
Ruim 2,1 miljoen kijkers voor Dodenherdenking 2025
[Kijkcijfers] OMD over de populairste programma's
De Nationale Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam is een belangrijke gebeurtenis waarbij we stilstaan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, andere oorlogssituaties en vredesoperaties. De herdenking vindt plaats bij het Nationaal Monument op de Dam en wordt ieder jaar live uitgezonden op NPO 1. De kijkcijfers tonen aan dat de Nationale Dodenherdenking een jaarlijks hoogtepunt is in de Nederlandse televisieprogrammering, met een breed publiek dat de herdenking volgt.
De eerste dodenherdenking die op televisie te zien was, vond plaats op 4 mei 1965. Dit was 20 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. De uitzending was een belangrijke stap in het toegankelijker maken van de herdenking voor een breder publiek. In die tijd was televisie nog relatief nieuw in Nederland, en de uitzending van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zorgde ervoor dat mensen die niet in Amsterdam of op andere herdenkingsplekken aanwezig konden zijn, toch mee konden herdenken en het stilte moment konden beleven. Helaas zijn er geen beschikbare gegevens over het aantal kijkers van deze uitzending, aangezien televisie toen nog in de kinderschoenen stond en kijkcijfersystemen zoals we die nu kennen nog niet bestonden.
Sindsdien wordt de herdenking elk jaar live uitgezonden, en het is inmiddels een nationaal moment van bezinning, waar miljoenen mensen de slachtoffers van oorlogen herdenken, niet alleen de Tweede Wereldoorlog, maar ook de slachtoffers van andere oorlogen en gewapende conflicten.
Tijdens de uitzending van zondag 04 mei 2025 keken ruim 2.1 miljoen mensen (doelgroep 13+) naar de herdenking op NPO 1. In 2024 waren dit er ruim 1.9 miljoen.
Datum | Tijd | Zender | Programma | KDH% | KDH abs |
---|---|---|---|---|---|
4-5-2020 | 19:00 | NPO1 | NATIONALE DODENHERDENKING 2020 | 23,0 | 3.376 |
4-5-2021 | 18:43 | NPO1 | NATIONALE DODENHERDENKING 2021 | 22,0 | 3.257 |
4-5-2022 | 18:43 | NPO1 | NATIONALE DODENHERDENKING 2022 | 15,8 | 2.360 |
4-5-2023 | 18:45 | NPO1 | NATIONALE HERDENKING 2023 | 15,8 | 2.372 |
NIEUW NMO ONDERZOEK | |||||
4-5-2024 | 18:44 | NPO1 | NATIONALE HERDENKING 2024 | 13,1 | 1.985 |
4-5-2025 | 18:44 | NPO1 | NATIONALE HERDENKING 2025 | 13,8 | 2.124 |
Anna Kloos is Senior Broadcast Specialist bij OMD
OMD verzorgt voor Marketing Report wekelijks een analyse van de kijkcijfers
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
L’Oréal Paris en ACE PR lanceren campagne voor zelfliefde
OMD Bureau van het Jaar bij AMMA Awards 2025
Internationaal succes voor Nederlands tv-format De Verraders
Retail Media Dashboard biedt grip op campagnedata
Klanten lang vasthouden is een belangrijke asset van OMD
Gepubliceerd door: Daan Dekkers