Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland.

Pauze Ad bij HBO Max

Ad Alliance breidt de Pauze Ad per direct uit bij de reclameversie van HBO Max. De Pauze Ad in 2024 gelanceerd bij Videoland en werd tot eind oktober 2025 bij ruim 220 campagnes ingezet. Het is een advertentievorm die inspeelt op het pauzemoment tijdens het streamen. Wanneer een kijker op pauze drukt, verschijnt er een advertentie die aansluit bij de context van de content.  

Addressable/DAR op RTL4 bij Videoland

Een vorm van addressable reclame is voortaan ook beschikbaar via de livestream van RTL4 bij Videoland. Dat gebeurt via de techniek Dynamic Ad Replacement (DAR). Net als bij VodafoneZiggo kunnen adverteerders gerichte commercials inzetten tijdens de reclameblokken in de livestream en zo verschillende doelgroepen gepersonaliseerd bereiken. DAR was al beschikbaar binnen de Sport Add-on van HBO Max en wordt later dit jaar verder uitgerold naar de andere livestreams van de RTL Nederland-zenders bij Videoland.  

Play Ident

Streamingdienst Videoland heeft onlangs de zogeheten Play Ident geïntroduceerd. Dit is een Identspot waarbij een korte geproduceerde commercial die aansluit bij de look & feel van het platform en het programma vertoond wordt. Die wordt altijd uitgezonden op de eerste positie. Daarmee wil Ad Alliance aansluiting bieden op de platform- en programma-context, waardoor merken meeliften op de positieve associaties die men heeft met het platform.

Onderzoek dat DVJ Insights heeft uitgevoerd, wijst uit dat kijkers Identspots bij Videoland significant leuker vinden en ook creatiever dan een reguliere commercial. Daarbij scoren Identspots 19 procent hoger op het aspect vernieuwend ten opzichte van een standaard commercial en leiden ze tot 11 procent hogere advertentieherinnering.

Split Screen Ad

De tweede testperiode van split screenreclames zal bij RTL Boulevard starten op 10 november en tot 22 december duren. Het scherm wordt in de splits screen-variant die Ad Alliance op RTL 4 inzet, in vieren gedeeld waarbij het reclameblok met audio wordt getoond, live studiobeelden achter de schermen bij RTL Boulevard te zien zijn in een tweede deel, een aankondiging van het volgende onderwerp na de reclame te zien is en het logo van RTL Boulevard in het vierde deel.

In het eerste kwartaal van 2026 volgt een evaluatie en wordt bepaald hoe en of het product naar de markt gebracht wordt.  

Vraag volgen

Gijs van Beek, Director Partnerships & Innovation bij Ad Alliance: "Wij streven er altijd naar de advertentiemarkt verder te brengen met oog voor zowel consument als adverteerder. Sinds de introductie van de SAVOD-tier bij Videoland en de uitbreiding van het SAVOD-portfolio werken wij hard om binnen dit domein door te blijven ontwikkelen. Dat doen we samen met onze partners en deze innovaties laten zien hoe vruchtbaar die samenwerking is. De Pauze Ad heeft bijvoorbeeld sinds zijn introductie bij Videoland onze verwachtingen overtroffen. Er is enorm veel vraag naar en daarom zijn we blij dat we deze vorm nu ook gaan uitrollen bij HBO Max, zo vergroten we de mogelijkheden voor adverteerders en komen we hun wensen tegemoet."     

 Ad Alliance en RTL Nederland zijn onderdeel van DPG Media.

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.