Luistercijfers mei 2024: Qmusic opnieuw marktleider 13+ en 20-49 

Qmusic is zowel marktleider bij de 13+ (12,3 procent) als de 20-49 luistercijfers (21,8 procent) over de maand mei 2024. Daarmee verliest NPO Radio 2 bij zowel de 13+ als 20-49-cijfers. Qmusic is met 0,1 procent verschil de marktleider bij de 13+ doelgroep. Dit blijkt uit geopenbaard cijfers van het NMO Luisteronderzoek. 

NPO Radio 2

Bij de 13+-cijfers is NPO Radio 2 gedaald naar 12,2 procent marktaandeel en verliest daarmee ten opzichte van april 2024, 1,3 procent marktaandeel. Opvallend is dat bij NPO Radio 2 het gemiddeld maandbereik wel licht is gestegen ten opzichte van april 2024 naar 5,16 miljoen luisteraars.

Als vergeleken wordt met mei 2023, dan valt op dat NPO Radio 2 2,9 procent marktaandeel verliest in 13+ en 4,7 procent in de doelgroep 20-49. Daarbij moet worden opgemerkt dat het radiolandschap tot 1 september 2023 er anders uitzag aangezien op 1 september 2023 een herverdeling heeft plaats gevonden. De dalende tendens bij NPO Radio 2 kan mogelijk verklaard worden door het vertrek van presentatoren en dj's waaronder Frank van 't Hof, Wouter van der Goes, Gijs Staverman en Stefan Stasse. 

Radio 538

Radio 538 (van Talpa Network) maakt een opmars bij de doelgroep 20-49 en komt uit op 13,7 procent en is net als april 2024 (13,4 procent), het tweede station in deze commerciele doelgroep. Radio 538 behaalde 11,1 procent marktaandeel in mei 2023.  Bij de doelgroep 13+ haalt Radio 538 9,0 procent marktaandeel in mei 2024, wat net iets lager is dan april 2024 (9,2 procent), maar is wel goed voor een derde plek in de ranglijst waarbij maandbereik steeg naar 6,4 miljoen luisteraars. De huidige ochtendshow van Radio 538 met Tim Klijn, Rick romijn, Niels van Baarlen en Florentien van der Meulen is sinds juni 2023 te horen.

JOE en Radio Veronica

Verder valt op dat JOE weer stijgt naar 4,5 procent marktaandeel bij 13+ (was 4,0 in april 2024) en 5,7 procent in de doelgroep 20-49 (was 4,7 procent in april 2024). NPO 3FM stijgt naar 3,9 procent (20-49, was 3,4 procent) en 2,2 procent (13+, was 2,0 procent in april 2024). Andere opvallende is Radio Veronica (van Mediahuis Radio) die stijgt naar 2,2 procent marktaandeel (13+ was 1,8 procent in april 2024) en bij de doelgroep 20-49 2,7 procent (Was 2,2 procent). Dit was voordat de eerste dj's van NPO Radio 2 bij deze zender van start gingen. In september wordt Gerard Ekdom verwacht die eind mei zijn laatste uitzending bij Talpa Network (Radio 10) maakte.

Radio 10

Radio 10 (van Talpa Network) daalt overigens in de doelgroep 13+ naar 8,7 procent (was 9,4 procent) en  in de doelgroep 20-49 naar 11,7 procent (was 12,1 procent). Interessant wordt te zien wat het effect van het einde van de ochtendshow van Gerard Ekdom zal doen met de luistercijfers van juni 2024.

Later deze maand komt Audify met zijn volledige maandrapportage.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

[Vacatures] INDIE zoekt een Account Manager / Account Director

13-11-2025 | 10:25:00
INDIE Amsterdam is per direct op zoek naar Account Manager / Account Director

Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:00
Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.