Ster: omzetcijfers eerste half jaar 2025 fors gedaald, tv -18,5%

Televisie daalt met 18,5 procent; radio met 7,1 procent

Ster heeft bekendgemaakt dat de omzet in het eerste halfjaar met 15,8 procent is gedaald tot 88,88 miljoen euro. De omzet bestaat uit verkochte reclamezendtijd voor de NPO en RPO (regionale publieke omroep), zo laat Ster aan Marketing Report weten.

Vooral televisie kende een forse daling: min 18,5 procent, waardoor de televisie-omzet uitkwam op 69,3 miljoen euro. De radio-omzet daalde met 7,1 procent naar 18 miljoen euro. Digitale omzet steeg met 31,9 procent naar 1,6 miljoen euro, maar dat kon het verlies niet compenseren. Voor de RPO was er een lichte stijging van 1,1 procent naar 2 miljoen euro omzet.

Online en NPO Start

Ster mag sinds enkele jaren online en bij NPO Start alleen reclame voor goede doelen verkopen. In verband met de aangekondigde bezuinigingen vindt er wel een impactanalyse plaats om te onderzoeken of reclame online en bij NPO Start weer (volledig) mogelijk kan worden. Na de verkiezingen zal het parlement daarover een besluit nemen. Ster pleit al langere tijd voor verruiming van de mogelijkheden om online en bij NPO Start reclame te verkopen.

Sterkere daling dan de markt

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster, zegt tegenover Marketing Report dat de cijfers tegenvallen. De daling is sterker dan het marktgemiddelde; RTL Group schatte dat de tv-markt met 8,1 procent daalde. Screenforce komt dit jaar begin september met de definitieve marktcijfers.

Frank Volmer: “We weten allemaal dat de populariteit van lineaire televisie afneemt. Dit jaar waren er bovendien geen EK of WK Voetbal (mannen) en geen Olympische Spelen. Daarnaast presteerde de NPO minder, mede doordat de programmering minder succesvol bleek. Het vertrek van Arjen Lubach (naar RTL Nederland, red.) is daar een voorbeeld van. Wij kunnen de transitie van lineair naar on demand en digitaal door de opgelegde beperkingen niet verzilveren.”

“Je ziet altijd dat de bestedingen vooral in het najaar en het vierde kwartaal aantrekken. De parlementsverkiezingen helpen onze omzet. Ik verwacht echter dat deze de daling niet volledig zullen compenseren. Het ministerie van OCW gaat voor heel 2025 uit van een Ster-omzet van 172,4 miljoen euro. Dat bedrag denken wij te kunnen realiseren.”

In 2024 daalde de omzet van Ster (ondanks een evenementenjaar) ook al. Toen bedroeg de omzet 211,6 miljoen euro (waarvan 4,2 miljoen voor RPO), een daling van 3,1 miljoen euro.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

Loeki de Leeuw viert 60 jaar Ster met speciale filmpjes

25-08-2025 | 10:17:30
Ster bestaat 60 jaar en viert dat met speciale Loeki de Leeuw-filmpjes. De feestelijke filmpjes zijn te zien rondom de reclameblokken op televisie.

Genomineerden tweede kwartaal Ster Gouden Loeki 2025 bekend

04-08-2025 | 09:00:00
Onder de bureaus die meedingen bevinden zich TBWA\NEBOKO, Alfred International, Dentsu Creative Amsterdam en NOISE Amsterdam.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.