[Onderzoek] DPG Media: Jongvolwassen mannen beleggen steeds vaker

Uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral jongvolwassen mannen (18 tot 35 jaar) in 2024 steeds vaker en meer zijn gaan beleggen. Met name beleggingen in cryptovaluta en Exchange Trade Funds (ETF’s) zijn populair bij deze groep. 

Hoewel de meeste Nederlanders sparen verkiezen boven beleggen, is een aanzienlijk deel bezig met het investeren van hun geld. Zo belegt een kwart van de Nederlanders - zelfstandig of beheerd - in aandelen. Beleggingen in cryptovaluta staan op nummer twee qua populariteit (17%), gevolgd door vastgoed (15%) en ETF’s (13%). Over het algemeen zijn het vooral mannen die liever beleggen dan sparen ten opzichte van vrouwen. De groep die investeert in cryptovaluta en/of ETF’s bestaat vooral uit 18- tot 35-jarige mannen. 

ETF’s grootste stijging in populariteit   

In 2024 zijn ETF’s het meest gestegen in populariteit. Maar liefst 25 procent van de Nederlandse beleggers is in de afgelopen twaalf maanden gestart met investeren in ETF’s. Een derde van de groep die daar al in investeerde, is dat zelfs nóg meer gaan doen. Na ETF’s stegen beleggingen in grondstoffen het meest, gevolgd door aandelen.

De groei van ETF’s is vooral te danken aan mannen tussen de 18 en 35 jaar. Maar liefst 30 procent van deze groep is in 2024 gestart met deze beleggingsvorm en 35 procent is hier zelfs meer in gaan investeren. 

Crypto ook in trek bij jongvolwassen mannen

Naast ETF’s zijn ook steeds meer mannen tussen de 18 en 35 jaar gaan beleggen in cryptovaluta. Binnen deze leeftijdscategorie is een kwart dit meer gaan doen en 27 procent is ermee gestart. Redenen om daarin niet te gaan beleggen zijn de angst om geld te verliezen (62%) en een gebrek aan kennis (59%).

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "Uit het onderzoek blijkt dat jongvolwassenen over het algemeen minder tevreden zijn over hun financiële situatie dan gemiddeld. Desondanks vindt het merendeel het wel interessant om actief bezig te zijn met hun financiën. Door deze doelgroep te informeren en begeleiden, kunnen zij zelfverzekerder financiële beslissingen nemen."

 

www.dpgmediagroup.com

www.panelinzicht.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt een Medewerker Commerciële Binnendienst – Zakelijke Klanten

15-12-2025 | 07:40:00
DPG Media is per direct op zoek naar Medewerker Commerciële Binnendienst – Zakelijke Klanten - Best

Giovanni Piccirilli verlaat RTL Nederland (en DPG Media)

12-12-2025 | 13:11:00
Giovanni Piccirilli, CTO van RTL Nederland heeft aangekondigd het bedrijf te verlaten. In de gewijzigde organisatiestructuur met DPG Media is de Vlaamse Frank Mathys die al CTO was van DPG Media, voortaan ook CTO voor de audio- en video-unit waar RTL Nederland onder valt

[Vacatures] Qmusic zoekt een Accountmanager Direct Clients

11-12-2025 | 08:29:00
Qmusic is per direct op zoek naar Accountmanager Direct Clients – Qmusic/ JOE - Amsterdam

Hoe creatief vakmanschap 60 procent nieuw publiek opleverde

11-12-2025 | 08:00:00
Waarom kiest de NOS ervoor om zich terug te trekken van X (voorheen Twitter), een platform met 2,8 miljoen gebruikers in Nederland?

Rossel sluit aan op Ad Manager en vergroot bereik DPG Media

10-12-2025 | 21:00:00
DPG Media opent Ad Manager, het selfserviceplatform voor digitale campagnes, voor de externe partner Rossel in de Franstalig Belgische markt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.