Ster: omzetcijfers eerste half jaar 2025 fors gedaald, tv -18,5%

Televisie daalt met 18,5 procent; radio met 7,1 procent

Ster heeft bekendgemaakt dat de omzet in het eerste halfjaar met 15,8 procent is gedaald tot 88,88 miljoen euro. De omzet bestaat uit verkochte reclamezendtijd voor de NPO en RPO (regionale publieke omroep), zo laat Ster aan Marketing Report weten.

Vooral televisie kende een forse daling: min 18,5 procent, waardoor de televisie-omzet uitkwam op 69,3 miljoen euro. De radio-omzet daalde met 7,1 procent naar 18 miljoen euro. Digitale omzet steeg met 31,9 procent naar 1,6 miljoen euro, maar dat kon het verlies niet compenseren. Voor de RPO was er een lichte stijging van 1,1 procent naar 2 miljoen euro omzet.

Online en NPO Start

Ster mag sinds enkele jaren online en bij NPO Start alleen reclame voor goede doelen verkopen. In verband met de aangekondigde bezuinigingen vindt er wel een impactanalyse plaats om te onderzoeken of reclame online en bij NPO Start weer (volledig) mogelijk kan worden. Na de verkiezingen zal het parlement daarover een besluit nemen. Ster pleit al langere tijd voor verruiming van de mogelijkheden om online en bij NPO Start reclame te verkopen.

Sterkere daling dan de markt

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster, zegt tegenover Marketing Report dat de cijfers tegenvallen. De daling is sterker dan het marktgemiddelde; RTL Group schatte dat de tv-markt met 8,1 procent daalde. Screenforce komt dit jaar begin september met de definitieve marktcijfers.

Frank Volmer: “We weten allemaal dat de populariteit van lineaire televisie afneemt. Dit jaar waren er bovendien geen EK of WK Voetbal (mannen) en geen Olympische Spelen. Daarnaast presteerde de NPO minder, mede doordat de programmering minder succesvol bleek. Het vertrek van Arjen Lubach (naar RTL Nederland, red.) is daar een voorbeeld van. Wij kunnen de transitie van lineair naar on demand en digitaal door de opgelegde beperkingen niet verzilveren.”

“Je ziet altijd dat de bestedingen vooral in het najaar en het vierde kwartaal aantrekken. De parlementsverkiezingen helpen onze omzet. Ik verwacht echter dat deze de daling niet volledig zullen compenseren. Het ministerie van OCW gaat voor heel 2025 uit van een Ster-omzet van 172,4 miljoen euro. Dat bedrag denken wij te kunnen realiseren.”

In 2024 daalde de omzet van Ster (ondanks een evenementenjaar) ook al. Toen bedroeg de omzet 211,6 miljoen euro (waarvan 4,2 miljoen voor RPO), een daling van 3,1 miljoen euro.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Ster presenteert eerste Kerstreclame Première op primetime

01-12-2025 | 10:38:00
Ster introduceert op zaterdag 6 december de Kerstreclame Première: een uitzending waarin de Nederlandse feestdagenreclames gebundeld worden

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.