Annabelle Klop: Emoties in het tijdperk van AI

[Column] Serviceplan Amsterdam over de verschilmakers intentie, authenticiteit en emotie

Elke dag worden er naar schatting meer dan 34 miljoen AI-afbeeldingen gemaakt. ChatGPT vermoedt zelfs, dat het werkelijke aantal eerder boven de 100 miljoen ligt. We leven in een tijd waarin iedereen (bijna) alles kan creëren. Maar betekent dit, dat creativiteit overbodig wordt? Absoluut niet!

AI is een krachtig hulpmiddel geworden in contentcreatie en creatieve productie. Wie zich niet aanpast, loopt het risico achter te blijven. Dit jaar zullen AI-gestuurde video’s de lat nog hoger leggen op het gebied van kwaliteit, consistentie en controle. AI gaat verder dan alleen snelle visuals of testcontent – het wordt een serieuze tool voor hoogwaardige, doelgerichte productie. 

Toch draait het in deze overvloed aan content niet alleen om technologie. De echte vraag is: wat brengen wij als mensen in? Intentie, authenticiteit en emotie maken het verschil. Want uiteindelijk gaat het niet om de techniek achter een afbeelding, video of tekst, maar om de impact die het heeft op mensen. 

Kortom, hoe zorgen we ervoor dat AI en creativiteit samen echte emotionele waarde toevoegen aan merken? 

Vakmanschap blijft essentieel 

Goed gemaakte content raakt. Vakmanschap – de aandacht voor detail, de finesse in uitvoering – zorgt voor een gevoel van oprechtheid en kwaliteit dat AI op zichzelf (nog) niet kan evenaren. Gecombineerd met AI-tools, opent het nieuwe mogelijkheden voor storytelling en maakt het merkboodschappen wereldwijd toegankelijker. 

Verhalen die dichtbij komen 

Kleine, persoonlijke verhalen – microverhalen – brengen menselijke emoties en ervaringen tot leven. Ze maken content herkenbaar en zorgen voor een diepere band met het publiek. Dit is een cruciaal element voor content die écht raakt. 

Culturele verankering 

Merken die zich verdiepen in culturele nuances en deze verwerken in hun verhalen, creëren content die uniek en betekenisvol is. Films, beelden en verhalen die geworteld zijn in een specifieke cultuur, nodigen mensen uit om nieuwe perspectieven te ontdekken en versterken lokale identiteit. 

Diversiteit en inclusie 

Echt inclusieve storytelling weerspiegelt de wereld waarin we leven. Het tonen van diverse mensen, culturen en perspectieven maakt content niet alleen sterker, maar ook geloofwaardiger. Inclusie zou echter niet alleen in de content zichtbaar moeten zijn, het moet ook terugkomen in de teams die de content maken. 

Conclusie 

AI geeft ons ongekende creatieve mogelijkheden, maar zonder een duidelijke strategie dreigen we te verdrinken in de eindeloze stroom content. De sleutel? Een combinatie van technologie en menselijke emotie. AI maakt het proces sneller en efficiënter, maar echte impact ontstaat door creativiteit, vakmanschap en verhalen die écht iets betekenen. 

Laten we samen de kracht van AI combineren met de kernprincipes van sterke contentcreatie: vakmanschap, emotie en storytelling. 

Annabelle Klop is Managing Director bij Serviceplan Amsterdam

Benieuwd hoe jij AI en menselijke emotie kunt combineren voor content die écht raakt? Neem vandaag nog contact op met Annabelle: [email protected]  

www.house-of-communication.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Menno Westinga: Mediaplus verbindt media en creatie

20-11-2025 | 15:26:00
Hij vertelt over het internationale karakter van de groep, de rol van het House of Communication en waarom CMO’s Mediaplus als strategisch consultant zien

Tom Huijgen: Te gewaagd om te werken? Daarom werkt het!  

12-11-2025 | 08:40:00
Tom Huijgen, Strategy Director bij Serviceplan Amsterdam, laat aan de hand van drie cases zien dat het niet gaat om luid zijn of om rebels doen

Shirin Arfa-Kia: Europa’s antwoord op de agent-economie

27-10-2025 | 11:30:00
Shirin Arfa-Kia, AI & Innovation Consultant bij Mediaplus, legt uit waarom Europese alternatieven als Sōkosumi onmisbaar zijn en zet de voordelen op een rij

Mediaplus krijgt internationaal media-account Motel One

26-08-2025 | 13:09:00
De Duitse hotelketen kiest Mediaplus voor de mediastrategie, planning en inkoop in de DACH-regio en het Verenigd Koninkrijk.

Alex Turtschan: Gen Z herschrijft de sociale spelregels

18-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.