
Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic
[Grow by DPG Media] AI verandert zoekverkeer: hoe publishers en adverteerders zich kunnen voorbereiden op de strijd om traffic
In de nieuwste aflevering van Whazzup?! in Media, de podcast van DPG Media Advertising, reflecteren René Zeedijk en Roger Verdurmen op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.
Roger, René en Stefan gaan in gesprek over de rechtszaak van Penske Media (een grote uitgever van merken als Rolling Stone en Billboard) tegen Google, omdat zij veel traffic missen sinds Google AI heeft geïntroduceerd. Om verder de diepte in te gaan, schuift vandaag Stefan Havik, Chief Digital Officer bij DPG Media, aan.
Zorgen over traffic door AI Overviews
Stefan Havik geeft aan dat de zorgen van mediabedrijven terecht zijn. Modellen zoals Google’s AI Overviews beantwoorden steeds complexere vragen van gebruikers direct, waardoor websites minder klikken krijgen. Onderzoek toont dat traffic kan dalen tot bijna de helft wanneer deze overviews worden ingezet. Het traditionele zoekmodel, waarin Google content crawlde in ruil voor verkeer, staat hierdoor onder druk. Waar vroeger twee pagina’s werden gecrawld voor één klik, kunnen sommige AI-modellen nu wel tienduizenden pagina’s crawlen zonder dat dit resulteert in extra traffic.
Waarom luisteren?
De aflevering deelt inzichten voor publishers én adverteerders over hoe je je kan voorbereiden op de impact van AI. De belangrijkste adviezen op een rijtje:
- Focus op unieke content: Maak onderscheid tussen algemeen beschikbare informatie en waardevolle, originele content. Laat het eerste vrij, bescherm het tweede.
- Bouw aan je merk: Vertrouw minder op SEO en zoekmachines; zorg dat consumenten jouw merk organisch weten te vinden. Word een bestemming, geen database voor AI-modellen.
Gebruik AI in jouw voordeel: De tools die AI biedt, geven adverteerders eindeloze kansen om productie efficiënter en creatiever te maken. Bijvoorbeeld door AI-generated video’s te ontwikkelen of andere AI-gestuurde content in te zetten.
Kijk en luister naar de opname van Roger Verdurmen & René Zeedijk over dit onderwerp via deze link. Wil je liever op Spotify luisteren? Dat kan via deze link.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Channel Factory lanceert Mental Health Inclusion List voor adverteerders
[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant
[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant
Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames
Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen