[AI & Marketing door Patrick Petersen] AI in marketing draait niet om tooltjes

De AI-experts vliegen ons om de oren. In veel gevallen zijn het kenners van tools. We zagen een soortgelijk verschijnsel ook bij de opkomst van tools op gebied van sociale media en content marketing. Voor veel digitale marketeers van vandaag wordt Generatieve AI gebruikt om marketingteams aan te vullen of om meer tactische taken uit te voeren die minder menselijke nuance vereisen. We lijken standaardwerk te willen automatiseren, waar een hedendaagse klant vooral maatwerk wil. Waar human support steeds vaker door digitale bots wordt vervangen, wordt de roep om een echte medewerker te spreken steeds groter.

Feit is dat je moet weten waarom je een bepaalde tool effectief en doelgericht kunt inzetten. Als je met wat simpele, populaire AI-tools speelt, zie je dat ze snel wat leuke plaatjes of animaties maken, snel een tekst herschrijven of vertalen. Als input of inspiratie te gebruiken, maar we lopen al snel tegen de belemmeringen aan net als bij die handige, automated sociale media toepassingen die op termijn voor blocks zorgen, zwakke, afstandelijke posts en weinig engagement. Sociale media botjes worden al jaren breed genegeerd; waarom zouden wij nu wel spontaan AI-gegenereerde content en botjes omarmen?  

Bij het gebruik van eenvoudige AI-tools speelt meer dan ooit de copyrights en privacy issues een rol. We wachten in de spanning de vele claims op dit gebied. Anderzijds is de tegenstelling groter dan ooit; we maken ons druk om onze privégegevens, maar geven met de gratis tools wel massaal toestemming om onze met AI opgewekte creaties te mogen hergebruiken.

Wat biedt AI dan wel?

AI is een vorm van hyperautomatisering en volgt logisch op de big data-hype. Als onderzoeks-, leer- en werkgebied verdient AI met bijvoorbeeld gebruik in een marketingaanpak een nuance in juiste inzet.

Doordachte AI-marketing maakt gebruik van zuivere data om technologieën om geautomatiseerde beslissingen te nemen op basis van gegevensverzameling, data-analyse en aanvullende waarnemingen van het publiek of trends die van invloed kunnen zijn op marketinginspanningen en strategie. AI kan ultiem worden gebruikt in marketinginspanningen waar snelheid essentieel is en  gebruiken gegevens en klantprofielen om te leren hoe ze het beste kunnen communiceren met klanten, en leveren vervolgens op maat gemaakte communicatie op het juiste moment zonder tussenkomst van teamleden van het marketingteam, om zo maximale efficiëntie te garanderen. AI in marketing leert vooral de klant echt kennen en denkt mee.

Toepassingen van AI in marketing die echt spannend worden-  en een organisatie verder brengen -, omvatten bijvoorbeeld:

  • Data-analyse: Het beheer van veel (soorten van) marketinggegevens uit verschillende campagnes en programma's die anders handmatig zouden moeten worden gesorteerd.
  • Natural Language Processing (NLP): Het creëren van een mensachtige taal voor
  • Media-inkoop: Het voorspellen van de meest effectieve advertentie- en mediaplatforms voor een bepaalde periode en doel.
  • Geautomatiseerde besluitvorming: AI en data gebruiken op basis van eerdere gegevens of externe gegevensinvoer voor gedragsvoorspelling.
  • Real-time personalisatie: Het online aanpassen van de ervaring van een klant om een bepaalde actie aan te moedigen.

Verdiep je eerst in de datamining, het opschonen van de aanwezige (klant)data en bedenk waar AI echt een doorslag kan geven in de hyperautomatisering van de organisatie. Daarbij duikt dan direct de hoofdvraag op of we wel de juiste (hoeveelheid) data hebben opgevangen om met AI wonderen te verrichten.

-

Digital Marketing-tech freak Patrick Petersen RDM MA MSc is onderzoeker, spreker, ondernemer, docent en auteur van onder andere het Handboek.AI en eigenaar van bureau www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Univé Zakelijk kiest Zandbeek na creatieve pitch voor zakelijke marketingcampagnes

15-09-2025 | 12:31:00
Verzekeraar Univé heeft na een pitch Zandbeek verkozen als creatief bureau voor zakelijke marketingcampagnes en content

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.