Onderzoek: influencers meer risico dan aanwinst voor de kerstverkoop

Retailers die denken dat influencers altijd een positieve invloed hebben op de verkoopcijfers, moeten hun visie wellicht wat aanpassen. Onderzoek van Storyblok toont aan dat aanbevelingen van producten door influencers de verkoop in aanloop naar Kerstmis juist kunnen schaden.

Uit een analyse van de houding die de ondervraagde 1000 consumenten hebben ten opzichte van producten die worden aangeprezen of gepromoot door een bekende influencer, blijkt dat slechts 19 procent van de consumenten 'meer geneigd' zou zijn om een aankoop te doen vanwege een aanbeveling. Verontrustend voor merken is dat 24 procent zei dat ze actief zouden worden afgeschrikt.

Verschillende leeftijdsgroepen

Het zal geen verrassing zijn dat de invloed van influencers verschilt per leeftijd: 30 procent van de mensen onder de 35 zou eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Maar 19 procent van die groep zei ook dat ze actief zouden worden afgeschrikt door een influencer. Dit is 22 procent voor mensen tussen 35 en 44 jaar en loopt op tot 30 procent voor mensen boven de 45 jaar. 57 procent van alle respondenten zei dat de steun van influencers helemaal geen verschil maakte.

Thomas Peham, VP Marketing bij Storyblok: "Een influencer endorsement is een tweesnijdend zwaard. Hoewel het een jonger publiek kan aantrekken voor een merk, kan het andere consumenten actief ontmoedigen. Dit gaat verder dan alleen maar ambivalentie - het maakt een aanzienlijk aantal consumenten minder geneigd om een product te kopen. Het onderstreept waarom merken de voorkeuren van hun publiek echt moeten begrijpen en hun marketing daarop moeten afstemmen.”

Websites meest waardevol

Het onderzoek van Storyblok ontdekte ook een groeiende kloof tussen de invloed van verschillende marketingkanalen. Websites blijven gemiddeld de meest waardevolle marketingtool - met 43 procent die zegt dat dit het belangrijkste kanaal is, gevolgd door mobiel (34 procent) en sociale media (16 procent).

Consumenten tussen 18 en 24 jaar vinden mobiel echter belangrijker (36 procent), gevolgd door websites (35 procent) en sociale media (25 procent). Daarentegen gelooft slechts 7 procent van de consumenten van 45+ dat sociale media het belangrijkste kanaal is, terwijl 31 procent mobiele media en 51 procent websites noemt.

www.storyblok.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Serviceplan introduceert House of Communication in het VK

11-12-2025 | 14:42:04
Met deze stap consolideert de groep zijn positie in de markt en wil het Britse klanten geïntegreerde dienstverlening bieden

[Vacatures] Serviceplan Group zoekt een Digital Consultant bij Mediaplus

11-12-2025 | 09:02:00
Serviceplan Group Netherlands is per direct op zoek naar een Digital Consultant bij Mediaplus - Amsterdam

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

Serviceplan Group CMO Barometer: Nederlandse CMO’s temperen optimisme

27-11-2025 | 13:36:00
Nederlandse CMO’s zijn somberder over de economie in 2026 dan een jaar geleden, maar blijven opvallend bereid om in marketing te investeren


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.