
Roorda lanceert campagne voor vrijwillig fietshelmgebruik
Ministerie IenW wil gebruik fietshelm verhogen naar 25 procent
Roorda Reclamebureau heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de campagne Zet ’m op! ontwikkeld. De campagne moet het vrijwillig gebruik van fietshelmen stimuleren en richt zich op een toename van 5 naar 25 procent binnen tien jaar. De start valt samen met de Dag van de Fietshelm en is onderdeel van de bredere Kom veilig thuis-koepel.
De campagne focust op ouderen, forenzen en ouders van jonge kinderen. Met name ouders zijn volgens IenW van invloed op het gedrag van kinderen, onder andere door het gebruik van een helm aan te moedigen. De middelen worden landelijk uitgerold via partners als provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, BOVAG, VeiligheidNL, RAI Vereniging en Artsen voor Veilig Fietsen.
Toolkit op maat voor lokale inzet
Joeri Jansen, creative director Roorda Reclamebureau: “De Zet ’m op! campagne wordt gedragen en verspreid door lokale partners. Daarom hebben we een digitale toolkit ontwikkeld waarmee zij zelf eenvoudig doelgroep- en locatiespecifieke middelen creëren. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van AI. De portretten zijn gefotografeerd door Robin de Puy en de achtergrond wordt op basis van locatie door AI ingevuld.”
In 2024 belandden ruim 74.000 fietsers na een ongeval op de Spoedeisende Hulp. In tweederde van de gevallen ging het om aanzienlijk letsel: bij 12.500 slachtoffers werd hersenletsel vastgesteld als primaire verwonding.
Minister Barry Madlener: “De meeste Nederlanders dragen op dit moment geen fietshelm, maar toch zie je ze steeds vaker op straat. Dat vind ik een goede ontwikkeling, want een helm zorgt dat de gevolgen van een ongeval minder ernstig zijn. Daarom zet mijn ministerie zich in voor vrijwillig fietshelmgebruik. We richten ons met name op ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Als ouders het goede voorbeeld geven en kinderen van jongs af aan een helm dragen, groeit het gebruik van generatie op generatie. Hoe zichtbaarder het wordt, hoe normaler het wordt.”
Helmgebruik redt levens
Uit onderzoek van SWOV blijkt dat een helm de kans op ernstig hoofd- of hersenletsel met circa 60 procent verkleint, en de kans op dodelijk letsel zelfs met 70 procent. Als de helft van de fietsers een helm zou dragen, kunnen jaarlijks naar schatting vijftig verkeersdoden en achthonderd ernstige verwondingen worden voorkomen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking
Roorda en Belastingdienst tonen manieren van aangifte
Roorda wordt strategisch campagnebureau voor UWV
Roorda maakt campagne voor NL-Alert
Roorda ontwikkelt campagne voor het ministerie van Justitie en Veiligheid
Gepubliceerd door: Laura Heerlien