IPG Mediabrands moest 750.000 extra betalen aan voormalig CFO Benelux
IPG Mediabrands heeft in januari 2023 bepaald dat de eind juni 2022 ontslagen CFO Benelux Olaf Bal 750.000 euro moest betalen.IPG Mediabrands is onderdeel van de door Omnicom overgenomen entiteit Interpublic Group.
Dit blijkt uit een door de rechtbank Amsterdam geopenbaard vonnis dat na ruim 2,5 jaar is geopenbaard. IPG Mediabrands heeft volgens het vonnis bruto 306.144 euro betaald aan schadevergoeding, transitievergoeding en openstaande vakantieuren. De ontslagen financieel directeur vond dat er geen redelijke grond was voor zijn ontslag en eiste daarom een billijke vergoeding.
IPG Mediabrands stelde dat er sprake was van een bedrijfseconomische redenen waarbij de focus meer kwam op media en content en er sprake was van restructuring. Daarbij kwam de functie te vervallen aangezien de Benelux-organisatie werd gesplitst in een Nederlands en Belgische tak. Volgens de eiser was er sprake van een soortgelijke functie bij de Nederlandse tak. De rechtbank volgt de ontslagen directeur in zijn redenatie.
Daarbij is volgens de rechtbank tijdens de buitengewone aandeelhouder niemand aanwezig geweest namens Mediabrands en zijn aandeelhouder anders dan advocaten om de ontslagen directeur aan te horen. Bovendien stelt de rechtbank dat niet vast staat dat de man ongeschikt zou zijn voor de functie van financieel directeur Nederland. Een functie die hij eerder uitoefende. Ook heeft Mediabrands onvoldoende gekeken naar herplaatsingsmogelijkheden binnen het bedrijf. De ontslagen financieel directeur eiste 4,1 miljoen.
De financieel directeur had een bruto jaarsalaris van 540.000 euro. IPG Mediabrands werd veroordeeld tot het betalen van een billijke vergoeding van 750.000 euro en 8705 euro aan prcoceskosten. Julius Minnaar was ten tijde van het ontslag de CEO van het toenmalige Mediabrands Benelux. Marlene Pelage was destijds (en nog steeds) Global CFO bij Mediabrands, terwijl Christian Johansen destijds CEO EMEA van IPG Mediabrands was.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd
Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday
NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen
SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games
CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong