Onderzoek toont hoe consument AI ervaart in klantcontact

Nationale Voice Monitor biedt inzichten voor inzet digitale assistenten

De tevredenheid van Nederlandse consumenten over klantcontact staat centraal in de Nationale Voice Monitor 2025. Het onderzoek biedt een actueel beeld van de manier waarop consumenten communicatie met organisaties beleven, en hoe AI daarin een rol speelt.

De resultaten geven onder meer inzicht in het gebruik van digitale assistenten en de toepassing van generatieve AI binnen klantcontactstrategieën. Organisaties krijgen daarmee handvatten om klantinteractie te verbeteren.

Tien richtlijnen voor AI-gestuurde klantinteractie

Op basis van het onderzoek zijn tien praktische richtlijnen opgesteld voor succesvolle AI-ondersteunde klantcommunicatie. Deze zijn bedoeld om organisaties te helpen bij het optimaliseren van de klantervaring met digitale assistenten.

De Nationale Voice Monitor is gebaseerd op representatief kwantitatief onderzoek onder Nederlandse consumenten. De uitkomsten zijn relevant voor professionals en managers in onder meer e-commerce, klantenservice en conversational AI.

Initiatief van Y.digital en Markteffect

De monitor is een gezamenlijk initiatief van Y.digital en Markteffect, in samenwerking met Custom Connect, Klantenservice Federatie, Vodafone Business, Speakup en Customer Contact Company.

Benieuwd naar alle inzichten? Download hier de Nationale Voice Monitor 2025.

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Hoe marktonderzoek in citymarketing het verschil maakt

11-11-2025 | 10:56:00
De manier waarop we onze steden beleven, verandert razendsnel. Nieuwe woonvormen, slimme mobiliteitsoplossingen en een groeiende focus op duurzaamheid zorgen ervoor dat steden zich steeds opnieuw moeten uitvinden.

Ralf van Lieshout: Hoe publieksonderzoek GLOW helpt blijven stralen

10-11-2025 | 15:25:57
Elk jaar verandert Eindhoven in november in één groot lichtkunstwerk tijdens GLOW.

Markteffect wint voor de twaalfde keer FD Gazellen Award

16-10-2025 | 11:24:00
De prijs onderstreept de voortdurende ontwikkeling van Markteffect als toonaangevende speler in de onderzoeks- en insightsbranche.

Onderzoek Markteffect: Bereidheid tot kleiner en verder wonen

14-10-2025 | 09:04:00
Marktonderzoeksbureau Markteffect onderzocht hoe ver mensen willen gaan als zij binnen een jaar dringend een woning moeten vinden.

[Vacatures] Markteffect zoekt een Senior Client Consultant

13-10-2025 | 09:52:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Senior Client Consultant - Eindhoven

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Senior Creator Manager bij SPIL NEWS

20-11-2025 | 08:18:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Senior Creator Manager bij SPIL NEWS - Amsterdam

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.