Amerikaans IT-kanaal verdeeld over importheffingen Trump

De invoerheffingen van de Amerikaanse regering zorgen voor verdeeldheid onder IT-dienstverleners in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit de eerste editie van de Channel Economic Tracker van de Global Technology Industry Association (GTIA), een onafhankelijke branchevereniging die vanaf nu maandelijks de stemming in het kanaal meet.

Uit het onderzoek blijkt dat Amerikaanse IT-serviceproviders (ITSP’s) sterk uiteenlopende verwachtingen hebben over de impact van de tarieven op hun bedrijfsvoering. De gevolgen zijn deels afhankelijk van hoe afhankelijk een bedrijf is van internationale toeleveringsketens en van de mate waarin tarieven concreet worden toegepast.

Impact op korte en lange termijn wisselt

Op dit moment ervaart 27 procent van de ondervraagde bedrijven een enigszins negatieve impact, terwijl 23 procent juist licht positief is. Voor de komende twaalf maanden verwachten meer bedrijven een positieve dan een negatieve invloed: 27 procent verwacht enige verbetering, 24 procent een verslechtering.

Omdat zeventig procent van de ITSP’s ook buiten de VS actief is, kunnen de gevolgen van de Amerikaanse maatregelen ook in Europa voelbaar zijn. Importheffingen leiden tot stijgende hardwarekosten. 59 procent van de respondenten geeft aan deze kosten (deels) door te berekenen aan klanten. Daarbij geeft 26 procent aan de heffingen volledig door te voeren, terwijl 33 procent dit slechts gedeeltelijk doet.

Strategieën om risico's te beperken

Bedrijven reageren onder andere met het spreiden van leveranciers en het aanleggen van extra voorraden – maatregelen die ook in de Benelux herkenbaar zijn voor distributeurs en resellers.

Carolyn April, vice-president research & market intelligence bij GTIA: "Daarnaast zien we dat klanten mogelijk investeringen naar voren halen uit angst voor nieuwe tarieven – iets dat ook in Europa zou kunnen spelen als de politieke retoriek richting protectionisme weer toeneemt. Kortom, channel-bedrijven zitten in een complex economisch landschap. Tarieven hebben voor- en nadelen. Verschillend zijn de maatregelen die ITSP’s nemen om negatieve effecten te beperken."

Aan het onderzoek deden driehonderd Amerikaanse channel executives mee.

www.house-of-communication.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Alex Turtschan: Gen Z herschrijft de sociale spelregels

18-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.

Marc Verschoor CEO Serviceplan Group Netherlands

12-08-2025 | 08:00:00
Marc Verschoor is per 1 september 2025 benoemd tot CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij neemt de functie over van de huidige CEO en Managing Partner Christiaan van Betuw die na 16 jaar de organisatie (tijdelijk) verlaat

Annabelle Klop: Emoties in het tijdperk van AI

11-08-2025 | 08:00:00
We leven in een tijd waarin iedereen (bijna) alles kan creëren. Maar betekent dit, dat creativiteit overbodig wordt? Absoluut niet!

Julian Jonker: Overeenkomsten tussen media en Moeder Natuur

04-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Manager bij Mediaplus

31-07-2025 | 10:04:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Digital Manager bij Mediaplus


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS

Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome

25-08-2025 | 12:47:31
Henry Handsome en Wilde Ganzen hebben samen de landelijke actieweek De Wilde Week gelanceerd

Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid

25-08-2025 | 12:35:00
[Column] Creative Director N=5 over de ophef rondom de Walibi Halloween campagne
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.