Bij Ruigrok is ons doel altijd groter dan marktonderzoek alleen

[Interview] Marit Klooster over 35 jaar Ruigrok - onderzoek & advies

Ruigrok is bijna 35 jaar een (markt)onderzoek- en adviesbureau voor bedrijven. We spreken Marit Klooster, Managing Director van Ruigrok - onderzoek & advies.

Kan je Ruigrok - onderzoek & advies introduceren?

Bij Ruigrok draait alles om nieuwsgierigheid. Al bijna 35 jaar helpen we organisaties te ontdekken wat hun doelgroep écht beweegt, waarom mensen doen wat ze doen. Wij duiken erin en stellen de juiste vragen, graven steeds dieper en vertalen de inzichten naar concrete adviezen. Of het nu gaat om merkgroei, marketing, communicatie, productontwikkeling, innovatie of bijvoorbeeld customer experience, wij zorgen dat onze opdrachtgevers beslissingen nemen die aansluiten bij hun doelgroep, de mensen voor wie zij het doen.

Als belangrijke speler in de onderzoeksbranche onderscheiden we ons met expertise in kwalitatief èn kwantitatief onderzoek. Waar de meeste bureaus zich vooral richten op kwantitatief onderzoek of zich specialiseren in kwalitatief onderzoek, zijn bij Ruigrok beide disciplines sterk vertegenwoordigd. En dat biedt grote voordelen. Voor veel vraagstukken (zeker de meer strategische) is de diepgang van kwalitatief onderzoek gewenst en de cijfermatige onderbouwing van kwantitatief onderzoek. Daarmee maak je de beste businesscase.

En we stoppen niet bij het onderzoek alleen. We combineren scherpe analyses met praktische adviezen en denken altijd een stap verder: van resultaten (what?), naar inzichten (so what?), maar advies en impact (now what?).

Dit alles doen we voor een diversiteit aan vooral Nederlandse opdrachtgevers met gepaste Amsterdamse mentaliteit: slim, gedurfd en empathisch.

Waarom kiezen opdrachtgevers specifiek voor Ruigrok?

Dat is een combinatie van factoren. Onze opdrachtgevers waarderen ons om kwalitatief hoogwaardig onderzoek, excellente service met een persoonlijk karakter en onze ervaren en gepassioneerde onderzoekers. We gaan echt voor een partnership met onze opdrachtgevers. Dit merken ze in onze manier van samenwerken. We denken in alle fasen van een project kritisch mee, ontzorgen onze contactpersonen zoveel mogelijk, zijn flexibel en oplossingsgericht.

Met een team van ongeveer 25 collega’s zijn we klein genoeg voor persoonlijk contact en flexibiliteit, maar groot genoeg om brede expertise en gedegen onderzoek te bieden. Wij noemen dit big enough to cope, small enough to care. Zo combineren we professionaliteit met oprechte aandacht voor onze klanten en hun doelgroepen.

Waarnaar vragen opdrachtgevers in 2025, wat ze in 2020 nog niet deden?

Hulp bij het vertalen van inzichten uit onderzoek naar next steps. Hoe implementeer je inzichten uit onderzoek succesvol? Hoe vertaal je de inzichten naar concrete acties? Hoe zorg je voor impact binnen je organisatie?

Deze vraag groeit al een tijdje. Marktonderzoek draait niet alleen om cijfers, quotes en grafieken. Het is een hulpmiddel om vragen te beantwoorden, strategie te bepalen en échte impact te maken. Bij Ruigrok stoppen we niet bij de data; we zorgen dat de inzichten je organisatie verder brengen. We hebben hiervoor verschillende producten ontwikkeld, die steeds meer tractie krijgen in de markt.

Bij Ruigrok zijn we trots op onze roots in marktonderzoek, maar ons doel is altijd groter. Het gaat om de verandering die onze inzichten teweegbrengen. Of het nu gaat om het herstructureren van een marketingcampagne, het verbeteren van een intern innovatieproces of het bouwen van een sterker merk. Eén ding is zeker: de kracht van goed marktonderzoek ligt niet alleen in het rapport met resultaten, maar in wat je ermee doet. Ruigrok helpt organisaties echt een stap verder.

Een van de middelen die we hiervoor inzetten zijn onze what’s next workshops. Deze workshops zijn ontworpen om strategische beslissingen te nemen, innovatie te stimuleren en actieplannen op te stellen die direct toepasbaar zijn. Zo zorgt een what’s next workshop bijvoorbeeld voor een verhoogde betrokkenheid van medewerkers, vernieuwde energie en duidelijke richtlijnen voor toekomstige acties. Bedrijven die we hiermee helpen, zoals Zwitserleven en Interpolis, reageren erg enthousiast op deze sessies.

Is AI een vriend van marktonderzoek of een vijand (of beide)?

Ook in de marktonderzoeksector is AI niet meer weg te denken. Wij zien AI niet als een bedreiging, maar eerder als een mogelijkheid om de kwaliteit van onze onderzoeken en adviezen nog verder te verhogen en om onze processen te optimaliseren.

Op het gebied van marktonderzoek kan AI bijvoorbeeld helpen bij deskresearch, de analyse van antwoorden op open vragen (tekstanalyse), het notuleren bij diepte-interviews, focusgroepen en co-creatiesessies en op maat gemaakte virtuele personen waarmee je als marketeer kunt praten. En er ligt nog meer in het verschiet, zoals de ontwikkelingen op het gebied synthetische data.

Hoewel AI enorme stappen heeft gemaakt, blijft de menselijke onderzoeker onmisbaar. Zeker bij kwalitatief onderzoek. Kwalitatieve onderzoekers zijn namelijk getraind om emoties en non-verbale signalen op te pikken, zoals lichaamstaal en intonatie, die belangrijk zijn voor het doorgronden van consumentenbehoeften. AI mist deze sensitiviteit. De machine ziet alleen woorden, maar de mens ziet en voelt de volledige context. De emoties achter de woorden, de aarzeling in een stem of de lichaamshouding kunnen belangrijke informatie verschaffen over hoe iemand écht over een onderwerp denkt. Juist daarom blijft de rol van de mens onvervangbaar, zeker in diepgang en empathie.

Kortom, onze visie op AI in marktonderzoek is er een van synergie: het combineren van technologische innovaties met menselijke expertise om zo tot de meest waardevolle inzichten en adviezen te komen voor onze klanten.

www.ruigrok.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Jurgen Swaans: Slimme activatie wint van standaardkorting

02-07-2025 | 08:58:00
AI en personalisatie: het zijn inmiddels vaste prik in marketingpraat. In de praktijk blijft het vaak bij een dun laagje slimheid.

Betting Wonen vergroot zichtbaarheid met campagne

01-07-2025 | 14:34:00
Betting Wonen, al 90 jaar een vertrouwd adres in de Achterhoek voor comfortabel wonen, wilde haar merk nieuw leven inblazen.

Zen en de kunst van vooruitkijken

27-06-2025 | 11:34:00
De agenda zit vol, het team zit aan zijn limiet, en toch kloppen er nieuwe projecten aan de deur.

Ruigrok: Digitale toegankelijkheid biedt marketingkansen

27-06-2025 | 09:04:51
Vanaf 28 juni 2025 zijn bedrijven verplicht hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken. Dat staat in de European Accessibility Act (EAA).

Context versterkt merkimpact: bewijs uit neuromarketing

26-06-2025 | 14:05:00
Contextuele advertenties van Seedtag presteren significant beter dan IAB‑standaardformaten, concludeert een onderzoek van Kinesso en Braingineers.
 

 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.