Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

Betrokken partijen weigeren commentaar, cq. ontkennen

De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemen. Het afgelopen jaar verloor WPP 63 procent in beurswaarde, waarbij de holding van mediabureaus (WPP Media) en creatieve bureaus (VML) over de afgelopen drie kwartalen 8 procent omzetdaling moest rapporteren en over het eerste halfjaar een omzetdaling van 7,8 procent en 47,8 procent lager operationeel resultaat rapporteerde.

De overnameplannen vanuit Havas, dat weliswaar wat omzet betreft vijf keer kleiner is dan WPP, zouden mogelijk gesteund worden door private-equitypartijen KKR en Apollo. Alle opties zouden daarbij op tafel liggen: een overname, fusie, een strategisch partnerschap met een minderheidsbelang en andere opties. Ook zou het opdelen van WPP daarbij onderdeel van de ideeën zijn, aldus de Sunday Times. WPP en Havas weigeren commentaar te geven tegenover media hierover, Apollo ontkent interesse in WPP.  

Havas, dat sinds eind 2024 beursgenoteerd is op de Amsterdamse beurs, wordt de facto gecontroleerd door de familie Bolloré die een belang van 30,4 procent heeft in Havas.

De geluiden betekenden wel dat de beurskoers van WPP vandaag ruim 4 procent steeg, terwijl die van Havas op de Amsterdamse beurs juist daalde (met 1,4 procent).

WPP resultaten

Over het afgelopen kwartaal stelde CEO Cindy Rose dat haar ambitie voor WPP is om de industrie te leiden in termen van innovatie, het leveren voor klanten  en organische groei. Ze erkende dat de recente resultaten onacceptabel zijn en het bedrijf actie onderneemt om dit te doen keren.  Daarbij is het bedrijf bezig zichzelf simpeler te positioneren, meer geïntegreerd te werken en meer in te zetten op data en AI, meer efficiënt geprijsd te zijn en zich zo in te richten dat er betere groei en businessresultaten voor klanten kunnen worden gerealiseerd.

Dentsu

De situatie rondom Dentsu, dat ook met een mediabureautak en creatieve tak actief is, is onzeker. Het van oorsprong Japanse Dentsu is bezig met een heroverweging van zijn niet-Japanse activiteiten, waarbij het bedrijf eerder aangaf alle opties te overwegen, maar nog geen beslissing te hebben genomen over een eventuele verkoop. Havas heeft bij een call over de Q3-resultaten gesteld dat het zeker geïnteresseerd is te spreken met Dentsu, maar dat er geen contacten zijn geweest.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

WPP Media: This Year, Next Year over (mede)menselijkheid en AI - een verslag

11-11-2025 | 23:52:00
WPP Media organiseerde op donderdag 6 november 2025 in de Amsterdamse Houthavens voor de 14e keer zijn symposium This Year, Next Year onder de noemer Limitless

WPP Media presenteert Benelux-leiding

07-11-2025 | 10:53:00
WPP Media heeft bekend gemaakt dat Maiko Valentijn (CEO), Atva van Zanten (COO), Lisette Doodeheefver-Otten (Chief People Officer) en Matthijs Brouwer (CFO) voortaan de leiding vormen in de zogeheten ExCo Benelux

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

WPP Media Nederland en België worden WPP Media Benelux

01-10-2025 | 12:13:00
WPP Media gaat zijn activiteiten in Nederland en België anders organiseren. Tot nu toe werkt WPP Media met gescheiden organisaties in beide landen. WPP Media kondigde aan dat beide entiteiten opgaan in WPP Media Benelux met Maiko Valentijn als CEO

Branded content scoort hoger dan tv- en radioreclame

25-09-2025 | 11:35:00
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een sterke fit tussen merk en campagneconcept cruciaal is voor succes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.