Onderzoek toont hoe consument AI ervaart in klantcontact

Nationale Voice Monitor biedt inzichten voor inzet digitale assistenten

De tevredenheid van Nederlandse consumenten over klantcontact staat centraal in de Nationale Voice Monitor 2025. Het onderzoek biedt een actueel beeld van de manier waarop consumenten communicatie met organisaties beleven, en hoe AI daarin een rol speelt.

De resultaten geven onder meer inzicht in het gebruik van digitale assistenten en de toepassing van generatieve AI binnen klantcontactstrategieën. Organisaties krijgen daarmee handvatten om klantinteractie te verbeteren.

Tien richtlijnen voor AI-gestuurde klantinteractie

Op basis van het onderzoek zijn tien praktische richtlijnen opgesteld voor succesvolle AI-ondersteunde klantcommunicatie. Deze zijn bedoeld om organisaties te helpen bij het optimaliseren van de klantervaring met digitale assistenten.

De Nationale Voice Monitor is gebaseerd op representatief kwantitatief onderzoek onder Nederlandse consumenten. De uitkomsten zijn relevant voor professionals en managers in onder meer e-commerce, klantenservice en conversational AI.

Initiatief van Y.digital en Markteffect

De monitor is een gezamenlijk initiatief van Y.digital en Markteffect, in samenwerking met Custom Connect, Klantenservice Federatie, Vodafone Business, Speakup en Customer Contact Company.

Benieuwd naar alle inzichten? Download hier de Nationale Voice Monitor 2025.

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem

25-08-2025 | 08:52:34
Eén mindere ervaring kan het verschil maken tussen een trouwe fan en iemand die langzaam afdrijft naar de concurrent.

Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit

22-08-2025 | 13:40:00
In marketing hoor je het vaak: ‘de klant is koning’. Maar laten we eerlijk zijn, het wordt steeds lastiger om aan die verwachtingen te voldoen.

Joris van Leenders: Employer branding begint binnen

21-08-2025 | 10:49:00
Kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen en kiezen daarbij steeds vaker voor de organisatie die bij hén past

Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie

20-08-2025 | 14:32:00
Je kent het wel: je ziet een aanbieding en denkt meteen ‘Dit is precies wat ik nodig heb’. Maar er zijn ook producten die stilletjes voorbijgaan

Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars

21-07-2025 | 16:54:00
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Chris Oomen introduceert Christian Alexander parfums

11-09-2025 | 11:22:00
De Nederlandse ondernemer Chris Oomen presenteert een internationale parfumlijn onder de merknaam Christian Alexander

Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne

10-09-2025 | 09:58:46
Met een knipoog naar campagnes met beroemdheden suggereert de keten dat de burger smaakt alsof hij door een topchef is gemaakt

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer

10-09-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Audio Campaign Producer - Amsterdam

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:00
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account

10-09-2025 | 08:45:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Campaign Manager - Nike account
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.