
Mensen hechten steeds meer waarde aan lokaal nieuws
HYPR en GroupM en doen onderzoek naar Mediabeleving van huis-aan-huiskranten
HYPR en GroupM en HYPR publiceren een onderzoek naar de mediabeleving van huis-aan-huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, biedt inzicht in de kwaliteit, relevantie en impact van huis-aan-huiskranten.
Veerkracht van huis-aan-huiskranten
Dit onderzoek toont niet alleen de veerkracht van huis-aan-huiskranten aan maar bewijst ook dat lokale nieuwsvoorziening belangrijk is voor een goed geïnformeerde samenleving.
In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dicht bij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is. En van die wereld willen steeds meer consumenten steeds meer weten.
Reden voor GroupM om samen met HYPR, te onderzoeken hoe de Nederlander aankijkt tegen lokale media en dan in het bijzonder huis-aan-huiskranten.
Niet alleen 65-plussers
Uit dit onderzoek blijkt dat deze door de adverteerders in ons land nog niet op waarde worden geschat en dat deze niet alleen groot bereik bieden met een oplage van 11 miljoen en een dekking van 7,5 miljoen huishoudens maar dat deze ook gewoon erg goed gewaardeerd worden. En dan niet alleen door 65-plussers. Een van de vele misverstanden die over dit mediumtype bestaan.
De 5 belangrijkste bevindingen
- Toegenomen Lokale Betrokkenheid: De studie toont aan dat inwoners steeds vaker waarde hechten aan lokale nieuwsitems. Dit wijst op een hernieuwde belangstelling voor buurtgericht nieuws.
- Digitale Aanvulling: Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat 25 procent van de lezers ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
- Persoonlijke Relevantie: 60 procent van de respondenten geeft aan de huis-aan-huiskrant te zullen missen als deze er niet meer zou zijn.
- Hoge mate van betrouwbaarheid: Huis-aan-huiskranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief.
- Impactvol. Meer dan de helft van de papieren lezers hebben alle laatste zes meest recente nummers gelezen. Familieberichten en updates over bouw, infrastructuur en verkeer zijn de meest gelezen onderwerpen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bart de Vries: Wij staan de hele dag op de zeepkist met HYPR
Cannes 2025: Bart de Vries over HYPR
[Vacatures] HYPR Media zoekt een Stagiair
Bart de Vries: Lokaal adverteren past in de tijdgeest
[SHOWREEL!] HYPR
Gepubliceerd door: Bas Vlugt