FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio) vreest teloorgang nieuwsradiozender bij huidige veilingregels

FD Mediagroep waar BNR Nieuwsradio onderdeel van is, vreest dat met de voorgestelde veilingregels op radiofrequenties het fenomeen commerciële nieuwsradio teloor gaat. Dit blijkt uit een openbare inspraakreactie van Eugenie van Wiechen, algemeen directeur van FD Mediagroep en Marc Adriani, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio.

Radio 538 of Qmusic op nieuwskavel?

Beiden vrezen dat het terugbrengen van de clausulering naar minimaal 50 procent nieuws, actualiteiten en informatie dit kan betekenen dat zenders die vooral op muziek zijn gericht en nu al in de buurt komen van 51 procent aan gesproken woord, in aanmerking komen voor het frequentiepakket dat bedoeld is voor een nieuwsradiozender.

Daarbij heeft FD Mediagroep onderzocht dat in het tijdvak tussen 06:00 en 09:00 uur bij Qmusic in het programma van Mattie Valk en Marieke Elsinga van 5 tot 9 december 2022 er 52,2 procent aan gesproken woord te horen is geweest en bij Radio 538 in de ochtend bij Wietze de Jager en Klaas van Eerden er voor 44,3 procent aan gesproken woord te horen was.

Qmusic is het best beluisterde commerciële radiostation van Nederland. Volgens FD Mediagroep kan met lichte aanpassing van het format er zo worden ingespeeld op de verplichtingen dat een general entertainment/muziekzender het nieuwskavel kan gaan gebruiken.

FD Mediagroep vreest dat nu gekozen is voor louter het veilingmodel, een zender als BNR Nieuwsradio uit de markt kan worden gedrukt door grote partijen terwijl het aanbod van deze partijen op het terrein van nieuws en actualtieiten heel anders van aard is. Dit omdat gekozen is voor uitsluitend het laten meewegen van het financiële component, in tegenstelling tot 2003 toen voor de geclausuleerde kavels een vergelijkende toets werd uitgevoerd.

90 procent

Om te voorkomen van het uit de markt drukken van serieuze nieuwspartijen, pleit FD Mediagroep voor een vergelijkende toets. Als de regering – zoals nu voorgesteld – dat niet wenst, pleit voor een minimumpercentage van 90 procent aan nieuws, actualiteiten en informatie. Dit doet BNR Nieuwsradio thans ook. Ook zouden – als het aan FD Mediagroep ligt – partijen alleen mogen bieden op te voren gekozen kavels om shoppen te voorkomen.

BNR startte zelf op jazz/klassiek kavel

Overigens startte de voorloper van BNR Nieuwsradio in 1999 (BusinessNieuws Radio van het toenmalige Manaus) zelf op FM op een voor jazz- en klassieke muziek bedoeld kavel door destijds JFK.FM over te nemen en eveneens creatief gebruik te maken van de toenmalige regels door jazzmuziek van 20:00 tot 06:00 uur uit te zenden.

9 januari 2023

Partijen kunnen nog tot 9 januari 2023 hun zienswijze op de conceptregelingen voor de veiling van commerciële radiostations indienen.
FD Mediagroep (en daarmee ook BNR Nieuwsradio) is onderdeel van het beursgenoteerde HAL Trust.

www.fdmg.nl
www.bnr.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.