Minister Eppo Bruins (NSC) houdt vast aan verlenging NPO-concessie tot 1 januari 2029

Minister Eppo Bruins (NSC) wil de concessie van de NPO met twee jaar verlengen tot 1 januari 2029. Deze verlenging is volgens hem noodzakelijk om een hervorming van de NPO zorgvuldig door te voeren. De huidige concessie loopt af op 1 januari 2027. De Tweede Kamer nam in mei een motie aan, op initiatief van VVD-Kamerlid Claire Martens-America, om de concessie met slechts één jaar te verlengen tot 1 januari 2028. Volgens de motie zou dat voldoende tijd moeten bieden voor de hervorming.

De minister stelt echter dat meer implementatietijd nodig is en dat het proces zorgvuldig moet verlopen. Hij wijst erop dat verschillende thema’s, zoals de inrichting van het omroepbestel en het beter beleggen van interne en externe toezichtstaken, in samenhang moeten worden bekeken. Daarnaast kan de aard van de hervorming gevolgen hebben voor de Europese staatssteunregels, wat extra tijd vraagt. Daarom acht Bruins een verlenging tot 1 januari 2029 noodzakelijk.

De minister wil de NPO en omroepverenigingen zo snel mogelijk duidelijkheid geven over de toekomst en vraagt de Tweede Kamer om de benodigde wetswijziging snel te behandelen. De uiteindelijke beslissing over de duur van de concessie ligt bij het parlement.

Begin 2025 meer duidelijkheid

In het begin van 2025 wil de minister meer informatie geven over de geplande hervormingen van de landelijke publieke omroep. Dit sluit aan bij de afspraken uit het hoofdlijnenakkoord, waarin onder meer een hervorming van de NPO is opgenomen. Het doel van deze hervormingen is het waarborgen van kwalitatief hoogwaardige journalistiek en een veelzijdig programma-aanbod.

De coalitiepartijen (PVV, VVD, NSC en BBB) leggen in het akkoord de nadruk op transparantie, toekomstbestendigheid van de kosten en een gestroomlijnd besluitvormingsproces. Een van de afspraken is een bezuiniging van 100 miljoen euro, gekoppeld aan de hervormingen.

Geen transparantie op programmaniveau

In reactie op een andere motie van VVD’er Claire Martens-America heeft de minister aangegeven geen reden te zien om de NPO te verplichten om uitgaven op programmaniveau of presentatorenniveau openbaar te maken. Volgens Bruins zijn er andere methodes, zoals genre-overzichten en rapportages op basis van de Wet normering topinkomens (WNT). Hij benadrukt dat gedetailleerde financiële openheid over individuele programma’s de onafhankelijkheid van de NPO kan ondermijnen en de onderhandelings- en concurrentiepositie van de NPO kan schaden.

www.npo.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Naomi Aalbers: kinderen snappen meer dan we denken

17-11-2025 | 14:49:00
Naomi Aalbers is maker van een van de geselecteerde pilots van de 3Lab Serie Contest van Zapp.

NPO krijgt in 2026 gevraagd recordbudget van 1 miljard euro; bezuinigingen per 2027

17-11-2025 | 13:46:00
De NPO krijgt van Gouke Moes (BBB), de demissionaire minister van OCW de gevraagde 1 miljard euro aan budget. Dit blijkt uit de mediabegrotingsbrief die naar de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Senior Creator Manager bij SPIL NEWS

20-11-2025 | 08:18:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Senior Creator Manager bij SPIL NEWS - Amsterdam

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.