
Zo gebruik je AI om meer uit Google Ads te halen
AI speelt een steeds grotere rol in de wereld van online marketing en dit geldt ook voor Google Ads. In dit artikel wordt duidelijk hoe artificial intelligence (AI) ingezet kan worden om de prestaties van advertenties te verbeteren.
Wat zijn Google Ads?
Google Ads is een advertentieplatform voor online advertenties, waarbij je pas betaalt als er op je advertentie wordt geklikt. Je bepaalt tijdens het adverteren zelf hoeveel je wil uitgeven, waarbij de advertentie met het hoogste bod ook de beste plek krijgt in Google. De kosten die je betaalt voor een klik verschillen per advertentie, en hangen tevens af van het zoekwoord en de mate van concurrentie.
Het Google Ads platform wordt veel gebruikt voor zoekmachine adverteren, iets waarvoor je overigens ook de hulp van een online marketing bureau kunt inschakelen.
AI en Google Ads
Inmiddels heeft AI een deel van het bedrijfsleven overgenomen, aangezien je AI op zeer veel verschillende manieren kunt inzetten. Je kunt AI dus ook gebruiken voor het optimaliseren van je Google advertenties. En het fijne is, dat AI al geïntegreerd is in de “advertising solutions” van Google.
Hieronder opties die je zelf kunt testen. Het is belangrijk om altijd rekening te houden met het feit dat AI nog steeds in de kinderschoenen staat. Want hoewel de ontwikkeling in rap tempo vooruit gaat, zijn er nog steeds veel problemen die moeten worden overkomen. Bij twijfel is het altijd verstandig om de hulp in te schakelen van een bureau, waar experts werken die zowel verstand hebben van AI als zoekmachine marketing in Google.
Advertentievarianten automatisch laten genereren
Een van de ingebouwde opties, waarbij AI je een handje helpt, is het genereren van varianten op bestaande advertenties. Hiervoor is het belangrijk dat je al een advertentie (of het liefst meerdere) als voorbeeld hebt, zodat dit als uitgangspunt kan worden gebruikt. AI kan dan meerdere advertenties genereren, om erachter te komen welke foto, tekst of video het beste werkt. Evenals het vergelijken van advertentieprestaties per doelgroep.
AI gegenereerde rapportages
Als je in het Google Ads Center kiest voor het Power Pack en AI Max, dan kun je ook toegang krijgen tot een rapportage van zoektermen. Deze rapportages worden gemaakt met behulp van de geïntegreerde AI, waardoor het zelfs mogelijk is om nieuwe doelgroepen aan te boren met gepersonaliseerde advertenties. Dit laatste is een ontwikkeling die nog in de beta fase verkeert en binnenkort wereldwijd beschikbaar wordt.
Biedstrategieën automatiseren
Een andere methode waarvoor je AI kunt inzetten is het automatiseren van je biedstrategie. Uiteraard dien je hiervoor duidelijk aan te geven wat het maximale budget is, wat een klik maximaal mag kosten en aanvullende vereisten. AI is tenslotte een tool die je kunt inzetten om slimmer te werken, maar geen vervanging. Vervolgens zal AI voor je aan de slag gaan en dus live gaan bieden op een zo effectief mogelijke manier. AI zal ook kunnen aangeven welke advertenties het beste presteren, om het aantal conversies te maximaliseren.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Zo blaas je de branding van jouw website het leven in
Betere samenwerking voor marketeers dankzij SD-WAN
E-commerce groeit: zo houd je je verzending schaalbaar
Wat doet een online marketingbureau in 2025?
Data als kompas voor betere strategische beslissingen
Gepubliceerd door: Daan Dekkers