[SXSW 2024] The Big Wrap-up

Door Maurice Wenneker, straight from SXSW, Austin, Texas

De reden om dit jaar weer naar SXSW te gaan was voor mij vooral de enorme ontwikkelingen in AI. Maar zoals altijd in Austin werd het vooral de week dat AI in een breder perspectief werd gezet. Ik probeerde mijn plek te vinden tussen de tech evangelisten en de doemdenkers. And last but not least, thuis komen met praktische use-cases die we meteen kunnen inzetten voor onze klanten bij PAKT.

Een paar takeaways:

De supercycle is here!

Omdat het wel duidelijk is dat we in een technologische supercycle zitten, vergelijkbaar met de industriële revolutie, kan niemand zich veroorloven om hier niet over na te denken. Interessant om te zien dat we zoals altijd de korte termijn consequenties overschatten (nee, je bent niet volgende maand je baan kwijt) en we de lange termijn consequenties onderschatten (ja, over twee jaar zal je baan er sowieso anders uitzien).

Data wordt steeds controversiëler

In 2014 hoorden we in SXSW al: Data is the new oil. Ging dat toen nog vooral om data te gebruiken om te kijken wie je klanten zijn en waar ze te bereiken. Nu traint deze data modellen die exact kunnen vertellen wat je klanten willen. De hoeveelheid data die nodig is, is zo onvoorspelbaar groot dat we hier de komende tijd heel veel discussie (Lees: rechtszaken) over zullen moeten voeren. Denk bijvoorbeeld aan GPT’s die commercials kunnen maken maar worden getraind met de films van regisseurs die hier niets voor krijgen. Mag dat eigenlijk wel? En hoe ziet het verdienmodel er dan uit? 

Spatial

AR & VR waren jarenlang de beloften die nooit echt uitkwamen. Sinds Apple met de Vision Pro deze ruimte heeft ge-rebrand naar Spatial gaat het opeens weer een stuk harder. Twee thema’s die ik ook op SXSW veel tegenkwam haken hier op aan. 

Eenzaamheid: Veel schermtijd en met name social media geven veel mensen een groter gevoel van eenzaamheid. Als je van een scherm al eenzaam wordt vraag ik mij af of het veel beter wordt als we allemaal met een duikbril op in ons eigen wereldje zitten. 

Andere kwamen met het punt dat alle sensoren die in de hardwear rondom Spatial zitten weer data opleveren om modellen op te trainen. Vooral de irissen schijnen, mits goed gescand, een uitstekende voorspellende kracht te hebben als het gaat om onze gedachten. Je Vision Pro, je Apple Watch en al je handige domotica zijn dus eigenlijk data leveranciers voor de grote modellen. Willen we dat eigenlijk wel?

Big tech has the big tools

Of het nu gaat om Microsoft, Amazon, OpenAI, Meta of Google, de big boys gaan als het gaat om AI de dienst uitmaken. Zij hebben de data om modellen te trainen en de middelen om AI op een betekenisvolle manier te leveren aan de consument. Kijk naar Azure van Microsoft, dat heel gemakkelijk complexe bedrijfsprocessen kan automatiseren en je voelt meteen dat dit veel gaat veranderen. Natuurlijk is het geweldig als je mooie plaatjes kunt genereren maar als je opeens de kosten van bijvoorbeeld je advocaat, accountant en digital consultant worden gedecimeerd, kun je de disruptie wel voorstellen. 

Humanoid robots

We zien al jaren robots in fabrieken. Dat zijn robots die één ding heel goed kunnen maar verder niets. We zien maar zelden robots die lijken op mensen en die ons kunnen helpen met veel verschillende taken. Door de komst van AI is er ook op dit vlak een versnelling te zien. Mooi inzicht vond ik dat we traditioneel denken, hopen of vrezen dat de robot mensen zal vervangen in bepaalde beroepen maar dat dit niet het uitgangspunt is van de makers. 

Deze makers zien de robots ons juist helpen bij specifieke onderdelen van ons werk die we minder leuk vinden of te zwaar zijn. Bijvoorbeeld in de verpleging. Verpleegkundigen waarderen hun werk met patiënten enorm, maar spenderen 60 procent van hun tijd aan taken die niet direct met patiënten te maken hebben. Denk aan spullen halen, bedden verschonen enzovoort. Juist deze zaken kunnen straks prima door robots gedaan worden. Op deze manier (en met betere salarisvoorwaarden) zouden misschien ook weer meer mensen geïnteresseerd zijn om de verpleging in te gaan. Volgens Jeff Cardenas, een nieuwe generatie robotbouwer, zou een multi-purpose humanoid robot ongeveer evenveel moeten kosten als een middenklasse auto. Ik zeg, kom maar op.

Geen hapklare brokken

SXSW geeft geen hapklare brokken maar laat iedere bezoeker zijn eigen programma samenstellen en volgen. Je ontmoet nergens zo makkelijk nieuwe mensen en raakt nergens zo makkelijk in gesprek en discussie als in Austin. Dat is dan meteen ook de kracht van het festival. Even uit je Amsterdamse bubbeltje en met een open mind een week lang proberen  je te verhouden tot al deze nieuwe indrukken en informatie. Ik kan het iedereen aanraden. En als je meer wilt weten over de praktische use-cases van AI binnen PAKT weet je mij te vinden.

Maurice Wenneker is CEO van PAKT

PAKT is an European ecosystem of nine production companies in The Netherlands, Belgium and Sweden. With an in-house team of 145 professionals we are dedicated to delivering high quality film and photographic content for global brands and international ad agencies at scale

www.pakt.co

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

PAKT ontwikkelt contentcampagne voor Amazon HR

23-05-2025 | 11:29:00
PAKT heeft voor Amazon een uitgebreide HR-campagne geproduceerd met meer dan 1000 content-assets.

CRUSH lanceert kinderdivisie voor foto en video

08-05-2025 | 10:27:00
CRUSH breidt haar activiteiten uit met de oprichting van CRUSH KIDS, een divisie die zich richt op fotografie- en videoproducties met kinderen.

Peek Creative Studios vernieuwt stijl Davitamon Zwanger

31-03-2025 | 13:05:00
Voor dit project werkte het bureau samen met fotograaf Rolinda Windhorst, die zich richt op baby- en kinderfotografie.

PAKT: Generating personalised content at scale

24-02-2025 | 22:11:00
[Interview] Maurice Wenneker (PAKT) over contentuitdagingen, innovaties en producties

[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?

10-02-2025 | 21:50:00
Nike was als merk compleet de weg kwijt. Marktaandeel, beurswaarde, zichtbaarheid en bravoure smolten in de afgelopen jaren weg

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.