Mensen hechten steeds meer waarde aan lokaal nieuws

HYPR en GroupM en doen onderzoek naar Mediabeleving van huis-aan-huiskranten

HYPR en GroupM en HYPR publiceren een onderzoek naar de mediabeleving van huis-aan-huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, biedt inzicht in de kwaliteit, relevantie en impact van huis-aan-huiskranten.

Veerkracht van huis-aan-huiskranten

Dit onderzoek toont niet alleen de veerkracht van huis-aan-huiskranten aan maar bewijst ook dat lokale nieuwsvoorziening belangrijk is voor een goed geïnformeerde samenleving.

In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dicht bij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is. En van die wereld willen steeds meer consumenten steeds meer weten.

Reden voor GroupM om samen met HYPR, te onderzoeken hoe de Nederlander aankijkt tegen lokale media en dan in het bijzonder huis-aan-huiskranten.

Niet alleen 65-plussers

Uit dit onderzoek blijkt dat deze door de adverteerders in ons land nog niet op waarde worden geschat en dat deze niet alleen groot bereik bieden met een oplage van 11 miljoen en een dekking van 7,5 miljoen huishoudens maar dat deze ook gewoon erg goed gewaardeerd worden. En dan niet alleen door 65-plussers. Een van de vele misverstanden die over dit mediumtype bestaan.

De 5 belangrijkste bevindingen

  • Toegenomen Lokale Betrokkenheid: De studie toont aan dat inwoners steeds vaker waarde hechten aan lokale nieuwsitems. Dit wijst op een hernieuwde belangstelling voor buurtgericht nieuws.
  • Digitale Aanvulling: Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat 25 procent van de lezers ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
  • Persoonlijke Relevantie: 60 procent van de respondenten geeft aan de huis-aan-huiskrant te zullen missen als deze er niet meer zou zijn.
  • Hoge mate van betrouwbaarheid: Huis-aan-huiskranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief.
  • Impactvol. Meer dan de helft van de papieren lezers hebben alle laatste zes meest recente nummers gelezen. Familieberichten en updates over bouw, infrastructuur en verkeer zijn de meest gelezen onderwerpen.


www.hypr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Huis-aan-huiskranten schaffen 15 procent bureaucommissie af

13-10-2025 | 14:24:00
Daarmee volgt dit mediumtype het beleid van andere mediatypen zoals radio, televisie, outdoor, print en online, waar de commissie al enkele jaren geleden werd afgeschaft.

[Vacatures] HYPR zoekt een Digital Account Manager

22-07-2025 | 07:09:00
HYPR is per direct op zoek naar Digital Account Manager  

Bart de Vries: Wij staan de hele dag op de zeepkist met HYPR

25-06-2025 | 09:06:00
Volgens Bart de Vries, directeur van HYPR, speelt sfeer een grote rol in het succes van een organisatie, vertelt hij op Marketing Report TV

Cannes 2025: Bart de Vries over HYPR

20-06-2025 | 08:29:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

[Vacatures] HYPR Media zoekt een Stagiair

12-06-2025 | 09:49:29
HYPR Media is per direct op zoek naar een Stagiair


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.