[AI & Marketing door Patrick Petersen] We moeten iets met conversational AI!

In deze serie duikt Patrick Petersen in de wereld van AI. Lezers van MarketingReport.nl maken kans op zijn nieuwe boek, waarin hij alle ins en outs van AI door marketeers op een begrijpelijke manier uiteenzet.

De irritatie om met slecht geïnstrueerde chatbots de klantreis te moeten doorlopen, groeit. Met die leuke, kleurrijke en menselijke AI-avatars wordt chatten met zomaar een callcenter weer leuk.

“We moeten iets met conversational AI!” het is een kreet die je weleens lukraak door de gangen van contactcenters hoort galmen. Na veel onderzoek heb ik in mijn Handboek.AI de kunstmatig intelligente mogelijkheden van AI-chats op een rij kunnen zetten. Het implementeren van conversationale AI om klantcontact te automatiseren is echter een precaire zaak.

  • Wat zijn de verschillen met normale chatbots?
  • Wat zijn praktische voorbeelden?
  • Wat zijn de echte voordelen?
  • Hoe pas je conversational AI zelf toe?

Toch praten met robots

Het belangrijkste verschil tussen een basis-chatbot en conversationele AI ligt in het gebruik van de natuurlijke taalverwerking die eind 2023 een daadwerkelijk Nederlandse variant krijgt, gesteund door de overheid. Met een indrukwekkende investering van bijna veertien miljoen euro gaat de Nederlandse overheid de concurrentie aan met vooraanstaande techbedrijven, waaronder OpenAI.

En zo’n Nederlands taalmodel biedt veel kansen voor slimme chats die onze taal daadwerkelijk begrijpen. Daarbij is de techniek van machine learning (ML) de opzet naar echte, slimme AI en moet het leren van conversaties het gesprek naar een hoger niveau tillen. Zo komt de slimme, conversational AI los van de voorgeprogrammeerde stroom die wij van chatbots kennen.

Het aan een basis taalmodel en zelflerende conversationele AI is in staat om menselijke taal beter te begrijpen en te verwerken. Zo worden zeer intelligente, geautomatiseerde gesprekken met mensen mogelijk gemaakt.

Visuele zelflerende bot

Een ultiem voorbeeld is de gratis toepassing genaamd Replika.AI. De visuele, zelflerende Replika-bot biedt gepersonaliseerde feedback over bijvoorbeeld de voortgang en prestaties in bijvoorbeeld een leerproces van een student. De chatbot biedt de mogelijkheid om in contact te komen met experts in hun vakge­bied. Ook kan het studenten verbinden met experts in hun vakge­bied, waardoor ze waardevolle inzichten en advies kunnen krijgen van ervaren professionals.

Replika gaat dus verder dan zomaar een servicegerichte chatbot, maar toont overduidelijk de mogelijkheden die conversational AI ons nu al biedt. Softwareontwikkelaars als Salesforce gebruiken AI-chatbots en eind 2023 biedt ChatGPT de mogelijkheid om bijvoorbeeld voor de eigen producten e diensten een ChatGPT servicevariant te klonen.

We gebruiken het nu al!

Waarschijnlijk communiceer je al dagelijks met conversational AI, zelfs als je je er niet van bewust bent. Google Assistant en Siri maken bijvoorbeeld allemaal gebruik van machine learning om een naadlozere gebruikerservaring mogelijk te maken. In toenemende mate zeten chatbots conversationele AI in om klanten een werkelijk uitzonderlijke service-ervaring te bieden. Zij doen dit door een chatbot te combineren met een livebot. Vervolgens leert de chatbot van de live medewerkers op de chat. Op deze manier kun je het merendeel van de klantinteracties automatiseren en zorgen voor een hybride overdracht wanneer dat nodig is.

De voordelen

  • Oplossingen, zoals ChatGPT die biedt, gebruiken NeuroLinguïstisch Programmeren (NLP). Dit stelt AI-toepassingen in staat om alledaagse taal te begrijpen en biedt niet alleen voorgeprogrammeerde zinnen.
  • Klanten kunnen op een natuurlijke manier kunnen spreken en de combinatie van NLP en AI detecteren sentimenten in de tekst, ongeacht hoe het is geformuleerd. Dit geldt zowel voor tekst als spraak, en omvat zaken als slang, dialecten en zelfs spelfouten.
  • Conversational AI is in staat te leren van elke interactie, waardoor verbetering continu mogelijk is.
  • De service wordt geoptimaliseerd op basis van gekoppelde klantgegevens en -geschiedenis. Zo wordt de toegevoegde intelligentie steeds beter naarmate deze meer wordt gebruikt. De klant wordt steeds beter herkend en bediend. Ook kan conversational AI gebruikersgegevens verzamelen en communiceren met nieuwe klanten op hun platform die een soortgelijk persona kennen, wat herhaalaankopen stimuleert en conversieratio’s verhoogt.
  • Conversational AI stelt organisatie in staat om ondersteuning uit te breiden buiten de website naar andere populaire kanalen, zoals instant messaging (WhatsApp en FM), sociale media en in-app toepassingen.
  • De toepassing van AI maakt het gesprek vooral persoonlijk: het is nu meer dan ooit belangrijk om klantenservice zo persoonlijk mogelijk te maken. Conversational AI maakt dit eenvoudig door relevante klantinzichten realtime weer te geven. Aanbieders kunnen de aanhef, de toon van het antwoord en antwoordstromen aanpassen aan de voorkeuren van de klant.

Gratis instapmodellen om eens zelf aan de slag te gaan met zo een slimme, zelflerende chat zijn: Huggingchat, ChatSpot en Personal.AI.

WIN een exemplaar van het Handboek.AI 

Wat is jouw visie op conversational AI? Mail dit (beknopt) naar [email protected] en je maakt kans op een exemplaar van dit fijne boek.

Patrick Petersen RDM MA MSc is onderzoeker, spreker, ondernemer, docent en auteur van onder andere het Handboek.AI

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.