Amsterdam Creative Capital of Europe? Misschien niet

Stedenlijst met Cannes Lions winnaars 2024 wordt gedomineerd door New York, Londen, Sao Paulo, Toronto

De reclamebureauwereld in Nederland wordt gedomineerd door bureaus uit Amsterdam. Niemand trekt dat in twijfel. De hoofdstad van Nederland is mooi, groot, dynamisch, internationaal en groeit de afgelopen decennia als kool. De miljoen inwoners komt zelfs in zicht, geen enkele andere stad in Nederland kan die claim maken.

De meeste, beste en grootste bureaus zitten in Amsterdam en hoofdstedelijke bureaus willen dat weten ook. Tal van Amsterdamse bureaus hebben de naam van de stad in hun naam. In Rotterdam zou ik geen enkel voorbeeld kunnen noemen.

Goed, in Amsterdam moet je zijn. Amsterdam Creative Capital of Europe. Nou ja; in mainland Europe dan.

Hoe zou je zoiets kunnen meten; Creative Capital?

Ik ga een poging doen aan de hand van de uitgereikte Cannes Lions in 2024. Want een wereldwijde prijs, want prestigieus, want er worden er heel veel uitgereikt zodat je iets zinvols kunt zeggen over de spreiding.

Nederland staat in de lijst met Lion winnaars in 2024 op plaats 13

Als bron gebruik ik een publicatie van The Drum, waar alle 2024 Cannes Lions winnaars staan opgesomd. in die lijst staat een flink aantal keren zowel de opdrachtgever als het creatief bureau, dan wel de producent genoemd. Ik heb alle genoemde landen en steden geteld en kom daarmee derhalve op een hoger aantal scores dan er daadwerkelijk Lions zijn toegekend. De steden worden als metropolen bekeken. Zo zijn de scores van bijvoorbeeld de Lions van Palo Alto opgeteld bij die van San Francisco en tellen de Lions van Monks - officieel Hilversum - mee voor Amsterdam.

Eerst maar eens kijken op landniveau.

206 USA
85 UK
59 Brazil
49 Germany
48 France
47 Spain
46 Canada
30 Mexico
27 India
25 UAE
22 Australia
21 Italy
18 The Netherlands
16 Peru
16 Argentina
16 New Zealand

 

Dat is meteen al interessant. USA nummer 1, dan al op flinke afstand de UK, dan nog weer iets verder Brazilië, gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Spanje en Canada.

Eén blik op de wereldkaart laat zien: Afrika en China - samen goed voor bijna 3 miljard mensen, 36 procent van de wereldbevolking - doen in Cannes niet mee. Dat wil zeggen: ze winnen geen prijzen. Opvallend genoeg doet Latijns Amerika wel volop mee. 

Het festival heef de afgelopen jaren de mond vol van inclusie maar dat heeft Afrika vooralnog geen fair share aan Lions opgeleverd. In 2023 haalde Afrika 12 Lions binnen (Zuid-Afrika 8, Kenia 3 en Nigeria 1), dat was toen 1,3 procent van alle Lions. In 2024 was er slechts 1 Lion voor Afrika; 0,1 procent van de uitgereikte prijzen.

In 2025 investeert Cannes Lions twee miljoen euro in gratis toegang tot het fesrifal voor een aantal mensen uit 28 zuidelijke landen, waaronder Zuid-Africa, Nigeria, Ghana, Kenia en Zimbabwe.

Nieuw Zeeland wint de meeste Lions per hoofd van de bevolking

Ja maar USA is groot en The Netherlands is klein. Fair point. En daarom berekenen we ook het aantal gewonnen 2024 Cannes Lions per miljoen inwoners.

3,12 New Zealand
2,63 UAE
2,58 Iceland
1,26 UK
1,16 Canada
1,01 The Netherlands
0,99 Spain
0,96 Costa Rica
0,89 Singapore
0,83 Australia
0,74 France
0,68 Belgium
0,67 Sweden
0,61 USA
0,59 Germany
0,46 Peru

 

We krijgen nu een heel andere ranglijst. Als land met relatief weinig inwoners stijgt Nederland op deze lijst van 13 naar 6. Nieuw Zeeland voert de lijst aan met 3,12 gewonnen 2024 Cannes Lions per hoofd van de bevolking, gevolgd door UAE (2,63) en IJsland (2,58). Het eerste grote land op deze lijst is de UK met 1,26 gewonnen 2024 Cannes Lions per hoofd van de bevolking, twee keer zoveel als USA (0,61).

