4 belangrijkste trends voor 2024 volgens Fitzroy

Elke maandagochtend begint Insights Director bij Fitzroy, Pernille Kok-Jensen, de week met een selectie van relevante trends, inzichten en innovaties. Van deze trends wordt iedere maandagochtend één op Instagram gezet; onder het kopje Monday Morning Minute.

Om 2023 af te sluiten, hebben we de Minutes even op een rijtje gezet en samengevat in 4 overkoepelende trends die het nieuwe jaar zullen definiëren.

Trend 1: Smartsumption - Van minder kopen naar slimmer kopen.

In Nederland geeft al 62 procent van de consumenten minder uit om geld te besparen tijdens inflatie. Door het Smartsumption te noemen, krijgt besparen een positieve ondertoon. Bijna de helft van Gen Z zoekt op sociale media naar geldbesparingstips. TikTok de-influencers delen tips met in totaal 1,1 miljard views. De meeste consumenten die willen besparen, doen dit voornamelijk bij hun wekelijkse boodschappen. Zo zagen we ook een AI generatief kookboek dat recepten genereert op basis van de goedkoopste ingrediënten in de winkel.

Trend 2 - Joyconomy: Van permacrisis naar speelsheid

Uitgeput door voortdurend slecht nieuws zoeken consumenten positiviteit in de Joyconomy. Escapisme, herkenbaarheid en spel dienen als tegengif voor de gevoelde permanente crisis. Volgens Science Daily worden bordspellen zoals Dungeons & Dragons een opvallende, positieve tool bij het behandelen van angststoornissen en depressie. En ook nostalgische anime is vooral populair bij Gen Z, omdat ze een gevoel van vertrouwdheid en zelfexpressie bieden. Of het nu gaat om bordspellen, anime of cartoonachtige modetrends - spelen voor alle leeftijden en in alle sectoren zal in 2024 blijven zorgen voor troost. Een belangrijk element van deze verschuiving is serendipiteit: ruimte bieden aan onverwachte vreugde.

Trend 3 - Unwellness: Van de giftige welzijnseconomie naar emoties uiten

Terwijl consumenten op zoek zijn naar optimisme, blijft de geestelijke gezondheid kelderen. Een verschuiving naar een rustiger tempo komt op, in anticipatie van een collectieve stap terug volgend jaar - een antidote tegen een overweldigende always-on-cultuur

Intussen hebben de hashtags #ADHD de grens van 33 miljard weergaven op TikTok bereikt. De Tiktokification van mentaal welzijn blijft toenemen, met een eindeloze stroom tips en memes voor neurodivergenten in het algemeen. Voortbouwend op de trend van Unwellness, verwachten we dat Wellness de basis wordt van alle klantervaringen, vooral voor merken die zich richten op millennials en Gen Z.

Trend 4- Radical Authenticity: Van gefilterde perfectie naar unapolagetic echtheid

Op dit moment wordt de toon op sociale media steeds meer ongepolijst, ongefilterd en ongedwongen. Volgens een onderzoek van EY consulting geeft 92 procent van Gen Z aan dat trouw blijven aan hun authentieke zelf heel belangrijk is.

Dus laten we in 2024 allemaal onze innerlijke Geek omarmen en ruimte maken voor Cringe. Alles wat voordien ongemakkelijk was, is nu een trots. Vogelkijkers, hardcore techneuten, anime-fanaten en Gorpcore fans verenigen zich. De ongemakkelijke ‘point five’ selfies worden geapplaudisseerd, alsook merken die transparant en eerlijk communiceren.

Naast deze MMM-thema's hebben we opgemerkt dat we achter de schermen steeds meer experimenteren met de mogelijkheden van AI. Het lijkt erop dat het gebruik van AI steeds meer een tool wordt voor dubbele controle en assistentie, en we gaan van angst voor A.I, naar spelen met A.I. Terwijl we doorgaan naar het volgende jaar, verwachten we dat meer bedrijven gaan samenwerken met AI.

Wil je meer trends zien, check dat de Monday Mornings op Instagram.

www.fitzroy.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums

11-09-2025 | 11:22:00
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen presenteert een internationale parfumlijn onder de merknaam Christian Alexander

Jur Baart: Het ideale bureau

11-09-2025 | 10:16:31
Het ideale bureau bestaat niet. Maar als je nu bezig bent om je bureau te transformeren dan zou ik echt die twee assen gaan embedden in je bureau

Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

01-09-2025 | 06:26:51
In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Anne-Marie Twigge: Paltrow’s plottwist

30-07-2025 | 10:55:00
Een schandaal dat de wereld rondging, werd een meesterlijke marketingzet toen Astronomer Gwyneth Paltrow inhuurde als very temporary spokesperson

Waarom we onze dochters offline moeten leren leven

16-07-2025 | 10:40:00
Waarom we onze dochters offline moeten leren leven. Over social media, algoritmes, marketingverantwoordelijkheid en vrouwelijke rolmodellen (en wat merken daarmee kunnen)


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.