ABN Amro: Technologie, Media & Telecom groeit in 2025 met 5 procent; mediasector 1 procent

ABN Amro stelt dat de sector Technologie, Media & Telecom in 2025 als vanouds groeit: de bank verwacht een groei van 5 procent in 2025 en 4 procent in 2026. Voor de mediasector wordt door de conjunctuurgevoeligheid in 2025 1 procent groei verwacht. De groei in de TMT-sector wordt aangedreven door de voortdurende digitalisering, cloud-migratie en innovaties door kunstmatige intelligentie (AI). De TMT-sector groei keert daarmee terug naar zijn historische trend.

De analyse die is opgesteld door sectoreconoom Mario Bersem stelt dat bedrijven die in staat zijn om snel in te spelen op technologische ontwikkelingen en veranderende consumententrends, het meest zullen profiteren in een steeds meer van digitale middelen doordrongen wereld.

De TMT-sector wordt gekenmerkt door sterke groei, baanbrekende innovaties en een krappe arbeidsmarkt. Deze krapte is zo gebruikelijk dat het als een normaal onderdeel van het zakendoen in de sector wordt beschouwd.

Arbeidsmarkt

ABN Amro stelt dat ongeveer 20 procent van de werkenden in de sector zzp’er is. ICT-professionals zijn overal actief, ook buiten de TMT-sector, omdat hun vaardigheden in bijna elke bedrijfstak gewild zijn; ICT is immers een essentieel onderdeel van de meeste bedrijven. Verder valt op dat ze relatief vaak in vaste dienst werken. Andere vormen van flexibel werk komen in deze sector relatief minder vaak voor.

2022 keerpunt

Nadat in 2022 de rente sterk was gestegen, kwamen de waarderingen in de tech-sector wereldwijd onder druk te staan. Ineens was groei niet meer genoeg, aandeelhouders wilden vooral een stevige kasstroom en zwarte cijfers zien.

In Nederland leidde de hogere rentes in 2023 tot een correctie, gekarakteriseerd door een afnemende werkgelegenheid en een sterke stijging van het aantal overnames van Nederlandse scale ups door kasrijke kopers uit het buitenland, vooral uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Fusies en overnames en beursintroducties bleven juist uit in het grotere segment. Nu deze correctie achter de rug is, trekt ook de markt voor fusies en overnames weer aan.

AI

In hetzelfde jaar startte ook de AI-hype, toen OpenAI in november 2022 zijn revolutionaire chatbot lanceerde. De informatietechnologie-sector verkeert sindsdien in de ban van ontwikkelingen en toepassingen van AI-technologieën. Hoewel AI al een disruptief effect heeft op verschillende bedrijven en sectoren, waaronder bijvoorbeeld online educatie- en vertaalservices, worden nog veel grotere doorbraken verwacht die de arbeidsproductiviteit zullen bevorderen.

Momenteel zijn het vooral grote technologiebedrijven zoals Microsoft, Facebook, Alphabet en AI-chip designer NVIDIA die profiteren van de vraag naar geavanceerde AI-oplossingen en -chips. Daarnaast profiteren ook IT-dienstverleners die bedrijven helpen om AI-oplossingen te implementeren en softwarebedrijven die hun product verbeteren met AI.

Ondanks de hype rond AI verkeert de technologie voor veel bedrijven nog in een experimentele fase, waarbij ze zoeken naar concrete toepassingen die schaalbaar en economisch rendabel zijn. ABN Amro verwacht dat 2025 een kantelpunt zal blijken te zijn, waarbij nieuwe AI-innovaties en toepassingen de groei van de hele economie vanaf 2025 kunnen versnellen door groei van de arbeidsproductiviteit. Voor de tech-sector verwacht ABN Amro groei van 7 procent voor 2025.

AI en de media- en reclamesector

In de mediasector is de invloed van AI al duidelijk merkbaar, bijvoorbeeld in de manier waarop reclamebureaus hun strategieën en campagnes ontwikkelen.

Traditionele mediabedrijven staan intussen voor de uitdaging om hun bedrijfsmodellen te herzien in een tijdperk waarin gebruikers steeds vaker de voorkeur geven aan on-demand en gepersonaliseerde content.

Deze veranderingen worden versneld door AI-tools die worden ingezet om consumentenvoorkeuren beter te begrijpen, maar bijvoorbeeld ook om gepersonaliseerde reclameboodschappen te creëren. Dit leidt tot efficiëntere en effectievere marketingcampagnes. De mediasector blijft echter volgens ABN Amro ook conjunctuurgevoelig en zal naar verwachting met 1 procent groeien in 2025, ten opzichte van het goede mediajaar 2024.

Telecomsector

In de telecomsector is de strijd om internetconsument in volle gang, mede omdat er steeds minder televisie-abonnementen worden verkocht. Odido heeft een belangrijke stap gezet door snel internet via 5G aan te bieden, waarmee het direct de concurrentie aangaat met glasvezelaanbod van KPN.

Deze ontwikkeling is een weerspiegeling van een bredere trend waarbij telecombedrijven wereldwijd hun netwerkinfrastructuur blijven uitbreiden en innoveren om aan de groeiende vraag naar data en connectiviteit te voldoen. Deze concurrentiestrijd zorgt voor constante druk op prijzen en innovatie binnen de sector. Digitale infrastructuur, van glasvezel en datacenters tot 5G, blijft een belangrijke voorwaarde voor innovatie, te meer AI-toepassingen veel rekenkracht en netwerkcapaciteit vragen. ABN Amro verwacht een bescheiden groei van 1 procent volumegroei voor de telecomsector.

www.abnamro.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

ABN Amro-jongerenmerk BUUT werkt met Denzel Dumfries als icoon

15-09-2025 | 10:18:00
Het ABN Amro-merk BUUT heeft Denzel Dumfries ingehuurd om als influencer het onlangs geïntroduceerde merk op de kaart te zetten

Sanne van Kuijk: BUUT is bankieren op maat voor tieners

03-09-2025 | 00:32:00
In Amsterdam wordt BUUT gepresenteerd: de bank van de makers van Tikkie die speciaal is ontwikkeld voor tieners en hun ouders

ABN AMRO lanceert bank voor tieners en ouders: BUUT

03-09-2025 | 00:22:00
Vanaf vandaag is BUUT beschikbaar in de appstores. De bank van de makers van Tikkie richt zich volledig op tieners én hun ouders

ABN AMRO: Hoe retailers door AI hun zichtbaarheid kunnen verliezen of juist behouden

23-07-2025 | 13:50:00
Sector Banker Retail Henk Hofstede schreef voor ABN AMRO een aantal tips over hoe retailers door AI hun zichtbaarheid kunnen verliezen of juist behouden
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.