Onderzoek toont hoe consument AI ervaart in klantcontact

Nationale Voice Monitor biedt inzichten voor inzet digitale assistenten

De tevredenheid van Nederlandse consumenten over klantcontact staat centraal in de Nationale Voice Monitor 2025. Het onderzoek biedt een actueel beeld van de manier waarop consumenten communicatie met organisaties beleven, en hoe AI daarin een rol speelt.

De resultaten geven onder meer inzicht in het gebruik van digitale assistenten en de toepassing van generatieve AI binnen klantcontactstrategieën. Organisaties krijgen daarmee handvatten om klantinteractie te verbeteren.

Tien richtlijnen voor AI-gestuurde klantinteractie

Op basis van het onderzoek zijn tien praktische richtlijnen opgesteld voor succesvolle AI-ondersteunde klantcommunicatie. Deze zijn bedoeld om organisaties te helpen bij het optimaliseren van de klantervaring met digitale assistenten.

De Nationale Voice Monitor is gebaseerd op representatief kwantitatief onderzoek onder Nederlandse consumenten. De uitkomsten zijn relevant voor professionals en managers in onder meer e-commerce, klantenservice en conversational AI.

Initiatief van Y.digital en Markteffect

De monitor is een gezamenlijk initiatief van Y.digital en Markteffect, in samenwerking met Custom Connect, Klantenservice Federatie, Vodafone Business, Speakup en Customer Contact Company.

Benieuwd naar alle inzichten? Download hier de Nationale Voice Monitor 2025.

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars

21-07-2025 | 16:54:00
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor

Podcastluisteraars blijven in aantal toenemen

07-07-2025 | 13:02:00
Meer dan de helft van de Nederlanders van achttien jaar en ouder luistert naar podcasts. Dat blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor.

Markteffect verkozen tot Data & Insights Bureau van 2025

27-06-2025 | 08:03:00
De prijs werd toegekend vanwege de combinatie van groei en maatschappelijke betrokkenheid, aldus de jury. Het bureau uit Eindhoven won de prijs al in 2020.

Markteffect: AI en klimaat spelen kleine rol bij studiekeuze

18-06-2025 | 14:59:05
Steeds meer maatschappelijke onderwerpen spelen een rol in het leven van middelbare scholieren.

The Relevance Group neemt Beautiful Lives over

13-05-2025 | 11:47:00
Deze Europese groep richt zich op de mogelijkheden van data en telt in de Benelux al Markteffect, Techonomy en TDA Group als aangesloten bureaus.

 

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.