Mensen hechten steeds meer waarde aan lokaal nieuws

HYPR en GroupM en doen onderzoek naar Mediabeleving van huis-aan-huiskranten

HYPR en GroupM en HYPR publiceren een onderzoek naar de mediabeleving van huis-aan-huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, biedt inzicht in de kwaliteit, relevantie en impact van huis-aan-huiskranten.

Veerkracht van huis-aan-huiskranten

Dit onderzoek toont niet alleen de veerkracht van huis-aan-huiskranten aan maar bewijst ook dat lokale nieuwsvoorziening belangrijk is voor een goed geïnformeerde samenleving.

In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dicht bij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is. En van die wereld willen steeds meer consumenten steeds meer weten.

Reden voor GroupM om samen met HYPR, te onderzoeken hoe de Nederlander aankijkt tegen lokale media en dan in het bijzonder huis-aan-huiskranten.

Niet alleen 65-plussers

Uit dit onderzoek blijkt dat deze door de adverteerders in ons land nog niet op waarde worden geschat en dat deze niet alleen groot bereik bieden met een oplage van 11 miljoen en een dekking van 7,5 miljoen huishoudens maar dat deze ook gewoon erg goed gewaardeerd worden. En dan niet alleen door 65-plussers. Een van de vele misverstanden die over dit mediumtype bestaan.

De 5 belangrijkste bevindingen

  • Toegenomen Lokale Betrokkenheid: De studie toont aan dat inwoners steeds vaker waarde hechten aan lokale nieuwsitems. Dit wijst op een hernieuwde belangstelling voor buurtgericht nieuws.
  • Digitale Aanvulling: Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat 25 procent van de lezers ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
  • Persoonlijke Relevantie: 60 procent van de respondenten geeft aan de huis-aan-huiskrant te zullen missen als deze er niet meer zou zijn.
  • Hoge mate van betrouwbaarheid: Huis-aan-huiskranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief.
  • Impactvol. Meer dan de helft van de papieren lezers hebben alle laatste zes meest recente nummers gelezen. Familieberichten en updates over bouw, infrastructuur en verkeer zijn de meest gelezen onderwerpen.


www.hypr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] HYPR zoekt een Digital Account Manager

22-07-2025 | 07:09:00
HYPR is per direct op zoek naar Digital Account Manager  

Bart de Vries: Wij staan de hele dag op de zeepkist met HYPR

25-06-2025 | 09:06:00
Volgens Bart de Vries, directeur van HYPR, speelt sfeer een grote rol in het succes van een organisatie, vertelt hij op Marketing Report TV

Cannes 2025: Bart de Vries over HYPR

20-06-2025 | 08:29:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

[Vacatures] HYPR Media zoekt een Stagiair

12-06-2025 | 09:49:29
HYPR Media is per direct op zoek naar een Stagiair

Bart de Vries: Lokaal adverteren past in de tijdgeest

16-04-2025 | 10:49:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de ontwikkelingen in de markt voor local advertising.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.

VCCP ontwikkelt eerste VK-tv-campagne voor Primark

02-09-2025 | 11:53:00
Onder de titel In Denim We Can is dit de eerste uiting van het merkplatform That’s So Primark in het VK

Dentsu Creative werkt voor Prinses Máxima Centrum

02-09-2025 | 09:27:00
De samenwerking begon met de campagne voor de Maand van Kinderkanker. Hierin staat het thema beter worden centraal
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.