Spotta en BusinessPost willen postbezorging PostNL overnemen, ministerie van EZ wil niet
Spotta en de regionale samenwerkingsdienst BusinessPost hebben aangegeven de dagelijkse postbezorgingstaak die PostNL uitvoert, te willen overnemen.
Het ministerie van Economische Zaken wil de zogeheten universele postdienst echter niet aanbesteden, zo meldt BNR Nieuwsradio. Daarmee stuit het aanbod van Spotta en BusinessPost op een Nee van demissionair minister Vincent Karremans (VVD). In de optiek van BNR Nieuwsradio-analisten zou dit alles tot veel gedoe kunnen leiden.
Spotta en BusinessPost
Spotta was als reclamepostbezorgdienst tot maart 2020 in handen van PostNL maar is verkocht en sindsdien in handen van Arcis. Arcis is een beheermaatschappij van Em. De Jong (onder meer uitgever van huis-aan-huisbladen), Print Nerds (print.com) en Shatho Beheer. In mei 2025 kondigde Spotta aan met geaddresserde reclamepost (direct mail) te starten.
BusinessPost, dat vooral met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkt, bezorgd al met regionale en locale postbedrijven reguliere post. Overigens werkt ook PostNL in sommige gevallen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wettelijke taak naar drie werkdagen bezorging
PostNL heeft van oudsher de wettelijke taak (universele postdienst) in heel Nederland post te bezorgen binnen één werkdag. Omdat PostNL stelt op deze dienst verliezen te draaien, wil het naar drie werkdagen toe. Per 1 juli 2026 mag PostNL er twee dagen over doen en wordt de betrouwbaarheidsmarge verlaagd van 95 naar 90 procent. Per 1 juli 2027 wordt dit drie werkdagen met een betrouwbaarheidsmarge van 92 procent. PostNL wil af van de aanwijzing de universele postdienst te zijn, zo stelde het in zijn kwartaalbericht Q3, 2025.
Subsidie afgewezen
Ook heeft PostNL een subsidie gevraagd van 68 miljoen euro die de regering heeft afgewezen, waar na een verloren rechtszaak nog een hoger beroep over loopt. Op de postdienst maakte PostNL in het derde kwartaal 289 miljoen euro omzet en een genomraliseerd ebit-verlies van 23 miljoen euro. Dit komt volgens PostNL door hogere arbeidskosten; wel voert PostNL kostenbesparingen in.
De verliezen en omzetten zijn overigens exact hetzelfde als in het derde kwartaal van 2024. Het is al vele kwartalen dat PostNL verlies maakt op de postbezorging. Een binnenlandse postzegel kost per 1 januari 2026 1,40 euro (nu nog 1,31 euro). Elk half jaar stijgt die prijs fors. Een internationale postzegel kost dan 1,95 euro (nu nog 1,90 euro).
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Spotta zoekt een Senior recruiter - tijdelijk
[Vacatures] Spotta zoekt een Business Strateeg
[Vacatures] Spotta zoekt een Medior Recruiter
[Vacatures] Spotta zoekt een Senior Recruiter
Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong