Minister Adriaansens maakt veilingprocedure bekend: FM blijft tot minstens 2035

Nederland houdt in ieder geval tot 2035 vast aan de uitzendingen van landelijke commerciële radiostations via FM. Dit blijkt uit de aankondiging van de veilingprocedure van landelijke commerciële FM- en DAB- frequenties van Minister Micky Adriaansens (VVD) van Economische Zaken en Klimaat.

Veiling: inschrijven vanaf 7 maart

Radiobedrijven zullen van 7 maart tot 4 april 2023 de tijd krijgen hun aanvraag tot deelname aan de veiling te doen nadat deze uiterlijk 1 maart 2023 is gepubliceerd in de Staatscourant.

In augustus duidelijkheid

De beoordeling en verbondenheidstoets wordt daarna tot uiterlijk 19 juni 2023 uitgevoerd, waarna in de periode van 20 juni tot 27 juli 2023 de veiling wordt voorbereid en uitgevoerd. In de periode van 27 juli tot 17 augustus 2023 zullen daarna aan de hand van de uitslagen van de veiling de vergunningen worden afgegeven en bekend gemaakt worden. Vergunningen worden alleen afgegeven als het bod is betaald. Pas dan zal bekend worden wie er per 1 september 2023 kunnen beschikken over de gecombineerde landelijke FM- en DAB+-vergunningen.

Minimaal 73,7 miljoen

De veiling zal minimaal 73,7 miljoen euro moeten opleveren. In de radiomarkt zal voortaan één partij maximaal drie landelijke radiostations mogen bezitten.

Trage digitalisering

Een aantal radiopartijen betoogde een kortere looptijd van de te verdelen vergunningen. Volgens de minister verloopt de overgang van FM naar digitale infrastructuren waaronder DAB+ te traag waardoor afschakeling van FM niet realistisch is voor 2035.  Uit onderzoek van Dialogic blijkt bovendien dat er geen andere waardevolle invulling bestaat van de FM-frequenties en er is wereldwijd ook geen zicht op een ander gebruik dan radio.

Geen vergelijkende toets voor nieuws en Nederlandstalig

Verder houdt de minister vast aan de verdelingswijze waarbij er nog twee geclausuleerde kavels overblijven voor respectievelijk nieuws en Nederlandstalige muziek. Volgens de minister is het praktisch niet meer mogelijk om deze kavels via een vergelijkende toets te verdelen om dan nog voor 1 september 2023 te verdelen en zou de algehele verdeling pas per 1 september 2024 kunnen plaats vinden.

In de (concept)verdeelregels wordt uitgegaan van een veiling waarbij minimaal 50 procent nieuws, respectievelijk Nederlandtalige muziek op deze kavels moet worden uitgezonden van 07:00 tot 19:00 uur, maar dit behoudens deze minimumeis, verder geen rol verder speelt in het veilingmechanisme.

De staatssecretaris van OCW, Gunay Uslu (D66) zal nog moeten beslissen of voor het nieuwskavel het percentage op 50 procent blijft of hoger zal worden gemaakt. Eerder verhoogde Gunay Uslu wel het percentage voor het Nederlandstalige muziek-kavel van 30 naar 50 procent

Verder blijven de regelingen zoals die in concept zijn gepubliceerd dezelfde.

Micky Adriaansens: “In 2003 zijn de vergunningen voor landelijke commerciële radiostations voor het laatst geveild. Digitale radio, streamingdiensten, podcasts en sociale media hebben in twintig jaar tijd de manier hoe we luisteren naar muziek, entertainment of nieuws ingrijpend gewijzigd. Door deze zomer te veilen, hebben we straks weer een toekomstbestendige radiomarkt waarin ook nieuwkomers een kans krijgen. We veilen bewust voor een periode van twaalf jaar, omdat dat zekerheid biedt aan partijen die één of meerdere winnende biedingen hebben.”

www.rijksoverheid.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.