
Amsterdam Creative Capital of Europe? Misschien niet
Stedenlijst met Cannes Lions winnaars 2024 wordt gedomineerd door New York, Londen, Sao Paulo, Toronto
De reclamebureauwereld in Nederland wordt gedomineerd door bureaus uit Amsterdam. Niemand trekt dat in twijfel. De hoofdstad van Nederland is mooi, groot, dynamisch, internationaal en groeit de afgelopen decennia als kool. De miljoen inwoners komt zelfs in zicht, geen enkele andere stad in Nederland kan die claim maken.
De meeste, beste en grootste bureaus zitten in Amsterdam en hoofdstedelijke bureaus willen dat weten ook. Tal van Amsterdamse bureaus hebben de naam van de stad in hun naam. In Rotterdam zou ik geen enkel voorbeeld kunnen noemen.
Goed, in Amsterdam moet je zijn. Amsterdam Creative Capital of Europe. Nou ja; in mainland Europe dan.
Hoe zou je zoiets kunnen meten; Creative Capital?
Ik ga een poging doen aan de hand van de uitgereikte Cannes Lions in 2024. Want een wereldwijde prijs, want prestigieus, want er worden er heel veel uitgereikt zodat je iets zinvols kunt zeggen over de spreiding.
Nederland staat in de lijst met Lion winnaars in 2024 op plaats 13
Als bron gebruik ik een publicatie van The Drum, waar alle 2024 Cannes Lions winnaars staan opgesomd. in die lijst staat een flink aantal keren zowel de opdrachtgever als het creatief bureau, dan wel de producent genoemd. Ik heb alle genoemde landen en steden geteld en kom daarmee derhalve op een hoger aantal scores dan er daadwerkelijk Lions zijn toegekend. De steden worden als metropolen bekeken. Zo zijn de scores van bijvoorbeeld de Lions van Palo Alto opgeteld bij die van San Francisco en tellen de Lions van Monks - officieel Hilversum - mee voor Amsterdam.
Eerst maar eens kijken op landniveau.
206 | USA |
85 | UK |
59 | Brazil |
49 | Germany |
48 | France |
47 | Spain |
46 | Canada |
30 | Mexico |
27 | India |
25 | UAE |
22 | Australia |
21 | Italy |
18 | The Netherlands |
16 | Peru |
16 | Argentina |
16 | New Zealand |
Dat is meteen al interessant. USA nummer 1, dan al op flinke afstand de UK, dan nog weer iets verder Brazilië, gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Spanje en Canada.
Eén blik op de wereldkaart laat zien: Afrika en China - samen goed voor bijna 3 miljard mensen, 36 procent van de wereldbevolking - doen in Cannes niet mee. Dat wil zeggen: ze winnen geen prijzen. Opvallend genoeg doet Latijns Amerika wel volop mee.
Het festival heef de afgelopen jaren de mond vol van inclusie maar dat heeft Afrika vooralnog geen fair share aan Lions opgeleverd. In 2023 haalde Afrika 12 Lions binnen (Zuid-Afrika 8, Kenia 3 en Nigeria 1), dat was toen 1,3 procent van alle Lions. In 2024 was er slechts 1 Lion voor Afrika; 0,1 procent van de uitgereikte prijzen.
In 2025 investeert Cannes Lions twee miljoen euro in gratis toegang tot het fesrifal voor een aantal mensen uit 28 zuidelijke landen, waaronder Zuid-Africa, Nigeria, Ghana, Kenia en Zimbabwe.
Nieuw Zeeland wint de meeste Lions per hoofd van de bevolking
Ja maar USA is groot en The Netherlands is klein. Fair point. En daarom berekenen we ook het aantal gewonnen 2024 Cannes Lions per miljoen inwoners.
3,12 | New Zealand |
2,63 | UAE |
2,58 | Iceland |
1,26 | UK |
1,16 | Canada |
1,01 | The Netherlands |
0,99 | Spain |
0,96 | Costa Rica |
0,89 | Singapore |
0,83 | Australia |
0,74 | France |
0,68 | Belgium |
0,67 | Sweden |
0,61 | USA |
0,59 | Germany |
0,46 | Peru |
We krijgen nu een heel andere ranglijst. Als land met relatief weinig inwoners stijgt Nederland op deze lijst van 13 naar 6. Nieuw Zeeland voert de lijst aan met 3,12 gewonnen 2024 Cannes Lions per hoofd van de bevolking, gevolgd door UAE (2,63) en IJsland (2,58). Het eerste grote land op deze lijst is de UK met 1,26 gewonnen 2024 Cannes Lions per hoofd van de bevolking, twee keer zoveel als USA (0,61).
New York Creative Capial of The World
Tot zover de inleidende beschietingen. Nu dalen we af naar stadsniveau.
136 | New York |
97 | Londen |
56 | Sao Paulo |
50 | Toronto |
44 | Paris |
41 | Madrid |
39 | Los Angeles |
33 | Dubai |
23 | Chicago |
21 | San Francisco |
21 | Lima |
20 | Berlin |
19 | Amsterdam |
19 | Munich |
19 | Mumbai |
18 | Milan |
17 | Buenos Aires |
16 | Sydney |
16 | Miami |
14 | Tokyo |
Een eerste blik op de wereldkaart laat meteen zien waar het deel van de creatieve industrie dat Lions wint zich concentreert. Dat is in het noordoosten van de USA onder aanvoering van New York en in het westen van Europa, onder aanvoering van Londen.
Voor de liefhebbers: Je kunt middels de plus linksonder op bovenstaande kaart inzoemen. Eenmaal ingezoemd kunt je met je cursor de kaart verplaatsen.
Met 136 gewonnen Lions is New York Creative Capital of the World - en dus autamatisch ook van de USA. Op gepaste afstand volgen Los Angeles (39), Chicago (23) en San Francisco (21).
In Canada is Toronto the place to be met 50 Lions, Montreal volgt op wel héél gepaste afstand met 3.
Sao Paulo (56) is Creative Capital of Latin America. In Azië is het misschien wat verrassend Dubai (33). Mumbay (19) en Tokyo (14) doen wel mee maar schoten in 2024 tekort om de titel te kunnen claimen.
Londen Creative Capial of Europe
Londen is met kop en schouder Creative Capital of Europe. De stad was in 2024 goed voor 97 Lions. Op plaats 2 en 3 volgen Parijs (44) en Madrid (41). Opvallend; in Spanje doet Barcelona niet mee. Op afstand volgen vier steden die voor wat betreft scores dicht bij elkaar zitten: Berlijn (20), Amsterdam en München (beide 19) en Milaan (18).
Amsterdam, misschien geen creatieve capital maar hoe dan ook een van de creative hoofdsteden van Europa
Gekeken naar het aantal gewonnen Lions in 2024 is Londen is geen match voor Amsterdam, en Parijs en Madrid ook niet. Amsterdam kan zich perfect meten met steden als Berlijn, München en Milaan en laat verder alle andere steden in Europa achter zich.
Mooi toch?
Cannes 2025, we komen eraan!
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Directeur Nederland Pieter Meijer verlaat Springbok Agency
Bob Koigi: Vertrouwen in creativiteit staat onder druk
ACT.agency gaat socialstrategie Museumkaart ontwikkelen
Pim van Grieken en Dennis Schouten: Eén aanpak voor de Benelux
Cannes Lions bekroont Sonita Alizadeh met LionHeart Award 2025
Gepubliceerd door: Bas Vlugt