Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network

De Tweede Kamer wil (opnieuw) dat de NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken. Dit blijkt uit een aangenomen kamermotie van GroenLinks-PvdA en D66. De Kamerleden Mohammed Mohandis en Jan Paternotte stellen in hun motie dat de drie mediabedrijven samen met de regering werken aan een versterking van de economische kracht, de vindbarheid van Nederlandse programma’s op machtige internationale platforms, investeringen en publieke private samenwerking opzetten.

De Tweede Kamer wil dat de regering dit overleg initieert. Dit in navolging van een advies van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid uit 2024 waarin gesteld werd dat de positie van de Nederlandse media versterkt kan worden via het vormgeven van nationaal mediabeleid en onderdelen als prominentiebeleid.

De indieners vinden dat wettelijke belemmeringen die samenwerking in de weg staan, moeten worden weggenomen. De drie mediabedrijven werken al samen via onder meer de gezamenlijke streamingdienst NLZiet, de Nederlandse Datakluis/JouwID (ook met andere mediabedrijven), het meldpunt Mores, het Mediapact Respectvol Samenwerken, Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO), brancheorganisaties Screenforce en Audify.

Rond 2019 was toenmalig ChristenUnie-minister Arie Slob via overlegtafels ook al bezig met een initiatief voor meer samenwerking van de NPO, RTL Nederland en Talpa Network. Dit initiatief lijkt in stilte te zijn stopgezet. Minister Eppo Bruins (NSC) is gevraagd opnieuw een poging te doen de partijen te laten samenwerken.

Moties

De Tweede Kamer heeft bij de stemming over moties die tijdens het mediadebat zijn ingediend, ook een motie aangenomen waarin wordt gesteld dat commerciële mediapartijen, lokale en regionale publieke omroepen te betrekken bij de plannen.           

Geen amusement

Ook werd een motie van de SGP aangenomen waarin gevraagd werd de wettelijke taken van de publieke omroep te heroverwegen waarbij de vraag is gesteld of amusmeent thuishoort bij de kerntaken.

NOS-NTR

De eerder aangekondigde motie om de taken van de NTR zeker te stellen en de NTR te laten fuseren met de NOS tot een taakomroephuis, is aangenomen.  De door GroenLinks-PvdA,VVD, SP, Volt, NSC, DENK en D66 kreeg een ruime meerderheid. Daarbij benadrukten de indieners in de motie dat het nodig is dat de NTR-programmering nodig is om het onafhankelijke karakater van de NPO te garanderen.

Commissariaat voor de Media

Op voordracht van de PVV is een motie aangenomen waarbij het functioneren van het Commissariaat voor de Media tegen het licht gehouden moet worden. De motie benadrukt dat de toezichthouder op volstrekt neutrale en onafhankelijke wijze opereert. Eerder hekelde de PVV dat de voorzitter Amma Assante eerder politiek actief was als PvdA-politica en zich (ook) openlijk aansloot bij de politieke partij Bij1.

De motie stelt voor dat er een herziening komt van het functioneren, de samenstelling en de werkwijze van het Commissariaat voor de Media, met als uitgangspunt dat het Commissariaat institutioneel, ideologisch en politiek onpartijdig moet zijn en ook zichtbaar als zodanig moet functioneren.

De toezichthouder op de Mediawet heeft als beleid om zo weinig mogelijk boetes uit te delen: in 2024 werden na 302 signalen slechts 2 boetes gegeven na 59 toezichtsonderzoeken en 14 handhavingszaken waarbij 8 waarschuwingen zijn afgegeven.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Naomi Aalbers: kinderen snappen meer dan we denken

17-11-2025 | 14:49:00
Naomi Aalbers is maker van een van de geselecteerde pilots van de 3Lab Serie Contest van Zapp.

NPO krijgt in 2026 gevraagd recordbudget van 1 miljard euro; bezuinigingen per 2027

17-11-2025 | 13:46:00
De NPO krijgt van Gouke Moes (BBB), de demissionaire minister van OCW de gevraagde 1 miljard euro aan budget. Dit blijkt uit de mediabegrotingsbrief die naar de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.