[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud

ZEKUR staat op nummer 54 in de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Janneke Kloosterman, Brand, Marketing & Communications Manager bij ZEKUR.

Kun jij ZEKUR introduceren?

ZEKUR biedt verzekeringen voor een voordelige prijs. We zijn in 2007 begonnen met een zorgverzekering en door de jaren heen is ons aanbod uitgebreid. Tegenwoordig bieden we voordelige verzekeringen voor onder andere wonen, auto, zzp en mkb.

Wij geloven in de kracht van eenvoud. Verzekeringen hoeven niet moeilijk te zijn. Daarom gaan we terug naar de kern van verzekeren: je verzekert wat je zelf niet kan en wil betalen. Dat doen we door onze verzekeringen aan te bieden in bundels die we hebben afgestemd op onze doelgroep. Door de bundeling zijn de belangrijkste risico’s die je loopt verzekerd. We hebben ook uitgebreidere bundels, voor mensen die zich aanvullend willen verzekeren. Naast dat de bundeling ervoor zorgt dat je goed verzekerd bent, maakt het de keuze voor een verzekering makkelijk en kunnen we onze verzekeringen voordelig aanbieden. Dit maakt ons uniek in de markt.

We zijn een toegankelijk merk, want de (digitale) drempel om je via ZEKUR te verzekeren is superlaag. We zijn eigenzinnig, want we willen verzekeringen mogelijk maken op onze eigen manier. En we zijn een oprecht en reëel merk. We handelen vanuit goede intenties. We willen dat iedereen in Nederland goed verzekerd is.

Wie is de doelgroep van ZEKUR?

Onze kerndoelgroep bestaat uit mensen tussen de 18 en 55 jaar die op zichzelf wonen in Nederland. We richten ons op de consument die eigenlijk niet zo met verzekeren bezig is, maar alles wel goed geregeld wil hebben. En als het eenmaal geregeld is, dan is het ook goed. Kenmerkend voor onze doelgroep is dat er nog veel levensgebeurtenissen plaatsvinden. Ze krijgen hun eerste (huur)huis, gaan samenwonen, krijgen kinderen, verhuizen naar een groter huis. Daar hebben we met het samenstellen van onze verzekeringen rekening mee gehouden, zodat ze niet weg hoeven te gaan als er iets verandert in hun leven.

Wat zijn de kernwaarden van het merk ZEKUR?

Dat zijn eerlijkheid, vrijheid, eenvoud en sympathie. Bij het samenstellen van onze producten vragen we ons altijd af of het eerlijk is: zijn mensen goed verzekerd als ze dit kiezen en betalen ze niet voor iets dat ze toch nooit zullen gebruiken? We hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar onze klanten toe, dus dit is een belangrijke kernwaarde. Daarnaast zijn vrijheid en eenvoud belangrijk. Dat hangt voor ons samen met keuzegemak. We willen dat mensen de vrijheid hebben om te kiezen wat voor hen belangrijk is, maar dat die keuze niet te moeilijk gemaakt is. Sympathie is een laatste kernwaarde die belangrijk is en hangt samen met ons verantwoordelijkheidsgevoel. Het is een gevolg van ons doen en laten, hóe we verzekeringen eenvoudig, begrijpelijk en toegankelijk maken.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor ZEKUR?

Dit is ontzettend belangrijk. ZEKUR is een relatief klein merk, ondanks dat we al zo lang bestaan. We zijn echt onderscheidend in de markt, maar toch kennen veel mensen ons niet. In de beginjaren van ZEKUR hebben we onszelf gepositioneerd als jongerenverzekeraar. Die positionering is zo succesvol geweest, dat nog steeds veel mensen denken dat wij alleen geschikt zijn voor de leeftijdsgroep 18 tot en met 25 jaar. Terwijl we toch al jaren bezig zijn om dat beeld te veranderen. Dat wil niet zeggen dat korte termijn sales successen niet onbelangrijk zijn.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk ZEKUR ook veranderd en als ja, hoe?

Absoluut en dat merken we ook. Kijk alleen maar naar de zorgverzekeringsmarkt. We waren ooit de enige zorgverzekering met een zorgsturing op ziekenhuizen en zorgverleners. Nu hebben vrijwel alle zorgverzekeraars een verzekering met zorgsturing. Het wordt daarom ingewikkelder om een relevante en unieke zorgverzekering aan te bieden, maar niet onmogelijk. Daarnaast merken we dat steeds meer mensen zich uitgebreider willen verzekeren. We boden altijd 2 verzekeringsbundels aan: Gewoon ZEKUR en Extra ZEKUR. Om aan de toenemende vraag te voldoen, hebben we dat aanbod voor sommige producten uitgebreid met de bundel Super ZEKUR.

Tot slot worden Nederlanders steeds ondernemender. In 2017 zijn we gestart met het online aanbieden van zzp-verzekeringsbundels en daarmee groeien we nog steeds. Sinds 2021 bieden we daarom ook online verzekeringsbundels aan voor kleine mkb’ers. En ook die aantallen lopen gestaag op.

Waar ben je het meest trots op?

ZEKUR is een bemiddelaar, geen verzekeraar. Wij werken samen met andere verzekeraars en een volmachtsbedrijf om onze verzekeringen aan te kunnen bieden. Het ZEKUR-team zelf bestaat uit slechts zes mensen. Dat maakt dat we snel beslissingen kunnen nemen en nieuwe producten in de markt kunnen zetten. En het merk echt eigen wordt.

Tegelijkertijd ligt er ook veel druk op zo’n klein team, waardoor we extra trots zijn dat we al 16 jaar relevant weten te blijven.

Wat is het laatste nieuws?

We werken momenteel aan een nieuwe campagne die aan het eind van de zomer live zal gaan. In deze campagne benadrukken we onze uniciteit: het aanbieden van verzekeringen in bundels, zodat de keuze makkelijk wordt. Daar werken we momenteel hard aan en na de zomer zal het resultaat te zien en te horen zijn.

www.zekur.nl

De Merken100 2024 staat hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA

11-09-2024 | 11:55:00
Marketing Report is overal maar toegegeven: we lopen niet iedere dag hoofdkantoren van grote adverteerders binnen. Maar afgelopen week dus wel

[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom

03-09-2024 | 10:35:00
Het zal ongetwijfeld heel slim en effectief zijn - want waarom zou je het anders doen? - maar ik vind het dus dom. Misschien effectief maar dan nog steeds dom. En ik sluit niet uit dat het effect er alleen is op korte termijn en misschien wel wat relatieve schade op de langere termijn

[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?

06-08-2024 | 13:17:00
Marketing Report publiceerde deze zomer de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing

23-07-2024 | 13:51:00
Mentos is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Nienke Debets, Brand Group Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.