IPG Mediabrands moest 750.000 extra betalen aan voormalig CFO Benelux

IPG Mediabrands  heeft in januari 2023 bepaald dat de eind juni 2022 ontslagen CFO Benelux Olaf Bal 750.000 euro moest betalen.IPG Mediabrands is onderdeel van de door Omnicom overgenomen entiteit Interpublic Group.

Dit blijkt uit een door de rechtbank Amsterdam geopenbaard vonnis dat na ruim 2,5 jaar is geopenbaard. IPG Mediabrands heeft volgens het vonnis bruto 306.144 euro betaald aan schadevergoeding, transitievergoeding en openstaande vakantieuren. De ontslagen financieel directeur vond  dat er geen redelijke grond was voor zijn ontslag en eiste daarom een billijke vergoeding.

IPG Mediabrands stelde dat er sprake was van een bedrijfseconomische redenen waarbij de focus meer kwam op media en content en er sprake was van restructuring. Daarbij kwam de functie te vervallen aangezien de Benelux-organisatie werd gesplitst in een Nederlands en Belgische tak. Volgens de eiser was er sprake van een soortgelijke functie bij de Nederlandse tak. De rechtbank volgt de ontslagen directeur in zijn redenatie.

Daarbij is volgens de rechtbank tijdens de buitengewone aandeelhouder niemand aanwezig geweest namens Mediabrands en zijn aandeelhouder anders dan advocaten om de ontslagen directeur aan te horen. Bovendien stelt de rechtbank dat niet vast staat dat de man ongeschikt zou zijn voor de functie van financieel directeur Nederland. Een functie die hij eerder uitoefende. Ook heeft Mediabrands onvoldoende gekeken naar herplaatsingsmogelijkheden binnen het bedrijf.  De ontslagen financieel directeur eiste 4,1 miljoen.

De financieel directeur had een bruto jaarsalaris van 540.000 euro. IPG Mediabrands werd veroordeeld tot het betalen van een billijke vergoeding van 750.000 euro en 8705 euro aan prcoceskosten. Julius Minnaar was ten tijde van het ontslag de CEO van het toenmalige Mediabrands Benelux. Marlene Pelage was destijds (en nog steeds) Global CFO bij Mediabrands, terwijl Christian Johansen destijds CEO EMEA van IPG Mediabrands was.

www.rechtspraak.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.