanspraken. Als ze eenmaal dat padelracket in hun handen hadden en een paar punten gespeeld hadden, waren ze verkocht. Bij padel heb je meteen leuke rally’s. Er gebeurt altijd iets. Dat was dus de strategie.
Touch Marketing dus. Trial. Om maar eens een paar lelijke woorden te gebruiken.
Ja! Ha. Dat zou je kunnen zeggen. Ons succes was logischerwijs compleet verbonden aan het succes van de sport. En het was ook niet echt te vergelijken met een andere sport. We keken wel naar hoe het neergezet werd in andere landen. Dat verschilt namelijk enorm. Origineel komt de sport uit Mexico, maar het is pas echt groot geworden in Spanje. Daar wordt het dan wel weer heel anders beleefd dan in Zweden. In Spanje gaat het om de community en zit je op plastic stoeltjes na te praten na de wedstrijd. In Zweden is het echt een ietwat klinische, maar ook zeer esthetische ervaring. Je komt niet in een outfit van vorig jaar de baan op en je komt binnen, logt in, speelt en vertrekt. In Nederland proberen we de best of both worlds in de padelbeleving te verenigen. Het Pay-and-Play principe bijvoorbeeld, dat vinden wij echt bij onze doelgroep passen.
Qua dat je nergens aan vast zit bedoel je?
Nou, vooral dat onze doelgroep de ene week drie keer op de baan wil staan, maar vervolgens soms een aantal weken in het buitenland zit. Dat paste bij de groep die in Nederland met padellen begon.
Lang leve Amsterdammers.
Nou, in het begin zeker. Nu is Brabant gewoon de grootste padel provincie van Nederland. Dus dat verandert ook. En daarmee worden wij weer gechallenged. Clubs die juist wél ‘gewoon’ een vereniging zijn. Die een andere beleving bieden. Overigens zetten wij ook heel hard in op verbondenheid en clubsgevoel. Dat staat los van de manier waarop je betaalt. Bij ons kun je op hoog en laag niveau spelen. Is er een perfecte balans tussen spelen en ontspannen na de wedstrijd, kun je partners vinden en de sport beleven hoe jij het wilt.
Hoe populair is padel nou eigenlijk? En hoe populair kan het nog worden?
Padel is op dit moment de populairste ‘tweede sport’. Heleboel mensen hebben het dus als sport naast hun sport en daar zijn we al heel trots op. Het zou natuurlijk leuk zijn als padel ook echt een top 5-sport zou worden, maar dat is nog best lastig. Wat denk je dat de nummer 1-sport is in Nederland?
Ehhhhm Voetbal?
Net aan ja! Maar snel daarna komt vissen. Haha. Zonder pas mag je je hengel niet uitgooien, dus heleboel mensen hebben een vispas. Hardlopen is er ook zo één. Dat is laagdrempelig en je kunt het overal doen. Het zal lastig worden dat soort sporten te passeren en dat hoeft ook niet. Bij onze lancering in Duitsland richten we ons ook op tennissers, die we op uitdagende manier uitnodigen om eens te gaan padellen. Dat bijdehand doen zit wel in ons merk.
Kijk eens aan Duitsland! Kunnen ze daar een beetje padellen?
Nog lang niet zoals wij. Er ligt daar een gigantisch potentieel. We hebben berekend dat er ruimte is voor 22.000 banen. Dat zijn er nu 600, dus dat biedt mogelijkheden. De vraag is: hoe gaan Duitsers padel omarmen? Hoeveel procent van de markt gaat padellen. Hoeveel kunnen we er kwijt? En daar merken we ook weer: het gaat om kansen, niet om perfectie. Ik open liever meteen een Peakz in Hamburg, maar onze eerste baan is nu in Kleef. Of we in Hamburg iets gaan openen zien we dan wel weer.
Gewoon ogen dicht en gaan dus?
In ieder geval: durven. Dat zit in echt in onze organisatie. Nu we groter worden heb je soms de neiging om op safe te gaan spelen. Je hebt meer te verliezen. Maar op safe spelen is juist riskant. Dat moet ook in de mindset zitten van de mensen die we aannemen. Iedereen moet dingen ondernemen en opstarten. Liever achteraf sorry zeggen, dan niet durven. Als ze op hun bek gaan, dan ziet we dan wel weer. Dat moet over de hele organisatie voelbaar zijn. Leuk dat we 21 clubs hebben, maar in het grotere geheel boeit dat niet. Als jij in Heerlen zit, maakt het je niets uit dat we in Amsterdam toffe dingen doen. Als je in Heerlen zit, wil je dat die clubmanager dáár leuke dingen doet.
En zijn er naast Duitsland veroveren nog grote dromen?
Padel moet een Olympische sport worden. In 2032 in Brisbane moet dat gaan lukken. Maar dat betekent wel dat het padel vuurtje nog flink moet gaan branden aan de andere kant van de oceaan. Nu spelen ze er nog pickle bal, maar ik denk dat padel ook daar aan gaat slaan. En als het in Amerika en Australië gaat leven, zou het best wel eens Olympisch kunnen worden. Ik vind dat een heel mooi vooruitzicht.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Cheil Benelux zoekt Retail Operations Manager
Cheil maakt van koning Piloot van Oranje
AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards
Be More Challenger: Luci Santema over Ziemi
[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen