[Onderzoek] Kernwaarde voor de tevredenheid in de bedrijfscultuur

Werkgevers zien de eigen bedrijfscultuur als een belangrijke factor in het aantrekken van nieuw talent. 39 procent van de werkgevers denkt dat hun bedrijfscultuur voor werknemers reden is om een contract te willen ondertekenen. Daarmee staat bedrijfscultuur volgens werkgevers, na de functiewerkzaamheden, op de tweede plek van belangrijkste redenen voor werknemers om bij een bedrijf te willen werken. Dat de bedrijfscultuur een mismatch kan zijn tussen werkgevers en werknemers, blijkt ook uit onderzoek onder meer dan 1.000 werknemers en meer dan 300 werkgevers, uitgevoerd door Circula, aanbieder van employee benefits.

Bedrijfscultuur wordt gezien als een richtlijn voor het inrichten van processen maar vooral ook als richtlijn hoe medewerkers zich horen te gedragen en hoe zij met elkaar omgaan. De meeste bedrijven (78 procent) hebben hun bedrijfscultuur gedocumenteerd. Bij bedrijven met meer dan 50 medewerkers is dat zelfs 83 procent. Bijna de helft van de bedrijven (48 procent) evalueert zijn kernwaarden zo nu en dan om te zien of er veranderingen nodig zijn.  

Transparantie en eerlijkheid is bij 6 op de 10 werkgevers de belangrijkste kernwaarde. Trots zijn op het werk dat je doet, staat met 56 procent op de tweede plaats. Een gelijke behandeling voor iedereen, ongeacht functie of achtergrond, volgt op de derde plek met 56 procent. 

Nederlandse werknemers zijn tevreden

De bedrijfscultuur binnen Nederlandse bedrijven krijgt van werknemers een ruime voldoende, namelijk een 7,5. Hoewel kleine bedrijven niet altijd hun bedrijfscultuur hebben vastgelegd, hebben zij op dit vlak een goed imago en wordt vaak gedacht dat de bedrijfscultuur hier goed is. Het onderzoek bevestigt dit, want 8 op de 10 werknemers die bij een bedrijf werkt met minder dan 50 werknemers is (meer dan) tevreden over de huidige cultuur.

Het onderzoek laat ook zien dat veel bedrijven zich niet alleen inzetten voor een sterke interne bedrijfscultuur maar ook op gebieden zoals duurzaamheid, liefdadigheid en diversiteit. Tot grote tevredenheid van veel werknemers. Van de medewerkers die graag willen dat hun werkgever oog heeft voor liefdadigheid, geeft 79 procent aan dat er binnen hun bedrijf ook aandacht aan wordt besteed. Dit geldt ook voor 80 procent van de werknemers die duurzaamheid als zeer belangrijk beschouwen, en zelfs voor 91 procent van degenen die diversiteit op de werkvloer hoog in het vaandel hebben staan.

Bedrijfscultuur ook reden voor onvrede

Dat de bedrijfscultuur een rol speelt in de motivatie om bij een bedrijf te willen (blijven) werken, blijkt ook daar waar er sprake is van een kloof tussen werkgevers en werknemers. Wanneer er sprake is van ontevredenheid onder werknemers heeft dit ook te maken met de bedrijfscultuur.

Pim Kiffen, Country Manager bij Circula: "Over het algemeen zijn werknemers best tevreden. Maar wanneer bedrijven niet actief bezig zijn met belangrijke thema's zoals diversiteit, duurzaamheid en liefdadigheid, ontstaat er een kloof. De bekende uitspraak "culture eats strategy for breakfast" blijft relevant. Een bedrijfscultuur die ook aansluit bij de normen en waarden van werknemers is van essentieel belang voor het aantrekken en behouden van talent."

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

www.circula.com

www.countercollective.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

Counter Collective wint twee keer zilver bij Dutch PR Awards

23-10-2025 | 12:42:00
Counter ondersteunt Ayvens bij merkbekendheid na fusie ALD en LeasePlan

Denise Jongkind: Design en communicatie zijn één

11-08-2025 | 08:54:00
Visueel kom je sterker uit de verf als je verhaal klopt. De basis van design word vaak mede gevormd door een goed narratief

Denise Jongkind naar Counter Collective als artdirector

07-08-2025 | 09:11:28
Ze gaat aan de slag met merkidentiteiten, campagnes en communicatiemiddelen.

Lonneke van der Horst: klanten reageren positief op merknaam Ayvens

24-07-2025 | 12:35:00
In 2024 hebben LeasePlan en ALD Automotive hun merken gewijzigd in Ayvens. We spreken Lonneke van der Horst, marketing directeur van Ayvens Nederland hierover. Ayvens is (net als voorheen ALD Automotive) onderdeel van de Franse bank Société Générale


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.