ACM: vergunning nodig voor overname RTL Nederland door DPG Media

DPG Media moet een vergunning aanvragen opdat de mededingingstoezichthouder ACM kan beoordelen of de overname van RTL Nederland door DPG Media door kan gaan.

De ACM stelt dat door de overname een mediabedrijf ontstaat met een groot aanbod op televisie, video streaming, radio, dagbladen en online nieuws. Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten. Daarom heeft de ACM besloten dat een vergunning benodigd is en een melding niet afdoende is om de overname te kunnen goedkeuren.

DPG Media geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG Media actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG Media actief op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en JOE. RTL Nederland dat (thans nog) onderdeel is van RTL Group, heeft commerciële televisiezenders als RTL4, RTL5, RTL7, RTL Z, RTL 8 en themazenders als RTL Telekids, RTL Lounge en RTL Crime. Daarnaast biedt RTL Nederland de videostreamingsdienst Videoland aan. Ook is RTL Nederland actief als aanbieder van algemeen online nieuws via zijn website en app.

Nieuwsaanbod

DPG Media verkrijgt volgens de ACM door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG Media daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen.

Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Advertentieconcentratie

Bovendien kan DPG Media mogelijk dankzij zijn sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.

Onderhandelingspositie

Ook kan de overname van RTL Nederland de onderhandelingspositie van DPG Media tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten. Als dat het geval is, kan dat volgens de ACM negatieve gevolgen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van ANP en uiteindelijk ook negatieve gevolgen voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Tot slot kan de overname volgens de ACM nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG Media na de overname van RTL Nederland mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil bij een vergunningsaanvraag meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.

DPG Media doet vergunningsaanvraag

DPG Media heeft in antwoordop vragen van Marketing Report aangegeven een vergunningsaanvraag te zullen doen.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Wij hebben inderdaad vernomen dat de ACM extra tijd neemt om de voorgenomen overname van RTL Nederland nader te onderzoeken. DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.”

RTL Group geeft desgevraagd aan volledig mee te werken met de Nederlandse mededidingsautoriteit ACM en vertrouwen houdt dat de beoogde transactie goedgekeurd zal worden door de bevoegde  autoriteiten in de loop van 2024.

Eerder verbod

In januari 2023 werd een voorgenomen overname van Talpa Network door RTL Group afgeblazen nadat de ACM besloten had dat een overname van Talpa Network RTL Group te veel macht in de Nederlandse media-industrie zou geven en verbood op grond daarvan deze voorgenomen overname.  De overname van RTL Nederland doet DPG Media voor een overnamesom van 1,1 miljard euro die door Belgische banken wordt gefinancierd. DPG Media is in Vlaanderen actief met de VTM-zenders, VTM Go en met een deelname in de streamingdienst Streamz. In Franstalig België werd het bedrijf eind maart 2023 samen met Rossel eigenaar van RTL Belgium waaronder de Franstalig Belgische RTL-zenders vallen alsmede streamingdienst RTL Play..

www.acm.nl

www.rtl.nl

www.rtl.com

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.