[Column] David de Jong: Adverteren bij sites die mediabureaus goedkeuren?

GroupM kondigde aan wereldwijd te gaan samenwerken onder de noemer Back to News om de betrouwbare nieuwssites te ondersteunen en zo fake news uit te gaan sluiten.

Het is een internationaal initiatief en de Nederlandse tak van GroupM doet niet actief mee. Maar het heeft toch iets merkwaardigs. Dat dus aan adverteerderskant bepaald gaat worden wat dan wel en niet goed zou zijn aan nieuwswebsites.

Reguliere media die volgens algemene standaarden werken, zullen hier niet zoveel last van hebben. Maar het gaat dan met name om websites die misschien niet algemeen bekend zijn en ook niet zomaar op zo een lijst komen. Oftewel, er wordt op deze wijze in feite een opt-in systeem gecreëerd in plaats van opt-out.

Dat betekent dat je tot de gelukkigen moet behoren om advertenties te mogen ontvangen indien adverteerders voor zo'n model kiezen.

Het gaat hier met name om adverteren in digitale omgevingen, waarbij je als adverteerder niet per se goed zicht hebt op waar je advertenties te zien zijn. En dat maakt het soms lastig en een lastige discussie.

Immers: voor je het weet staat je advertentie in een omgeving van een ranzige of een verwerpelijke context. En dat wil je niet als je bijvoorbeeld een gerenommeerd merk bent. Met name bij nieuwssites is door een verdergaande wereldwijde polarisatie (Donald Trump, Jair Bolsonaro, Recep Tayyip Erdogan, Vladimir Poetin, Viktor Orban zijn hier exponenten van), het idee van nieuws naar je hand zetten actueel.

Nu bestaan er talloze initiatieven vanuit media zelve om fake news tegen te gaan. Onderzoekers proberen fake news te ontkrachten, er zijn in alle landen uiteraard de reguliere kanalen om te klagen over onjuiste journalistieke stukken (in Nederland de Raad voor de Journalistiek en de rechter).

Nieuw is nu dus dat mediabureaus zich er actief mee gaan bemoeien. Je kunt redeneren dat een dergelijke opstelling alleen maar polariserender gaat werken, want merken gaan zich dan actief politiek opstellen in wat zij goede en geen goede journalistiek vinden.

Of we met z’n allen dat pad op willen, kun je je afvragen.

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:
02-03-2022 | [Column] David de Jong: de veiling van radiofrequenties gaat beginnen; de regels staan vast
02-03-2022 | [Column] David de Jong: NPO politiek vehikel voor culturele sluikreclame?
13-01-2022 | [Column] David de Jong: Reclameverkoop van SBS6 en Net5 naar Mediahuis. Gaat dat werken voor ACM
13-01-2022 | [Column] David de Jong over radio- en audiofenomeen Alfred Lagarde

19-12-2022 | [Column] David de Jong: Doorspoelen van reclame: speelt het überhaupt?
14-12-2022 | [Column] David de Jong: De frequentieverdeling: Talpa Network, Radio Veronica en de onduidelijkheid


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.