Roman Stikkelorum: Deze technologie verandert niet iets, ze verandert alles

[Column] De wereld bouwt aan haar AI-toekomst. Wij staan erbij en kijken ernaar

De wereld bouwt aan haar AI-toekomst. Wij staan erbij en kijken ernaar.

Deze technologie verandert niet iets, ze verandert alles. Economieën, onderwijs, defensie, gezondheidszorg. Wie AI beheerst, bepaalt de spelregels van morgen. Wie achterblijft, verliest de regie over zijn toekomst.

Terwijl andere landen miljarden investeren in talent, datacenters en soevereine modellen, blijft Nederland aarzelen. En daarmee riskeren we iets fundamenteels: onze economische zelfstandigheid, technologische soevereiniteit en creatieve slagkracht.

We staan op een kruispunt: worden we een speler in de AI-wereld, of eindigen we als digitale kolonie, afhankelijk van Amerikaanse en Chinese modellen?

AI zal álles raken. Van gezondheidszorg tot defensie. Van onderwijs tot ondernemerschap.

Dit is geen revolutie op afstand, dit is de nieuwe werkelijkheid. En juist daarom moeten we nu handelen. Niet met losse pilots of inspiratiesessies, maar met visie, snelheid en collectieve daadkracht.

Wat Nederland nu nodig heeft, is een Deltaplan voor AI. Visionair. Open source. Onafhankelijk. En gericht op actie.

Daarom hebben we vol overtuiging meegewerkt aan het AI Deltaplan. Samen met Jelle Prins, Michiel Bakker hebben we met Verve en United Playgrounds Agency het plan vormgegeven en een visueel gezicht gegeven. De identiteit is expressief, in beweging, altijd lerend, net als de technologie zelf. We bouwen bovendien een tool waarmee de beelden automatisch gegenereerd worden, op basis van dezelfde principes.

Dit is nog maar het begin. De visuele identiteit is ontworpen als een levend systeem. Verwacht dus meer.

Kijk op aiplan.nl, deel je visie, en draag bij aan een plan dat ons de regie teruggeeft over de toekomst.

Lees hier ook meer over de urgentie in deze open brief, ondertekend door meer dan 100 wetenschappers, ondernemers en publieke figuren. De brief werd vorige week gepubliceerd in De Volkskrant:

Er is door Jelle Prins en Michiel Bakker al veel in beweging gezet: deze brief onderstreept hoe breed het draagvlak inmiddels is gegroeid.


Roman Stikkelorum is Managing Director van Verve en CMO van United Playgrounds.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

N=5 en DELTA lanceren campagne rond wifi 7 en gaming

01-09-2025 | 17:10:33
DELTA en bureau N=5 hebben een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de merkcampagne Aan alles gedacht.

Havas Lemz en Pearle lanceren campagne Er gaat een wereld open

01-09-2025 | 16:36:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van de ontkenningsfases die vaak voorkomen bij mensen met achteruitgaand zicht.

GROHE viert 50 jaar in Nederland met jubileumcampagne

01-09-2025 | 16:21:00
De jubileumcampagne loopt van 1 september tot en met 31 oktober 2025 en is zichtbaar op televisie, social media en online kanalen.

Campagne Joe Public benadrukt dagelijkse realiteit van reuma

01-09-2025 | 11:57:00
Met een serie video’s wil het platform meer van de ruim twee miljoen mensen met reuma in Nederland bereiken en met elkaar verbinden.

Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO

01-09-2025 | 11:18:00
De campagne wil Nederlanders laten zien dat ieder kind de potentie heeft om bij te dragen aan een betere toekomst.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.