Fransz Finds - Vol 7. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 JBL - Block out the chaos

Bekijk hier de overige beelden

Het is 2017 en JBL zoekt naar een manier om de nieuwste koptelefoon in het oog te laten springen. Cheil Worldwide Hong Kong haakt aan om hierover na te denken. In samenwerking met CGI-studio Illusion komt een serie van beelden naar boven, waarvan dit er één is.

Marketeers hebben vaak de behoefte om zoveel mogelijk over hun product of dienst te vertellen. We zien echter hoe meer voordelen je opdreunt, hoe minder goed de boodschap overkomt. JBL besloot om andere technische snufjes zoals batterijduur en geluidskwaliteit links te laten liggen en volledig te focussen op noise-canceling. Nu nog zaak om dit op een opvallende manier te communiceren.

Er zijn veel manieren om zo’n productvoordeel te laten zien. Ik kan echter geen betere bedenken als dat ze hier gebruiken. De complete chaos van de wereld gevangen in één beeld en binnen die drukte de rust creëren die symbool staat voor het product. Ideeën die simpel lijken zijn vaak het moeilijkst te bedenken. En om het idee dan uitgewerkt te laten worden door mensen met dit talent; een droom die uitkomt.

#2 UN Women - The autocomplete truth


Bekijk hier de overige beelden

UN Women komt al jaren op voor de rechten van vrouwen wereldwijd. In 2013 zochten ze naar een creatieve manier om de onderdrukking van vrouwen onder de aandacht te brengen. In samenwerking met Memac Ogilvy Dubai bedachten ze een serie portretten, waarbij de mond bedekt werd door een symbolische Google-zoekmachine. Een opvallende en tegelijkertijd indrukwekkende serie.

Maatschappelijke problemen overbrengen op simpele wijze is verre van eenvoudig. Laat staan als je daar twee seconden de tijd voor krijgt. Een truc die vaak toegepast wordt is het  portretteren van mensen die recht in de camera kijken. Uit onderzoek blijkt dat wij mensen geneigd zijn om terug te kijken als iemand ons aankijkt. Een soort reflex die diep in onze hersens geworteld zit. Het makkelijkste stukje van de puzzel, namelijk het onderwerp vrouwen is hiermee opgelost. Nu het probleem nog…

Discriminatie. Iets wat jammer genoeg iedere dag aan de orde is. Met namen zodra mensen zich anoniem voelen - zoals op het internet. De zoekbalk vangt dit op subtiele wijze en vormt tegelijkertijd en blokkade voor de geportretteerden. Dit in combinatie met de zoektermen die het meest weergegeven worden creëert een 1+1=3 effect en legt de vinger op de zere plek. Bijzonder knap gevonden. De vraag die ik mezelf wel stel; verandert dit iets bij de mensen die hiertegen zijn?

#3 Apple AirPods - Bounce

Een spot van liefst twee minuten. Een uitstervend middel waar de creatief in mij een tikkeltje verdrietig van wordt. Gelukkig liet Apple in 2019 zien dat we het nog niet volledig af moeten schrijven. Voor de aankondiging van de AirPods, ofwel de draadloze oordopjes creëerden ze deze video in samenwerking met TBWA/Media Arts Lab Los Angeles.

Vergelijkbaar met de JBL advertentie werd ook hier gekozen om één productvoordeel te laten zien; ‘draadloosheid’. Deze oordopjes laten je der mate vrij voelen dat de wereld jouw speeltuin wordt. Een leuk inzicht dat in productie door het plafond is getrokken door de knappe koppen van Framestore en Pulse Films. Een stukje kunst dat een product verkoopt. Ik geloof heilig in reclame niet aan laten voelen als reclame. Maar om dat te kunnen doen heb je mensen nodig die ontzettend goed zijn in hun vak.

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee erachter. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.