Ster: omzetcijfers eerste half jaar 2025 fors gedaald

Televisie daalt met 18,5 procent; radio met 7,1 procent

Het publeke reclameverkoopbedrijf Ster heeft over het eerste half jaar van 2025 15,8 procent minder omzet gedraaid om uit te komen op 88,88 mljoen euro omzet. De omzet bestaat uit de omzet uit reclamezendtijd die (landelijk) voor de NPO en RPO (regionale publieke omroep) is verkocht. Dit heeft Ster aan Marketing Report kenbaar gemaakt.

Met name voor het medium tv is er een forse daling: 18,5 procent daling waarmee de tv-omzet uitkwam op 69,3 miljoen euro. Voor radio kwam de omzet op 18 miljoen euro uit, een daling van 7,1 procent. Digitale omzet steeg weliswaar met 31,9 procent naar 1,6 miljoen euro, maar kon het verlies geenszins goedmaken. Voor de RPO was er een lichte stijging van 1,1 procent naar 2 miljoen euro aan omzet.

Online en NPO Start

De Ster mag sinds enkele jaren online en bij NPO Start alleen reclame voor goede doelen verkopen. Er vindt in verband met de aangekondigde bezuinigingen wel een impactanalyse plaats om te kijken of bij de NPO de reclames online en bij NPO Start wel weer (volledig) mogelijk kunnen worden. Na de verkiezingen zal uiteindelijk het parlement daarover een besluit moeten nemen. De Ster pleit al geruime tijd voor een verruiming van de mogelijkheden om reclame online en bij NPO Start te mogen verkopen.

Sterkere daling dan de markt

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster zegt desgevraagd tegenover Marketing Report dat de cijfers helaas niet zo mooi zijn. De daling is sterker dan het marktgemiddelde; RTL Group schatte in dat de tv-markt met 8,1 procent daalde. Screenforce komt dit jaar pas begin september met marktcijfers.

Frank Volmer: “We weten allemaal dat lineaire televisie afneemt. Dit jaar was er natuurlijk geen EK of WK Voetbal (mannen) en geen Olympische Spelen. Daarnaast zie je dat de NPO minder presteert mede doordat de programmering iets minder succesvol is gebleken. Het vertrek bijvoorbeeld van Arjen Lubach (naar RTL Nederland, red.) is daar een voorbeeld van. Wij kunnen de transitie van lineair naar on demand en digitaal door de opgelegde beperkingen niet verzilveren.

Je ziet altijd dat met name in het najaar en het vierde kwartaal dat de bestedingen aantrekken. De parlementsverkiezingen helpen voor onze omzet. Ik verwacht echter dat deze desondanks de daling in omzetten niet goed zullen maken.  Het ministerie van OCW verwacht voor heel 2025 een Ster-resultaat van 172,4 miljoen euro. Een getal dat de Ster wel verwacht te kunnen realiseren."

In 2024 daalde de omzet van de Ster (ondanks een evenementenjaar) ook al; toen daalde de omzet naar 211,6 miljoen euro (4,2 111miljoen voor RPO), een daling van 3,1 miljoen omzet.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Loeki de Leeuw viert 60 jaar Ster met speciale filmpjes

25-08-2025 | 10:17:30
Ster bestaat 60 jaar en viert dat met speciale Loeki de Leeuw-filmpjes. De feestelijke filmpjes zijn te zien rondom de reclameblokken op televisie.

Genomineerden tweede kwartaal Ster Gouden Loeki 2025 bekend

04-08-2025 | 09:00:00
Onder de bureaus die meedingen bevinden zich TBWA\NEBOKO, Alfred International, Dentsu Creative Amsterdam en NOISE Amsterdam.

Talpa Network: overheid potentiële stoorzender

17-07-2025 | 12:40:00
Talpa Network heeft Station10 (van Heiko Bleeker) opdracht gegeven de gevolgen de verruiming online reclame bij de NPO/Ster Talpa Network te onderzoeken

NDP: verruiming Ster ten koste private nieuwsmedia

03-07-2025 | 12:46:00
De verruiming van mogelijkheden om te adverteren bij de NPO via de Ster leidt tot 17 tot 27 miljoen aan online reclameomzetderving bij private nieuwsmediabedrijven

Deze commercials maken kans op Gouden Loeki

06-05-2025 | 09:42:00
De tien commercials die kans maken op de Ster Gouden Loeki over het eerste kwartaal van 2025 zijn bekendgemaakt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.