Onderzoek: bedrijven omarmen AI, regels staan in de weg

Storyblok heeft het rapport The State of cms 2024 uitgebracht om te laten zien hoe bedrijven vandaag de dag content beheren en wat hun contentplannen voor de toekomst zijn. Het rapport geeft de resultaten weer naar aanleiding van een onderzoek, in opdracht van Storyblok, uitgevoerd onder 1719 cms-gebruikers in Nederland, Duitsland, Zweden, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.  
 
Uit het rapport komt onder meer naar voren dat 79 procent van de respondenten AI-ondersteunde contenttools gebruikt, maar tegelijkertijd geeft 74 procent aan te kampen met bedrijfsregels met betrekking tot het gebruik van AI-tools. 
 
Monolithische cms'en blijven daarnaast bedrijven belemmeren in het leveren van de contentervaringen die klanten verwachten op elk kanaal. In feite gebruikt 81 procent van de respondenten meer dan één cms in hun organisatie, voornamelijk om content te leveren aan meerdere kanalen.  
 

Content centraal beheren

99 procent van degenen die zijn overgestapt op een headless cms meldt verbeteringen die voortkomen uit het beheren van content op één centrale locatie op een moderne tech stack. De meest voorkomende voordelen zijn een hogere ROI 61 procent en productiviteitsverbeteringen 58 procent. Dergelijke resultaten geven een verklaring waarom 68 procent van de gebruikers de afgelopen drie jaar is overgestapt op een ander cms en waarom 74 procent van de niet-headless gebruikers zegt dat ze waarschijnlijk de komende twee jaar zullen overstappen op een headless cms. 
 
Een prominente kwestie die gebruikers ervaren bij hun cms is het integreren van nieuwe technologieën, gevolgd door zorgen over beveiliging. Deze beveiligingsproblemen, samen met een gebrek aan functionaliteit, blijken de belangrijkste drijfveren te zijn voor gebruikers om over te stappen naar een ander cms-platform. 
 
Uit het onderzoek blijkt dat eenvoudigere en beter schaalbare contentcreatie de meest gewenste ontbrekende functie is binnen cms, bevestigt 43 procent van de deelnemers. Het feit dat 90 procent van de respondenten meerdere teams heeft die gebruik maken van cms, kan verklaren waarom samenwerkingsfunctionaliteiten worden beschouwd als essentiële tools binnen cms. Wat betreft trends binnen contentmanagement, blijkt uit het rapport dat AI-generatie van content de meest populaire trend is waar gebruikers actief in geïnteresseerd zijn, gevolgd door automatisering en personalisatie.  
 
Dominik Angerer, CEO en medeoprichter van Storyblok: "Een grote cms-migratie is al jaren aan de gang en onze nieuwste gegevens bevestigen dat het alleen maar sneller zal gaan. Bedrijven zijn het zat om vast te zitten aan cms'en die niet de flexibiliteit, productiviteit en prestaties bieden die ze nodig hebben. De opkomst van AI dwingt bedrijven om hun volledige contentstrategie te herzien, zodat ze voorbereid zijn op de toekomst. Het gebruik van een toekomstbestendig cms is het beste wat bedrijven kunnen doen om betere contentervaringen te leveren." 
 
Download het rapport The State of cms 2024 hier om alle resultaten te bekijken. 
 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

Kantar schetst tien marketingtrends voor 2026

18-11-2025 | 17:52:00
Volgens het bureau bepalen technologie, inclusiviteit, experimenteren en een sterkere menselijke connectie de komende jaren de koers voor merken.

Gepersonaliseerde reclame schuurt bij jongeren

18-11-2025 | 10:38:18
Zo vindt 39 procent van de 15- tot en met 21-jarigen gepersonaliseerde advertenties nuttig, terwijl 72 procent dit type reclame opdringerig noemt

Vakantiegedrag in 2026: dit zijn de inzichten

13-11-2025 | 14:37:50
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:28
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.