New York Creative Capial of The World

Tot zover de inleidende beschietingen. Nu dalen we af naar stadsniveau.

136 New York
97 Londen
56 Sao Paulo
50 Toronto
44 Paris
41 Madrid
39 Los Angeles
33 Dubai
23 Chicago
21 San Francisco
21 Lima
20 Berlin
19 Amsterdam
19 Munich
19 Mumbai
18 Milan
17 Buenos Aires
16 Sydney
16 Miami
14 Tokyo

 

Een eerste blik op de wereldkaart laat meteen zien waar het deel van de creatieve industrie dat Lions wint zich concentreert. Dat is in het noordoosten van de USA onder aanvoering van New York en in het westen van Europa, onder aanvoering van Londen.

Voor de liefhebbers: Je kunt middels de plus linksonder op bovenstaande kaart inzoemen. Eenmaal ingezoemd kunt je met je cursor de kaart verplaatsen.

Met 136 gewonnen Lions is New York Creative Capital of the World - en dus autamatisch ook van de USA. Op gepaste afstand volgen Los Angeles (39), Chicago (23) en San Francisco (21).

In Canada is Toronto the place to be met 50 Lions, Montreal volgt op wel héél gepaste afstand met 3.

Sao Paulo (56) is Creative Capital of Latin America. In Azië is het misschien wat verrassend Dubai (33). Mumbay (19) en Tokyo (14) doen wel mee maar schoten in 2024 tekort om de titel te kunnen claimen.

Londen Creative Capial of Europe

Londen is met kop en schouder Creative Capital of Europe. De stad was in 2024 goed voor 97 Lions. Op plaats 2 en 3 volgen Parijs (44) en Madrid (41). Opvallend; in Spanje doet Barcelona niet mee. Op afstand volgen vier steden die voor wat betreft scores dicht bij elkaar zitten: Berlijn (20), Amsterdam en München (beide 19) en Milaan (18).

Amsterdam, misschien geen creatieve capital maar hoe dan ook een van de creative hoofdsteden van Europa

Gekeken naar het aantal gewonnen Lions in 2024 is Londen is geen match voor Amsterdam, en Parijs en Madrid ook niet. Amsterdam kan zich perfect meten met steden als Berlijn, München en Milaan en laat verder alle andere steden in Europa achter zich.

Mooi toch?

Cannes 2025, we komen eraan!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Directeur Nederland Pieter Meijer verlaat Springbok Agency

04-05-2025 | 08:33:00
Loopbaanonderbreking voor reflectie, groei en verkenning van de toekomst van werk, met een specifieke interesse in hoe opkomende technologieën zoals AI slimmere samenwerking en zinvoller werk mogelijk kunnen maken

Bob Koigi: Vertrouwen in creativiteit staat onder druk

02-05-2025 | 16:22:42
Marketeers, creatieven en bureaus kampen met een crisis die niet draait om talent of middelen, maar om geloof.

ACT.agency gaat socialstrategie Museumkaart ontwikkelen

02-05-2025 | 15:42:00
Het bureau ondersteunt de organisatie in het versterken van de online aanwezigheid en het vergroten van de betrokkenheid onder diverse doelgroepen.

Pim van Grieken en Dennis Schouten: Eén aanpak voor de Benelux

02-05-2025 | 10:20:00
Harder Better Stronger en Juice gaan samen onder de naam Harder Better Stronger vanuit Amsterdam en Antwerpen. We spreken hierover met Dennis Schouten, Managing Director Nederland en Pim van Grieken, Managing Director Benelux

Cannes Lions bekroont Sonita Alizadeh met LionHeart Award 2025

02-05-2025 | 10:10:00
De prijs is bedoeld voor personen die hun positie inzetten om een positieve impact te maken op de wereld.

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.