Slachtofferhulp Nederland, N=5 en Microphone Media lanceren podcast over seksuele exposing

N=5 heeft in samenwerking met Microphone Media voor Slachtofferhulp Nederland een campagne en een driedelige podcastreeks ontwikkeld om ouders mee te nemen in de realiteit van sexting en seksuele exposing.

De podcast Luister zonder Oordeel is gemaakt door Frank Kromer, eigenaar/oprichter van podcastagency Microphone Media.

EenVandaag-onderzoek

Uit een door EenVandaag (AVROTROS) uitgevoerd onderzoek onder 1635 mensen die schoolgaande kinderen hebben, komt naar voren dat 90 procent denkt dat hun kind geen pikante berichten en naaktfoto’s aan anderen stuurt. Uit een tegelijkertijd gedaan representatief onderzoek onder 1827 jongeren van 16 tot 34 jaar blijkt dat 68 procent seksueel getinte berichten stuurt en 47 procent van zichzelf seksueel getinte foto’s of video’s stuurt.

Zorgwekkend

Slachtofferhulp Nederland en N=5 noemen de cijfers zorgwekkend, gezien de rol van ouders bij preventie en opvang als sexting zonder toestemming gebeurt.  

Anne Stokvis, Creative Director van N=5: “Hoewel het gesprek over sexting inmiddels breder gevoerd wordt dan ooit tevoren, viel het me op dat er weinig handvatten zijn voor opvoeders. Sterker nog, veel ouders zitten nog altijd in de ontkenningsfase of zeggen dat je het gewoon niet moet doen.

Een totaal achterhaalde gedachte. Daarom wilden we voor het eerst niet tegen jongeren, maar hun omgeving praten. Met deze podcast en bijbehorende campagne brengen we hen tot nieuwe inzichten en handelingsperspectieven. Een must-listen voor iedere ouder van nu.”

Roy Heerkens, woordvoerder van Slachtofferhulp Nederland: “Het sturen van seksueel getinte berichten en foto’s, sexting, is onschuldig. Het is voor jongeren tegenwoordig onderdeel van hun seksuele ontwikkeling.

Het zonder toestemming delen van seksueel getinte beelden en de gevolgen daarvan, zijn niet onschuldig. Dat zorgt voor angst doordat jongeren gebrek aan controle en dreiging ervaren. Ze vragen zich af wie heeft de beelden gezien, wanneer duiken ze weer op? Dat is heel belastend.

Ook zorgt het ongewenst delen van naaktbeelden voor schaamte en ze vragen zich af ‘wat zullen ze over me denken?’. Het is belangrijk dat jongeren én hun ouders weten dat ze hulp en ondersteuning kunnen krijgen.”

Educatieve podcast voor ouders

In de podcast onderzoekt journalist Frank Kromer het fenomeen sexting en de mogelijke negatieve gevolgen, zoals seksuele exposing, schaamte en victim blaming. Als vader van een jonge dochter is sexting voor hem een relatief onbekend terrein vol met vooroordelen.

Hij groeide zelf op in een tijd zonder social media. Deze onwetendheid zorgt ervoor dat hij, net als veel ouders, niet weet hoe met het onderwerp om te gaan.

Stap voor stap neemt de journalist de luisteraar mee in zijn zoektocht. Waarom is sexting een normaal onderdeel van het leven van pubers? En hoe ga je als ouder hiermee om, ook als het misgaat? Daarvoor gaat hij in gesprek met psychologen, ervaringsdeskundigen, slachtoffers en ook hun ouders.

De campagne wordt op social en online uitgerold. De driedelige podcastreeks Luister zonder Oordeel is te beluisteren op onder meer Spotify waarbij de eerste twee aflevering inmiddels beschikbaar zijn gesteld, en de derde aflevering in de week rond 9 augusuts volgt.

Credits: 
Slachtofferhulp Nederland | Marketing Adviseur Raphaëlla Luhulima | Contentmanager Annerieke Velvis | Woordvoerder Roy Heerkens | N=5 | Creatie Loïs Weeber, Zoë Cohen | Creatieve Directie Anne Stokvis | Strategie Sophie Diepstraten | Account Tamara Saelman | Productie Tisha Hoppenbrouwers | Productie podcast Microphone Media | Host Frank Kromer | Redacteur Francis Garlich | Design Tessa van Balen | Motion Robine Schmetz | Mediabureau: ZIGT

www.nis5.nl

www.slachtofferhulp.nl

www.microphonemedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

ICMA 2025 - Holland & Barrett: Denk aan je brein

22-09-2025 | 13:01:53
Hoe Holland & Barrett met free publicity als vliegwiel doorbrak in een markt waarin ze volledig outspend worden door de concurrentie

Holland & Barrett lanceert HormoonWijzer voor vrouwen+

19-09-2025 | 15:04:00
Holland & Barrett heeft de HormoonWijzer gelanceerd, een praktische gids die vrouwen+ inzicht geeft in hun cyclus

ICMA 2025 - Breincampagne Holland & Barrett

18-09-2025 | 11:08:00
Holland & Barrett heeft de ambitie om te groeien in Nederland. Om dit te realiseren, moet de merkoverweging significant worden verhoogd.

ICMA 2025 - Podcast Consumentenbond: Knagende Vragen

18-09-2025 | 09:34:01
In de eerlijkste podcast van Nederland ‘Knagende Vragen’ duikt journalist Milou Brand in herkenbare vragen van luisteraars

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.

ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee

22-09-2025 | 15:54:22
Op Wereld Alzheimer Dag presenteert Team Alzheimer de campagne Sok je mee. Doel is zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen

Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor

22-09-2025 | 13:49:52
De Week van de Stamceldonor is gestart met een koffiebekeractie op vijf treinstations en de Universiteit van Amsterdam.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.