Commercieel radionieuwskavel krijgt verplichting van meer dan 70 procent nieuws

Het te veilen radionieuwskavel krijgt de verplichting om meer dan 70 procent aan nieuws, informatie en actualiteiten uit te zenden. Dit heeft staatssecretaris Gunay Uslu (D66) besloten volgens een brief van minister Micky Adriaansens (VVD). Eerder was in conceptregelingen sprake van 50 procent, wat tot bezwaren van onder meer BNR Nieuwsradio (de huidige licentiehouder) leidde.

In de Tweede Kamer vroegen D66, VVD en CDA om een hoger percentage, waarbij D66 en CDA 75 procent aangaven en CDA ook 90 procent suggereerde. 

De verplichtingen gaan (net als thans het geval is) dagelijks gelden van 07:00 tot 19:00 uur. Het nieuws moet (net als thans het geval is) gericht zijn op de Nederlandse samenleving en geldt er tot 23 uur een verplcihting om elk uur nieuws uit te zenden; in de nacht is die verplichting er elke twee uur.

Volgens minister Adriaansens doet een hoger percentage geen recht aan de weging van de zienswijzen zoals ingebracht bij de consultatie, terwijl met het percentage van 70 procent en solide basis gelegd wordt voor een stevige commerciële nieuwszender terwijl er tegelijkertijd mogelijkheden zijn voor verschillende partijen om dit kavel te verwerven in een open en transparante veiling.

BNR Nieuwsradio thans 100 procent

BNR Nieuwsradio die op het nieuwskavel uitzendt dat per 1 juni 2003 voor het laatst was verdeeld, heeft thans de verplichting van maandag tot en met vrijdag van 07:00 tot 19:00 uur 100 procent nieuws, actualiteiten en informatie uit te zenden. Op zaterdag en zondag is dit 75 procent. Destijds werd dit frequentiepakket op basis van een vergeljikende toets verdeeld.

In 2003 werd een éénmalig bedrag plus een financieel bod van bijna 2,2 miljoen euro in totaal betaald voor de eerste periode tot 2011. Sindsdien betalen FD Mediagroep (waar BNR Nieuwsradio onderdeel van is) en eigenaar HAL geen vergoedingen voor het frequentiepakket dat via FM 66,8 procent van Nederland bereikt. Ook voor het bijbehorende DAB+-frequentie wordt zonder een vergoeding aan de overheid sinds 1 september 2013 gebruikt.

Bij de aankomende frequentieverdeling geldt het pure veilingsinstrument waarbij elke partij die meer dan 70 procent nieuws zal uitzenden van 07:00 tot 19:00 uur hiervoor in aanmerking komt om mee te bieden. Uiterlijk 17 augustus 2023 zal duidelijk worden welke partij zal uitzenden per 1 september 2023 op dit kavel alsmede alle andere landelijke commerciële frequenties.

Bij de inspraakprocedure betoogde BNR Nieuwsradio dat met het toen voorgestelde percentage van 50 procent aan nieuws, actualiteiten en informatie partijen die general entertainment willen brengen makkelijk aan dit percentage zouden komen waardoor het doel van een nieuwsradiozender in geding zou komen.

Nederlandstalig

Het percentage voor het Nederlandstalige kavel voor Nederlandse muziek blijft op meer dan 50 procent, net als de conceptregeling. Thans moet 100% NL meer dan 70 procent aan Nederlandstalige muziek, 20 procent Europese muziek en 45 procent aan muziek uitzenden die niet ouder is dan 1 jaar van 07:00 tot 19:00 uur. GroenLinks wilde dat er een eis bleef voor recente muziek, maar de minister gaat daar niet in mee en vindt dat er binnen de 50 procentverplichting al genoeg ruimte is voor recente muziek.

Zie ook:

- Radiofrequentieveiling krijgt officiële politieke steun; analoge FM blijft tot 2035

www.rijksoverheid.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.