Bart Kokke: Pitchmodel moet eerlijker voor bureaus

Whitepaper Sessions Cannes 2025: Pitch Consultant bij Tender Canvas over kansen en valkuilen bij overheidsaanbestedingen

Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s. In deze sessie spreekt Bart Kokke, Pitch Consultant bij Tender Canvas, over hoe bureaus effectiever kunnen inspelen op overheidsaanbestedingen.

Bart Kokke blikte terug op een succesvolle pitchstrategie voor de aanbesteding voor arbeidsmarktcommunicatie voor Defensie, die samen met Monks werd ontwikkeld. Volgens hem begint een winnende aanbieding al bij de voorbereiding: “Zo’n voorstel begint voor ons al bij het nadenken over hoe je een aanbesteding aanvliegt. Welke samenwerking of consortium stel je voor om écht impact te kunnen maken?”

Voor Monks stelde Tender Canvas een voorstel samen waarin onder andere KPMG en N=5 als partners werden betrokken. “Wat ik ontdekte, is dat KPMG al werkte voor Defensie. Dus wat als we KPMG betrekken bij Monks, zodat daarmee de kennis over de gehele kandidatenreis van Defensie wordt benut? Dat hebben we gedaan.”

Deze aanpak leidde tot resultaat: het consortium won het contract voor werkenbijdefensie.nl, terwijl Dentsu Creative verantwoordelijk werd voor het campagnedeel. “Nu Jesse van der Lind erbij is, heb ik ook meer tijd om met hem naar de toekomst te kijken,” aldus Bart Kokke.

Miljardenmarkt voor creatieve bureaus

Volgens Bart Kokke biedt de markt volop kansen voor de creatieve industrie: “Er is een miljard euro aan opdrachten die specifiek gepubliceerd worden voor de creatieve industrie voor de komende vijf jaar. Daar kun je je op inschrijven.” Een recent voorbeeld is een aanbesteding voor de Gemeente Den Haag met een waarde van 25 miljoen euro voor communicatie- en campagnebureaus.

Maar dergelijke opdrachten zijn volgens hem lang niet altijd aantrekkelijk. “Ze zoeken namelijk twintig bureaus, die elk voor ongeveer vijf procent van dat budget aan de slag mogen. Dat betekent dus dat dit budget verdeeld moet worden over veel partijen.” 

Pleidooi voor eerlijkere verdeling

De kosten-batenverhouding van dit soort trajecten is vaak scheef, zo toont Kokke aan met een recente berekening: “Als je als inschrijver een contract van 1,2 miljoen euro omzet naar dit model, en je hebt een team van vier mensen dat een week lang aan elke minicompetitie werkt binnen de raamovereenkomst, dan kun je uitkomen op een mogelijke bureaukostenpost van vijfhonderdduizend euro over vier jaar. Voor een omzet van 1,2 miljoen.”

Daarom zoekt hij nu samenwerking met brancheorganisaties om het gesprek aan te gaan met inkopers van de Rijksoverheid. “Het moet echt anders. Er moet meer balans komen tussen wat gevraagd wordt en wat proportioneel is. Misschien is in het voorbeeld van de gemeente Den Haag vijf bureaus een beter uitgangspunt. 

Kijk deze video hier

www.canneslions.com

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.

Fiona Vanderbroeck: Merkbouw met creators is de toekomst

02-07-2025 | 09:44:02
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Bob Koigi: Grote merken versnellen hun AI-strategie

02-07-2025 | 09:19:31
Kunstmatige intelligentie (AI) blijft een revolutie teweegbrengen in de manier waarop wereldwijde bedrijven opereren

Cannes Lions: Voortaan strengere regels na manipulatie

01-07-2025 | 11:44:00
De Cannes Lions-organisatie gaat vanaf de Cannes Lions-editie 2026 strengere regels invoeren naar aanleiding van ingetrokken Braziliaanse inzendingen waar misleiding en manipulatie is vastgesteld

Marketingwereld in rep en roer door Lions-kwestie rond GUT

27-06-2025 | 01:33:00
De Gouden Lion die GUT Amsterdam heeft gewonnen in de categorie Creative Effectiveness met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev) zou onterecht vergeven zijn

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.