ABN Amro: Technologie, Media & Telecom groeit in 2025 met 5 procent; mediasector 1 procent

ABN Amro stelt dat de sector Technologie, Media & Telecom in 2025 als vanouds groeit: de bank verwacht een groei van 5 procent in 2025 en 4 procent in 2026. Voor de mediasector wordt door de conjunctuurgevoeligheid in 2025 1 procent groei verwacht. De groei in de TMT-sector wordt aangedreven door de voortdurende digitalisering, cloud-migratie en innovaties door kunstmatige intelligentie (AI). De TMT-sector groei keert daarmee terug naar zijn historische trend.

De analyse die is opgesteld door sectoreconoom Mario Bersem stelt dat bedrijven die in staat zijn om snel in te spelen op technologische ontwikkelingen en veranderende consumententrends, het meest zullen profiteren in een steeds meer van digitale middelen doordrongen wereld.

De TMT-sector wordt gekenmerkt door sterke groei, baanbrekende innovaties en een krappe arbeidsmarkt. Deze krapte is zo gebruikelijk dat het als een normaal onderdeel van het zakendoen in de sector wordt beschouwd.

Arbeidsmarkt

ABN Amro stelt dat ongeveer 20 procent van de werkenden in de sector zzp’er is. ICT-professionals zijn overal actief, ook buiten de TMT-sector, omdat hun vaardigheden in bijna elke bedrijfstak gewild zijn; ICT is immers een essentieel onderdeel van de meeste bedrijven. Verder valt op dat ze relatief vaak in vaste dienst werken. Andere vormen van flexibel werk komen in deze sector relatief minder vaak voor.

2022 keerpunt

Nadat in 2022 de rente sterk was gestegen, kwamen de waarderingen in de tech-sector wereldwijd onder druk te staan. Ineens was groei niet meer genoeg, aandeelhouders wilden vooral een stevige kasstroom en zwarte cijfers zien.

In Nederland leidde de hogere rentes in 2023 tot een correctie, gekarakteriseerd door een afnemende werkgelegenheid en een sterke stijging van het aantal overnames van Nederlandse scale ups door kasrijke kopers uit het buitenland, vooral uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Fusies en overnames en beursintroducties bleven juist uit in het grotere segment. Nu deze correctie achter de rug is, trekt ook de markt voor fusies en overnames weer aan.

AI

In hetzelfde jaar startte ook de AI-hype, toen OpenAI in november 2022 zijn revolutionaire chatbot lanceerde. De informatietechnologie-sector verkeert sindsdien in de ban van ontwikkelingen en toepassingen van AI-technologieën. Hoewel AI al een disruptief effect heeft op verschillende bedrijven en sectoren, waaronder bijvoorbeeld online educatie- en vertaalservices, worden nog veel grotere doorbraken verwacht die de arbeidsproductiviteit zullen bevorderen.

Momenteel zijn het vooral grote technologiebedrijven zoals Microsoft, Facebook, Alphabet en AI-chip designer NVIDIA die profiteren van de vraag naar geavanceerde AI-oplossingen en -chips. Daarnaast profiteren ook IT-dienstverleners die bedrijven helpen om AI-oplossingen te implementeren en softwarebedrijven die hun product verbeteren met AI.

Ondanks de hype rond AI verkeert de technologie voor veel bedrijven nog in een experimentele fase, waarbij ze zoeken naar concrete toepassingen die schaalbaar en economisch rendabel zijn. ABN Amro verwacht dat 2025 een kantelpunt zal blijken te zijn, waarbij nieuwe AI-innovaties en toepassingen de groei van de hele economie vanaf 2025 kunnen versnellen door groei van de arbeidsproductiviteit. Voor de tech-sector verwacht ABN Amro groei van 7 procent voor 2025.

AI en de media- en reclamesector

In de mediasector is de invloed van AI al duidelijk merkbaar, bijvoorbeeld in de manier waarop reclamebureaus hun strategieën en campagnes ontwikkelen.

Traditionele mediabedrijven staan intussen voor de uitdaging om hun bedrijfsmodellen te herzien in een tijdperk waarin gebruikers steeds vaker de voorkeur geven aan on-demand en gepersonaliseerde content.

Deze veranderingen worden versneld door AI-tools die worden ingezet om consumentenvoorkeuren beter te begrijpen, maar bijvoorbeeld ook om gepersonaliseerde reclameboodschappen te creëren. Dit leidt tot efficiëntere en effectievere marketingcampagnes. De mediasector blijft echter volgens ABN Amro ook conjunctuurgevoelig en zal naar verwachting met 1 procent groeien in 2025, ten opzichte van het goede mediajaar 2024.

Telecomsector

In de telecomsector is de strijd om internetconsument in volle gang, mede omdat er steeds minder televisie-abonnementen worden verkocht. Odido heeft een belangrijke stap gezet door snel internet via 5G aan te bieden, waarmee het direct de concurrentie aangaat met glasvezelaanbod van KPN.

Deze ontwikkeling is een weerspiegeling van een bredere trend waarbij telecombedrijven wereldwijd hun netwerkinfrastructuur blijven uitbreiden en innoveren om aan de groeiende vraag naar data en connectiviteit te voldoen. Deze concurrentiestrijd zorgt voor constante druk op prijzen en innovatie binnen de sector. Digitale infrastructuur, van glasvezel en datacenters tot 5G, blijft een belangrijke voorwaarde voor innovatie, te meer AI-toepassingen veel rekenkracht en netwerkcapaciteit vragen. ABN Amro verwacht een bescheiden groei van 1 procent volumegroei voor de telecomsector.

www.abnamro.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

ABN Amro: TMT-sector gaat in 2026/2027 weer als vanouds groeien

08-12-2025 | 10:49:00
De sector TMT-sector groeit als vanouds. Dit stelt ABN Amro-sectoreconoom Mario Bersem. De groei zwakte in 2023 en 2024 af; in 2025 is er weer groei en ook voor 2026 en 2027 wordt dat weer verwacht

ABN Amro: Digitale soevereiniteit biedt grote kansen voor Europa

02-12-2025 | 14:55:00
ABN Amro-sectorspecialist Julia Krauwer heeft een analyse gemaakt over hoe Europa nog volop kansen heeft als het digitaal ontwaakt en zich niet afhankelijk blijft maken van de Verenigde Staten of Azië

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

ABN Amro-jongerenmerk BUUT werkt met Denzel Dumfries als icoon

15-09-2025 | 10:18:00
Het ABN Amro-merk BUUT heeft Denzel Dumfries ingehuurd om als influencer het onlangs geïntroduceerde merk op de kaart te zetten
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.