Vivendi wil zichzelf splitsen in Havas, Canal+ Groupe en Lagardere

Het Franse beursgenoteerde mediaconglomeraat Vivendi kijkt naar mogelijkheden om zichzelf op te splitsen in drie delen: Communicatiebedrijf Havas, tv/mediabedrijf Canal+ Groupe en een bedrijf met daarin de belangen van uitgevers Lagardere, Hachette, Relay.

Er wordt gekeken of het strategisch belang in het Italiaanse telecombedrijf TIM (24 procent) kan worden verkocht. In het plan van Vivendi zouden de drie bedrijven (Canal+ Groupe, Havas en de overige deelnemingen/Lagardere) elk een beursnotering krijgen. De Raad van Commissarissen en het management hebben een akkoord gegeven om de plannen uit te werken.

Vincent Bolloré 

De referentie-aandeelhouder is Vincent Bolloré (via de Bollore Group), die 30 procent van het kapitaal van Vivendi bezit; de afgelopen jaren hebben zijn kinderen belangrijke posities in zijn bedrijven verkregen en heeft Vincent Bolloré zich grotendeels teruggetrokken. De verwachting is dat het maximaal 1,5 jaar zal duren voordat Vivendi zal zijn opgesplitst.

In de plannen zal de familie Bolloré betrokken blijven bij alle bedrijven en nog steeds belangrijke posities blijven bekleden. Zo is Yannick Bolloré (zoon van Vincent Bolloré) sinds augustus 2013 de voorzitter en CEO van Havas Group alsmede sinds 2018 voorzitter van de Raad van Commissarissen van Vivendi.

Beurswaardes

De gedachte van het opsplitsen van Vivendi komt voort uit het idee om hogere beurswaardes te verkrijgen indien Vivendi wordt gesplitst. Analisten denken dat met het afsplitsen van Havas er ook een kans bestaat dat Havas overgenomen zou kunnen worden door een concurrent. Anderzijds zien analisten dat er 8 miljard euro aan potentiële waarde beschikbaar kan komen.

Havas

Havas is het vijfde grootste communicatiebureau ter wereld met in 2022 een omzet van 2,77 miljard euro, waarbij de operationele ebita-winst 286 miljoen euro bedroeg. Havas telt 73 zogeheten Havas Villages met 23.000 medewerkers in meer dan 100 landen.Het bedrijf is wereldwijd actief met onder meer mediabureaus, creatief bureaus, pr-bureaus, customer experience en merkenbureaus.

Nederland

Havas is in Nederland actief met Havas Media, Havas Lemz, Havas Market Havas Play, Havas Health, Havas Rise en SPJ.

Thijs Muller, CEO van Havas Media Nederland, bevestigt dat er plannen zijn om over ruim een jaar Vivendi op te splitsen waarbij Havas een afzonderlijk bedrijf wordt (met beursnotering). Thijs Muller: “An sich wijzigt er voor ons niks, tenzij er een overname of fusie zou komen. Yannick Bolloré heeft aangegeven betrokken te blijven bij Havas als het een zelfstandig bedrijf wordt. Hij is positief en vindt dat Havas in een zeer goede conditie is. Uitbreiding van het netwerk zou makkelijker zijn op deze wijze. De focus van ons netwerk ligt nu duidelijk op groei. Wanneer – en of – ze uiteindelijk willen consolideren, who knows?"

Canal+ Groupe

In Nederland is Canal+ Groupe (via Canal+ Luxembourg) actief met streamingdienst Canal+, OTT/satelliet-provider Canal Digitaal, internetprovider Online, de VOD/filmzenders FilmBox en Film1 alsmede filmdistributeur Dutch Filmworks.

Canal+ Groupe is actief in bijna 50 landen, waar het in totaal 25 miljoen abonnees bedient met tv-zenders, betaaltelevisie, streamingdiensten, filmstudio's en meer. Ook heeft het strategische belangen in Multichoice, VIU, en Viaplay. Het bedrijf ziet verdere consolidatiemogelijkheden. Canal+ Group behaalde in 2022 een omzet van 5,87 miljard euro, waarbij de operationele ebita-winst 515 miljoen euro bedroeg.

www.vivendi.com

www.havas.com

www.canalplus.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden

18-06-2025 | 09:47:00
Het in Amsterdam beursgenoteerde Havas heeft aangekondigd zichzelf sneller te willen omvormen tot een AI-gedreven organisatie

Dr. Theiss Naturwaren kiest Havas Media Germany als mediapartner

09-04-2025 | 10:27:00
Dr. Theiss Naturwaren heeft Havas Media Germany gekozen als mediapartner om de merkstrategie te moderniseren en meer doelgroepen te bereiken.

Genomineerden voor de AMMA Awards 2025 bekend

27-03-2025 | 12:32:00
Tijdens de AMMA nominatieweek, die van 24 tot en met 27 maart plaatsvond, zijn alle kanshebbers voor de Annual Masters in Media Awards bekendgemaakt.

De toekomst van influencermarketing

25-02-2025 | 12:30:18
Influencermarketing, wat ooit een niche-strategie was, is nu uitgegroeid tot een van de belangrijkste tools binnen digitale marketing

Havas Lemz ontwikkelt campagne voor Optimel Probiotica

18-02-2025 | 14:04:00
Na de introductie van Optimel Proteïne vorig jaar, lanceert Optimel nu een nieuwe productlijn: Optimel Probiotica
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.