ARA (TBWA) en KUBO introduceren CO2-negatieve tuinbouwkas

’s Werelds eerste CO2-negatieve tuinbouwkas is op de markt. Deze technische innovatie produceert de grootste hoeveelheden verse groente, met minder fossiel energieverbruik en lagere kosten per kilo vers product dan reguliere kassen. Tuinbouwinnovator KUBO lanceert de kas aan tuinders, investeerders en overheden tijdens de GreenTech RAI van 11 tot 13 juni in Amsterdam. 

Wereldwijde oplossing

KUBO werkt inmiddels met enkele vaste klanten al succesvol samen met de nieuwe kassen, maar zoekt nu versnelling en vergroting om echt duurzame impact te kunnen gaan maken. Vandaar dat ook in Europa en het Midden Oosten, Noord Amerika en Azië investeringsmaatschappijen en overheden bijgepraat worden over hun nieuwste, duurzame, lokale voedselproductiemogelijkheden.

Gebaseerd op data-analyse en technische aanpassingen

De meest geproduceerde en gebruikte groente is wereldwijd de tomaat. Daar vonden de eerste tests mee plaats waarop de innovatieve kas gebaseerd is. Doordat met nieuwste klimaatsystemen de staat in de kas exact kan worden gevolgd en via een continue stroom aan data, kun je ook nét zo exact de optimale hoeveelheid levensstoffen aan de planten geven. Zo kwam KUBO tot minder benodigde energie, minder water en minder bestrijdingsmiddelen. Maar de duurzaamheidskern is de vondst om te stoppen met toegevoegde CO2, nodig voor de groei en daarom voorheen extra toegevoegd maar op een manier dat veel CO2 ook de kas weer via het dakraam verliet. Het technisch creëren van de exact juiste buitenlucht ventilatiestroom langs de bladeren maakt het mogelijk dat de planten hun eigen CO2 uit die buitenlucht halen in plaats van het voorheen massaal toevoegen ervan. Het resultaat van de teeltvondst en de technische kasaanpassingen is nu op de markt als de eerste CO2-negatieve kas, omdat er bij groenteproductie dus koolstof aan de buitenlucht onttrokken wordt.

Vertrouwen in innovatie

Duurzame innovatie is er volop, maar krijgt doorgaans pas impact als de ROI (return on investment) niet alleen positief voor de planeet is, maar ook voor de productie en de opbrengsten voor investeerders. Het totale business plaatje moet positief zijn, hetgeen bij deze kasinnovatie klopt. Leo Marcellis professor bij WUR: "De tuinbouwsector moet innovatief zijn en met oplossingen komen. Als de door KUBO geteste feiten over voedselvolumes, kosten én de duurzaamheidswinsten overeind blijven bij de wereldwijde uitrol nu, laat dit zien hoe innovatief de sector de toekomst aangaat."

www.ara.nl

www.tbwa.nl

www.kubogroup.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Wim Jan Zijlstra: Bij TBWA draait creativiteit altijd om groei

20-11-2025 | 10:46:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Wim Jan Zijlstra, Head of Strategy bij TBWA\NEBOKO

Whitepaper TBWA onthult succesformule van merken

14-11-2025 | 13:54:00
Willem Maijvis en Philippine Eijsvoogel, strategen bij TBWA\NEBOKO, lanceren het whitepaper How to Build a Brand in the Modern Age.

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

TBWA en Centraal Beheer lanceren ProefPensioen-campagne

10-11-2025 | 17:19:33
Met een prikkelende campagne vraagt Centraal Beheer aandacht voor een serieus onderwerp: miljoenen Nederlanders zijn nog niet klaar voor later.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.