[AI & Marketing door Patrick Petersen] 2024 wordt het jaar van de AI-fakevideo's!

Nederlandse managers zeggen in een C-level onderzoek van een Amsterdams softwarebedrijf aanzienlijk vertrouwen in kunstmatige intelligentie (AI) te hebben. Dit staat haaks op de consument die nog zo zijn wantrouwen in de handige toepassingen en kunstmatige creaties heeft.

78 procent van de ondervraagde managers gelooft dat AI kan bijdragen aan het oplossen van zakelijke uitdagingen, zoals groeivoorspelling of het opvangen van ondercapaciteit in het eigen personeelsbestand. Bovendien plant 85 procent van de ondervraagde managers om hun investeringen in AI en automatisering in de nabije toekomst te verhogen.

Essentiële oplossing?

AI wordt steeds vaker beschouwd als een essentiële oplossing voor organisatie processen; het zou zelfs veel banen gaan kosten. In het kunstmatig licht van die wereldwijde arbeidscrisis wordt automatisering gezien als een cruciale reactie op het tekort aan geschoolde werknemers, volgens 31 procent van de C-Level Insights-enquêtedeelnemers. Dit verklaart waarom bijna 20-40 procent van de managers de investeren in AI zelfs willen verdubbelen en zo suggereert deze momentopname een sterke groei van de AI-sector in Nederland. Managers onder de 39 jaar tonen meer vertrouwen in AI (84 procent) dan hun tegenhangers boven de 50, waar de bereidheid om te investeren 79 procent zou zijn.

2024 is het jaar van de menselijke AI-video

Het jaar 2024 is net als 2023 het jaar dat AI leuker, sneller, beter en meer toepasbaar wordt. We zijn het jaar begonnen met een reeks aan handige videotools, zoals D-ID dat handige howto’s en presentatievideo’s maakt en het gratis CapCut dat automatisch ondertitels plakt. Terwijl AI-videotools snel vooruitgaan en geavanceerder worden, blijft de mens een essentiële rol spelen in het creatieve proces. Hoewel technologie de videoproductie versnelt, zijn het de menselijke touch, intuïtie en visie die authenticiteit en onderscheidende elementen aan een productie toevoegen. In die context biedt Synthesia.io de ontdekkende marketing- en communicatiespecialist al direct levensechte oplossingen voor bijvoorbeeld how-to’s, korte productvideo’s en presentaties die door een avatar, bijvoorbeeld gebaseerd op de eigen klantpersona, worden gegeven. Een presentatie voorzien van unieke stem in een willekeurige taal en geplaatst in bijvoorbeeld de eigen kantine van het bedrijf.

Zelf een AI how-to-video maken met sprekende avatar

Genereer met het gratis Synthesia als eerste een videoscript, of gebruik ChatGPT, Copilot of Bard om een script te genereren om bijvoorbeeld een korte how to-video te maken van een van de eigen producten. Zo een video zou zomaar de serviceafdeling per direct kunnen ontlasten. De AI-video generator maakt dus gebruik van tekst-naar-video functionaliteit. De sprekende, levensechte avatar wordt als video’s opgewekt door tekst in te voeren. Hoewel het invoeren van een script eenvoudig lijkt, wordt afgeraden een lang document of blogpost direct in de tool te kopiëren. Herschrijf die tekst eerst en verkort deze in spreektaal.

Kies of upload een AI-avatar die fungeert als verteller of presentator in de video. Let op dat de avatar wel bij de doelgroep moet passen.

Voeg nu per scène de spreektekst in en kies een stem en taal. De tool maakt gebruik van AI voor tekst-naar-spraak omzetting. Kopieer de videoscript slide voor slide in het scriptvak onder de videobeelden. De script wordt vervolgens omgezet in een door AI gegenereerde voice-over. De taal wordt eventueel automatisch gekozen op basis van de tekst. Het accent, dialect, de locatie en achtergronden, logo’s en schermvulling plus de stemstijl kunnen nog worden aangepast om er een unieke how to van te maken.

Genereer nu de video en wees welkom in de wondere wereld van AI-avatar-presentaties!

Marketing-tech freak Patrick Petersen RDM MA MSc is onderzoeker, spreker, ondernemer, docent en auteur van onder andere het Handboek.AI en eigenaar van bureau www.atmost.nl

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Patrick Petersen: MetaAI trekt stekker uit Wii Worlds

09-12-2025 | 11:57:00
Meta heeft dus eindelijk ingezien dat niemand zijn werkdagen wil slijten als lowres-avatar zonder benen in een virtuele vergaderzaal die eruitzag als Wii Sports.

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.