Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network

De Tweede Kamer wil (opnieuw) dat de NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken. Dit blijkt uit een aangenomen kamermotie van GroenLinks-PvdA en D66. De Kamerleden Mohammed Mohandis en Jan Paternotte stellen in hun motie dat de drie mediabedrijven samen met de regering werken aan een versterking van de economische kracht, de vindbarheid van Nederlandse programma’s op machtige internationale platforms, investeringen en publieke private samenwerking opzetten.

De Tweede Kamer wil dat de regering dit overleg initieert. Dit in navolging van een advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid uit 2024 waarin gesteld werd dat de positie van de Nederlandse media versterkt kan worden via het vormgeven van nationaal mediabeleid en onderdelen als prominentiebeleid.

De indieners vinden dat wettelijke belemmeringen die samenwerking in de weg staan, moeten worden weggenomen. De drie mediabedrijven werken al samen via onder meer de gezamenlijke streamingdienst NLZiet, de Nederlandse Datakluis/JouwID (ook met andere mediabedrijven), het meldpunt Mores, het Mediapact Respectvol Samenwerken, Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO), brancheorganisaties Screenforce en Audify.

Rond 2019 was toenmalig ChristenUnie-minister Arie Slob via overlegtafels ook al bezig met een initiatief voor meer samenwerking van de NPO, RTL Nederland en Talpa Network. Dit initiatief lijkt in stilte te zijn stopgezet. Minister Eppo Bruins (NSC) is gevraagd opnieuw een poging te doen de partijen te laten samenwerken.

Moties

De Tweede Kamer heeft bij de stemming over moties die tijdens het mediadebat zijn ingediend, ook een motie aangenomen waarin wordt gesteld dat commerciële mediapartijen, lokale en regionale publieke omroepen te betrekken bij de plannen.           

Geen amusement

Ook werd een motie van de SGP aangenomen waarin gevraagd werd de wettelijke taken van de publieke omroep te heroverwegen waarbij de vraag is gesteld of amusmeent thuishoort bij de kerntaken.

NOS-NTR

De eerder aangekondigde motie om de taken van de NTR zeker te stellen en de NTR te laten fuseren met de NOS tot een taakomroephuis, is aangenomen.  De door GroenLinks-PvdA,VVD, SP, Volt, NSC, DENK en D66 kreeg een ruime meerderheid. Daarbij benadrukten de indieners in de motie dat het nodig is dat de NTR-programmering nodig is om het onafhankelijke karakater van de NPO te garanderen.

Commissariaat voor de Media

Op voordracht van de PVV is een motie aangenomen waarbij het functioneren van het Commissariaat voor de Media tegen het licht gehouden moet worden. De motie benadrukt dat de toezichthouder op volstrekt neutrale en onafhankelijke wijze opereert. Eerder hekelde de PVV dat de voorzitter Amma Assante eerder politiek actief was als PvdA-politica en zich (ook) openlijk aansloot bij de politieke partij Bij1.

De motie stelt voor dat er een herziening komt van het functioneren, de samenstelling en de werkwijze van het Commissariaat voor de Media, met als uitgangspunt dat het Commissariaat institutioneel, ideologisch en politiek onpartijdig moet zijn en ook zichtbaar als zodanig moet functioneren.

De toezichthouder op de Mediawet heeft als beleid om zo weinig mogelijk boetes uit te delen: in 2024 werden na 302 signalen slechts 2 boetes gegeven na 59 toezichtsonderzoeken en 14 handhavingszaken waarbij 8 waarschuwingen zijn afgegeven.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

[DutchMedia Podcast] over geen toezicht politieke reclames, NPO, VI TV & short form

03-10-2025 | 12:45:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.