N=5, HOWDY en Patta ontwikkelen campagne Mentrum

Campagne ‘De Rugzak van Amsterdam’ maakt psychische kwetsbaarheid zichtbaar.

Ter gelegenheid van 750 jaar Amsterdam heeft GGZ-instelling Mentrum de campagne De Rugzak van Amsterdam gelanceerd. De campagne geeft aandacht aan de rol van psychische kwetsbaarheid in de geschiedenis van de stad en richt zich op het zichtbaar maken van verhalen die vaak onbesproken blijven. Centraal staat de boodschap dat psychische kwetsbaarheid iedereen kan treffen.

De campagne is een initiatief van Mentrum en ontwikkeld in samenwerking met N=5, HOWDY en Patta. Via persoonlijke verhalen van cliënten wil Mentrum bijdragen aan meer openheid en minder stigma.

Rugzakken met verhalen van cliënten

Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn rugzakken die samen met jonge makers van de Patta Academy zijn ontworpen. Elke rugzak is voorzien van een patch met het verhaal van een cliënt. De verhalen zijn te vinden op het platform www.derugzakvanamsterdam.nl.

De samenwerking met Patta Academy biedt jonge makers een podium om hun perspectieven te delen. Volgens de initiatiefnemers draagt dit bij aan onderlinge verbondenheid in de stad.

Samenwerking creatieve bureaus en jonge talenten

N=5, HOWDY en Patta ontwikkelden gezamenlijk de campagne om het thema bespreekbaar te maken en het belang van creatief talent in de samenleving te onderstrepen. Tijdens het kick-off event benadrukte een deelnemer van Patta Academy: "Als we allemaal iets beter leren kijken naar wat iemand met zich meedraagt… dan wordt deze stad, onze stad, niet alleen feestelijker, maar ook menselijker."

Kunstwerk als symbool voor hoop en herstel

De campagne werd afgetrapt met de heronthulling van het kunstwerk How to meet an angel aan de gevel van het Mentrum-gebouw aan de Constantijn Huijgensstraat. Het beeld staat symbool voor hoop, herstel en de onzichtbare last die mensen met een psychiatrische aandoening kunnen dragen. Komend jaar draagt het kunstwerk symbolisch De Rugzak van Amsterdam.

Bij de onthulling waren onder anderen Edson Sabajo van Patta, wethouder Alexander Scholtes en rapper Dio aanwezig.

Online verdieping met podcastserie

Op het platform zijn naast de verhalen van cliënten ook podcasts te vinden over de geschiedenis van Mentrum en de psychiatrie in Amsterdam. De serie wordt gepresenteerd door Raounak Khaddari, die regelmatig publiceert over mentale gezondheid.

www.nis5.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

N=5 en KVK zetten jonge ondernemers in de spotlight

17-04-2025 | 14:12:05
Op Koningsdag organiseren KVK en bureau N=5 de activatie Kraampje van Koophandel, waarmee kinderen op de vrijmarkt in Amsterdam ondersteuning krijgen bij hun eerste stappen als ondernemer.

Beyoncé x Levi's | Heineken | KitKat

14-04-2025 | 09:04:00
Anne Stokvis (N=5): Beyoncé x Levi's | Heineken | KitKat

DDB en Fitzroy aan kop bij Esprix-uitreiking

11-04-2025 | 15:09:54
Tijdens de Esprix-uitreiking op 15 mei in het STRAAT Museum in Amsterdam ontvangen 26 campagnes in totaal 32 bekroningen.

Anne Stokvis over Holland & Barrett, SXSW London en Beyoncé

01-04-2025 | 07:51:00
Wij spreken Executive Creative Director en partner Anne Stokvis over onder meer de skincare-campagne van Holland & Barrett, SXSW London en Beyoncé.

N=5 maakt skincare-campagne voor Holland & Barrett

31-03-2025 | 10:10:00
Holland & Barrett start deze week een campagne waarmee ze een vernieuwde kijk op huidverzorging presenteren.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.